Sporta studija

Sporta studija. Latvijas bobslejs un formulas braucējs Tomass Štolcermanis

Sporta studija

Kas notiek Latvijas bobslejā?

Intervija. Tomass Štolcermanis

Nokļuvis «Ferrari» redzeslokā un gatavs debijai F-4. Saruna ar Tomasu Štolcermani

No 15 gadu vecuma Tomass Štolcermanis dzīvo un trenējas Itālijā. 2021. gada decembrī Bahreinā 14 gadu vecumā viņš kļuva par pasaules junioru čempionu kartingā, un jau nākamā gada vasarā Latvijas autosporta talants piedalījās Pirmās formulas (F-1) titulētākās komandas "Ferrari" jauno pilotu nometnē, kurā pabijis jau divreiz. Pērnā gada nogalē viņš debitēja Formula-4 sacensībās. Latvijas Televīzijas "Sporta studijā" jaunietis pastāstīja par F-4 aizkulisēm, kā arī atklāja savus F-1 favorītus.

Dāvids Ērnštreits: Mēs tik daudz runājam par blaķenēm, motokrosu, spīdveju, ralliju, tagad arī formulu. Vai Latvija ir motoru sporta lielvalsts?

Tomass Štolcermanis: Tā laikam ir. Ar katru gadu to arvien vairāk un vairāk var dzirdēt.

Kā tu esi apradis ar ātrumiem, ko sniedz F-4?

Šogad visvairāk, ko izspiedu, bija pirmajā posmā Misano – 240 kilometri stundā.

Un kartingā?

140 kilometri stundā.

Kā ir tādā ātrumā traukties?

Ja godīgi, tik, cik trase ir liela un plaša. Salīdzinot ar kartingu, tā ir trīs reizes mazāka.

Šobrīd Euro-4 sacensībās kopvērtējumā piektā vieta, Itālijas F-4 kopvērtējumā esi devītajā vietā. Vēl ir trīs posmi šajā sezonā. Kāds bijis gads līdz šim?

Gads bijis diezgan pozitīvs, jo ar katrām sacensībām ir gājis arvien labāk un labāk. Pēdējās - Austrijā, Spilbergā - bija diezgan fantastiskas. Ātrākais aplis kvalifikācijā, visās sacensībās biju pa priekšu. Esmu ļoti priecīgs par to, ka ir progress un varu attīstīties.

Es jau nosaucu Euro-4 un Itālijas F-4. Ja tev draugi prasa, kur tu startē - brauc Formula 4, un ar to visiem pietiek?

Ja draugiem, tad noteikti vienkārši saku, ka braucu Formula-4. Abos kopvērtējumos un sacensībās ir visi tie paši braucēji, pat tās pašas trases. 

Kur jūti to progresu – trajektorijās, tehniskajā nodrošinājumā?

Noteikti saprast vairāk par mašīnu un ko no tās vajag, lai kopā ar inženieri varētu uztaisīt labāko komplektāciju formulai, un tā būtu ātrāka.

Spēt atrast vienotu valodu ar to pašu inženieri. Pastāsti, cik tas ir grūti, iekāpjot F-4. To pat nevar salīdzināt ar kartingu. Kā saprast, ko viņam pajautāt tehniskajā nodrošinājumā?

Mums gada ar visu komandu sākumā bija brīfings. Salīdzinot ar kartingu, nāk klāt amortizatori un, protams, visi tie piespiedējspēki, kas kartingam nav. Pamazām esmu to visu iemācījies, tāpēc arī ir tas progress.

Cik liela ir komanda? Haralds palīdz?

Jā, man ir viens inženieris, divi mehāniķi, krusttēvs Haralds [Šlēgelmilhs], kas brauc līdzi, komandas menedžeris. Tad vēl ir cilvēks, kurš atbild par visām formalitātēm, par tehnisko daļu.

Drīz būs debija F-4. Vai tev ir kaut kāds mājasdarbs jādara? Vai arī tev visu pasaka priekšā inženieri, un tu pēc tam mēģini iztulkot, kas tev nepatīk?

Es teiktu, ka pirms debijas vajag izdarīt visvairāk testu, lai var pierast pie tās mašīnas un pabraukt ātrāk. Par to tehnisko daļu es teiktu – ja braucējs var pabraukt ātri, tad ar jebkādu mašīnu viņš to var izdarīt. Protams, ja tu zini, ko tev vairāk vajag no tās mašīnas - purnu vai aizmuguri, lai tu varētu ātrāk izbraukt līkumus -, tas arī ir noderīgi.

Abos čempionātos, ko pieminēju, tu jauno jeb rūkiju konkurencē esi 2. vietā. Ko tas nozīmē? Cik daudz skatās tieši pirmgadnieku kopvērtējumu? Cik svarīgi tur ir būt topā?

Es, protams, gribu būt pirmais kopvērtējumā. Visiem iesācējiem un arī man būtu fantastiski vinnēt rookies ieskaiti. Esmu nobraucis tikpat daudz, cik viņi, nevis kā tie, kuri man ir priekšā, un jau gadu vairāk nobraukājuši. Es pat baigi neskatos uz tiem kopvērtējumiem. Tikai uz nākamo sacensību, lai izdarītu visu labāko no savas puses.

Viens ir tas, ko skaties tu, otrs - ko tava komanda "Prema", kas arī ir Konstruktoru kausā līdere abos šajos čempionātos. Ieskicē nedaudz – vai tā ir labākā vieta, kur jaunam talantam nokļūt?

Es teiktu – noteikti, jā! Ja komanda kopvērtējumā ir pirmā, tad es nevaru teikt, ka mana formula neiet.

Cik grūti nokļūt šādā komandā?

Tas laikam vecākiem, menedžeriem un sponsoriem būtu jāprasa.

Vai tas ir tā, ka noliec koferi ar naudu un tu esi komandā? Vai tomēr tev pirms tam ir jāpierāda – parādi savus titulus, kaut vai junioru titulu pasaules kartingā, tad mēs varbūt izskatīsim arī to, kas tajā koferī?

Es domāju, ka noteikti rezultāti. Man kartingā tie bija diezgan labi. Tas arī palīdzēja braukt ar Formulu-4.

"Prema" komanda kā tāda – tur var iziet cauri visiem soļiem un nokļūt līdz F-1? Tādi džeki tavā komandā ir. Cik tu jūti to F-1 klātesamību caur savu komandu?

Es teiktu, ka "Prema" ir viena no lielākajām komandām. Viņi ir atvēruši arī "IndyCar" komandu nākamajam gadam, trūkst tikai F-1 komandas. Tad viņiem būs visas autošosejas komandas pasaulē. Es uz to vairāk skatos tā – ja braukšu labi, tad tikšu tālāk. Ja nē, tad būs grūtāk.

Antonelli un arī Bērmans nobrauca F-2, tagad arī F-1 tika pie punktiem. Tu esi viņus saticis? Ko viņi stāsta?

Jā, esmu viņus saticis. Mums nav baigi daudz kopīga tāpēc, ka viņi brauc citos čempionātos. Es esmu pie saviem F-4 pilotiem.

Tas pats Bērmans uzvarēja arī F-4. Tas ir tāds pirmais solis, kas jāizdara. Pēc tam ir F-3.  Tas ir stāsts par to, ka ir obligāti jāuzvar, lai kāda no lielajām komandām tevi pamanītu? Vai tomēr tā ir "Prema", kura pasaka, ka šis ir talants, kurš tiks tālāk?

Nē, nav noteikti jāuzvar. Ir braucēji, kuri nav uzvarējuši čempionātos un arī sacensībās, bet ir tikuši līdz F-2. Protams, viņi skatās, kāds esi trasē un ārpus tās, kādas ir attiecības ar komandu.

Cik liels darbs notiek ar tevi individuāli, ar tavu karjeras izaugsmi? Vai jūs esat vienlīdzīgi?

Ja runājam, kā ir trasē, tad pret visiem ir vienāda uzmanība. Komandas menedžeris nedrīkst veltīt vienam braucējam vairāk uzmanības, citam mazāk. Mēs visi esam vienlīdzīgi, arī formulas, protams, visiem iet vienādi.

Jau pirms sarunas teici, ka kartingā tev bija vairāk nekā 30 gonkas sezonā, te ir daudz mazāk. Kā tev ir mainījusies ikdiena?

Ikdiena ir mainījusies tā, ka varu pavadīt vairāk laika Latvijā ar ģimeni, jo man nav tik daudz sacensību. Pagājušogad kartingā bija 35 no 52 nedēļām gadā, kad pavadīju laiku tikai trasē, trenējoties vai būdams sacensībās. Šogad F-4 ir tikai 12, bet ir vēl vairāk nekā 12 testu dienas, kas ir ļoti labi. Nav kā F-1, kad tev nav pat viena diena.

Kādas ir atšķirības, ko ķermenis izjūt, kad esi nobraucis kartingā sacensības un tagad F-4?

Formulā ļoti daudz jūti slodzi uz rokām, kaklu. Tagad ar kartingu pabraukājot, tas viss ir daudzveidīgāks. Nav tā, ka tevi tikai piesprādzē ar siksnām formulā, un tu tur vienkārši turies un ar rokām visu dari. Kartingā tev vajag tur paliekties, nepaliekties… Es teiktu, ka fiziski kartings noteikti ir grūtāks.

Ja 1,90 metru garš, tāds uz 100 kg vīrs ir talantīgs autosportā, vai viņam formulā vispār ir jēga pretendēt?

Kartingā es teiktu, jo esi garāks, jo grūtāk braukt. Formulā ir diezgan vienlīdzīgi, ja vien neesi ļoti garš, ka netiec formulā iekšā. Tad ir grūtāk. Mans krusttēvs ir 1,80 metru garš, viņam ir ļoti labi gājis. Es teiktu, ka augums formulā neko baigi nemaina.

Jauno talantu akadēmija "Ferrari" – ieskicē, ko tas nozīmē. Jūs esat četri, kas cīnās par uzvaru. Vai uzvarētājs tiek pie kāda finansējuma?

Katru gadu "Ferrari" akadēmija rīko savu nometni, kurā arī es esmu bijis divus gadus pēc kārtas. Viņi paņem 12 braucējus. Tad sadala uz trīs nometnēm. No tiem 12 braucējiem izvēlas vienu labāko, kurš saņem sponsorētu sezonu no "Ferrari".

Tātad, ja tu vinnētu, viņi tev visu nosponsorētu F-4? Vai tas joprojām ir vairāk nekā pusmiljons sezonā, ko tava mamma "Sporta studijā" jau vienu gadu pieminēja?

Ļoti iespējams.

Kādi ir veidi, kā tu vari atrast to finansējumu?

Man ļoti palīdz Latvijas Automobiļu federācija, kā arī "Igate".

Atgriežoties pie "Ferrari" akadēmijas - viena no lietām, tu teici, ir fiziskie pārbaudījumi. Kas tur ir sarežģītākais? Cik kilogramus varēji uz kakla noturēt?

Kilogramus var noturēt daudz. Taču viņi skatījās nevis, cik daudz, bet cik ilgi var to spiedienu noturēt. Es tagad precīzi nevaru atcerēties. Bija arī kardio treniņi – skriešana, riteņbraukšana, cik ilgi var nobraukt un noturēties, kā arī svarcelšana.

Kur tu biji līderis un kur vēl jāpieliek?

"Ferrari" akadēmijā, salīdzinot ar visiem tiem braucējiem, es noteikti biju labākais. Fiziskajā biju visspēcīgākais – tur biju labi sagatavojies.

F-1 līdzjutēju Latvijā ir daudz. Kā tu pats – seko līdzi tam, kas notiek?

Sekoju līdzi visām sacensībām.

Intriga vēl ir?

Ir ļoti liela intriga tieši šogad, kad bijuši jau seši uzvarētāji, ja ne vairāk. Ne tā, kā pagājušajā sezonā, kad tikai viens vinnēja visas sacensības. Es teiktu, ka F-4 tik un tā ir daudz interesantāk skatīties nekā F-1.

Kāpēc?

Tāpēc, ka ir vairāk braucēju. Ir braucēji, kuri ir daudz līdzīgāki, kā arī tā aerodinamika nestrādā tik smagi kā F-1, kad ar vienas sekundes atstarpi vairs nevar noķert. Mums tas tik daudz nestrādā. Tās un tusiņa dēļ visas cīņas ir vērts skatīties.

Vēl īsumā ieskicē divas lietas. Kurš, tavuprāt, būs čempions šajā sezonā F-1, un otrs – kurš ir tavs etalons? Kura tēls un braukšanas stils tev patīk?

Es ļoti ceru, ka šogad uz gada beigām F-1 visi izlīdzināsies un Lando Noriss noteikti tiks punktos klāt Verstapenam, kā arī Leklērs varētu viņus noķert, lai būtu interesantākas pēdējās sacensības. Tagad izskatās diezgan cerīgi. Man pašam tās domas baigi mainās par to, kurš ir favorīts, kurš nē. Es laikam par [Šarlu] Leklēru fanoju.

Pēc cik gadiem pats izmēģināsi spēkus F-1?

Es ceru, ka pēc pieciem.

Pieci gadi. To mēs ierakstījām un paturēsim prātā. Paldies, lai izdodas.

Paldies!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti