De Facto

Saeimas deputāts Jakovins iesaistīts lietā par tiesas vilcināšanu ar, iespējams, viltotu slimības lapu

De Facto

Zīmju valodā. De Facto. Pensiju sistēma un Krievijas dzelzceļš

Saistība ar "Krievijas dzelzceļu" ir, sankciju nav

Finanšu izlūki atbrīvo iesaldētus līdzekļus ar «Krievijas dzelzceļu» saistītam Latvijas uzņēmumam

Šovasar ar Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) lēmumu atbrīvoti iesaldētie līdzekļi Latvijā reģistrētajam kravu pārvadājumu uzņēmumam "Euro Rail Trans". Tajā vairākums faktiski pieder Krievijas valsts uzņēmumam "Krievijas dzelzceļš". FID skaidroja, ka, neraugoties uz to, līdz šim sankcijas uz Latvijas uzņēmumu attiecinātas nepamatoti.

ĪSUMĀ:

  • Latvijā 2022. gadā diviem ar "Krievijas dzelzceļu" saistītiem uzņēmumiem noteica sankciju risku.
  • Vēlāk abus uzņēmumus – "Euro Rail Trans" un "Euro Rail Cargo" – no saraksta izņēma, jo trūka iemeslu.
  • Pilnīgai sadarbības pārtraukšanai ar "Krievijas dzelzceļu" nepieciešams visas Eiropas Savienības lēmums.
  • Ar "Krievijas dzelzceļu" saistīto "Euro Rail Trans" un "Euro Rail Cargo" uzņēmumu nākotne – neskaidra.
  • Satversmes aizsardzības birojs: Krievijas īpatsvars Latvijas tranzītā var kļūt par politiskās ietekmes instrumentu.

"Krievijas dzelzceļa" saikne ar karadarbību – acīmredzama, bet sankcijas izpaliek

Tā nav pirmā reize, kad ar "Krievijas dzelzceļu" saistītam uzņēmumam sankciju risks te tiek, te netiek saskatīts, jo interpretācija, ko darīt ar Krievijas uzņēmuma klātbūtni, atšķīrusies. Tomēr tagad tiek uzsvērts, ka "Krievijas dzelzceļš" nav pakļauts tiešām sankcijām un visdrīzāk arī nebūs, kas sakņojas ekonomiskās interesēs.

Tikmēr "Krievijas dzelzceļa" būtiskā loma agresorvalsts politikā, ekonomikā un karadarbībā ir acīmredzama.

"Ļaujot Krievijas armijai, kaujas transportlīdzekļiem un ieročiem pārvietoties uz Krievijas robežām ar Ukrainu, "Krievijas dzelzceļš"  atbalsta vai ir bijis atbalsts darbībām, kas destabilizē Ukrainu vai grauj vai apdraud Ukrainas teritoriālo integritāti, suverenitāti un neatkarību," tā šo Krievijas valsts uzņēmumu 2022. gada martā sankciju kontekstā raksturoja Lielbritānija.

Eiropas Savienība tam piemērojusi finanšu ierobežojumus, kā arī vairākos piegājienos noteica sankcijas personām, kas cita starpā bija vai ir arī "Krievijas dzelzceļa" pārvaldībā. Tāds, piemēram, ir arī tagadējais Krievijas aizsardzības ministrs Andrejs Belousovs. Viņš līdz nonākšanai aizsardzības ministra krēslā vadīja "Krievijas dzelzceļa" direktoru padomi, bet tagad ir tās loceklis.

"Krievijas dzelzceļa" izpilddirektors, Latvijā dzimušais Oļegs Belozerovs, kurš gan ir tikai Lielbritānijas, ne Eiropas Savienības sankciju sarakstā, šogad janvārī par "Krievijas dzelzceļa" darbu atskaitījās Vladimiram Putinam.

Divus ar "Krievijas dzelzceļu" saistītus Latvijas uzņēmumus svītro no sankciju saraksta

Latvijā sankciju risku 2022. gada pavasarī  noteica diviem ar "Krievijas dzelzceļu" saistītajiem uzņēmumiem – "Euro Rail Trans" ar 51% uzņēmuma daļu Krievijas pusē un "Euro Rail Cargo", kurā Krievijas pusei bija 50%. Taču pēdējais no sankciju riskam pakļauto uzņēmumu tabulas pazuda jau tā paša gada vasarā, bet "Euro Rail Trans" šovasar. 

Sākotnēji abus uzņēmumus sankciju riska tabulā bija ielicis Uzņēmumu reģistrs.

Par "Euro Rail Trans" bija ziņas no kredītiestādēm, ka tam sankciju dēļ ir iesaldēti līdzekļi, bet "Euro Rail Cargo" sarakstā iekļāva, jo tam bija teju identiska īpašumtiesību struktūra – vienā pusē uzņēmumi, kam galā "Krievijas dzelzceļš", bet otrā – "Locomotive Traction Operator". Tātad varēja secināt, ka arī uz to varētu attiekties līdzīgi ierobežojumi. 

"Vēlāk tika saņemti argumenti, ka tas ir nepamatoti izdarīts. Un vēlreiz pārvaicājot institūcijai, kas par šo nosacīto dvīni ir šo informāciju devuši, vai tad [sankciju risks] nebūtu attiecināms arī uz šo līdzīgo subjektu ar līdzīgi īpašnieku struktūru, tika saņemta noraidoša atbilde. (..)  Līdz ar to tad arī mēs šo savu lēmumu pārskatījām," Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra vietnieks Sandis Karelis skaidroja "Euro Rail Cargo" izņemšanu no saraksta.

Minēto institūciju Uzņēmumu reģistrā neatklāja, atzīstot, ka tolaik bija ļoti daudz neskaidrību par sankciju piemērošanu un arī daudz iesaistīto.  

Šogad aprīlī atbildību par sankciju uzraudzību nodeva vienai iestādei – FID. Un tajā secināja, ka arī "Euro Rail Trans" šajā sarakstā nemaz neesot bijis jābūt. Lēmumu dienestā balsta Eiropas Komisijas 2022. gada decembrī paustā viedoklī, ka "Krievijas Dzelzceļš" neesot mērķētu finanšu sankciju subjekts. 

FID Sankciju izpildes nodaļas vadītāja Marta Tilhena norādīja: "Tas ir ļoti svarīgi šādās situācijas, kur ir iespējama tāda kopēja nostāja, ko pauž Eiropas atbildīgās iestādes, ka mēs tad sankcijas piemērojam visās Eiropas Savienības dalībvalstīs vienveidīgi. Lai izvairītos no situācijām, kur viena valsts kaut ko konstatē, citā valstī sankcijas piemēro citādāk. Un attiecīgi, tad šis bija mūsu pamata apsvērums."

Raidījums "De facto" gan noskaidroja, ka šobrīd vismaz puse no "Krievijas dzelzceļa" direktoru padomes 14 locekļiem, no kuriem daļa ir valdības pārstāvji, ir  Eiropas Savienības sankcijās. Arī FID tam pievērsuši uzmanību, un prasa papildu skaidrojumus Eiropas Komisijai.

"Ņemot vērā, ka šai direktoru padomei ir dažādas funkcijas, kuru ietvaros viņi pieņem dažādus lēmumus attiecībā uz "Krievijas dzelzceļu", uz to darbību, rīcību ar tiem aktīviem, mēs kā  Finanšu izlūkošanas dienests esam arī vērsušies pie Eiropas Komisijas, lūguši atkārtoti skaidrot, vai tas viedoklis, ko viņi pauda 2022 gada decembrī, vai tas joprojām ir aktuāls, ņemot vērā šo situāciju, kas ir faktiski šobrīd," sacīja Tilhena.

FID norādīja, ka ir izpildes iestāde. Tā sankcijas piemēro, bet pati neizvēlas, kam tās piemērojamas – tas ir politisks jautājums. 

Sadarbības pārtraukšanai ar "Krievijas dzelzceļu" jāvienojas visai Eiropas Savienībai

Ārlietu ministrijā skaidroja, ka pret "Krievijas dzelzceļu" tiešām noteiktas vien daļējas sankcijas uz noteiktiem finanšu darījumiem. Bet pilnīgai sadarbības pārtraukšanai būtu jāvienojas visām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Vienlaikus no Ārlietu ministrijas piebildes rakstiskā komentārā noprotams, ka diez vai tas varētu notikt: "Jāņem vērā Krievijas dzelzceļa loma ne tikai Eiropas transporta sistēmās un tirdzniecībā ar nesankcionētajām precēm no un uz Krieviju, bet arī Eiropas valstu tranzītā uz Āziju un tirdzniecībā ar Āzijas valstīm."

Arī Satiksmes ministrijā atzīts, ka, neraugoties uz Latvijas apņemšanos mazināt jebkādu sadarbību ar Krieviju kā agresorvalsti, Eiropas Savienība par vienu no svarīgākajām prioritātēm starptautiskā sadarbībā izvirzījusi sadarbību ar Centrālāziju.

Satiksmes ministrijas Transporta loģistikas un starptautiskās sadarbības koordinācijas departamenta direktors Andris Maldups skaidroja: "Dzelzceļa pārvadājumos tas nav iespējams bez sadarbības starp Latvijas un Krievijas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem: "Latvijas dzelzceļu" un "Krievijas dzelzceļu", kā arī bez sadarbības starp dzelzceļa pārvadātājiem. Ir nepieciešams nodrošināt kravu vilcienu pieņemšanu un nodošanu starp abu valstu dzelzceļa uzņēmumiem. Tādēļ šī sadarbībā minimālā līmenī ir, un ir jāsaglabā. To labi apzinās arī Eiropas Savienībā un tādēļ arī no sankciju viedokļa šādai sadarbībai ierobežojumi netiek."

Saistīto "Euro Rail Trans" un "Euro Rail Cargo" uzņēmumu nākotne – neskaidra

Kas tagad notiks ar "Euro Rail Trans", nav skaidrs. Ivars Sormulis, kas norādīts kā abu minēto Latvijas uzņēmumu patiesais labuma guvējs, stāstīja, ka attiecības ar "Euro Rail Trans" izbeidzis 2022. gada februārī, bet atrodoties strupceļa situācijā, jo oficiāli to nevarot nokārtot. Uzņēmums faktiski nestrādā.

Atšķirīga ir loģistikas uzņēmuma "Euro Rail Cargo" situācija. Šovasar tā struktūrā reģistrētas izmaiņas, kas faktiski nozīmē atbrīvošanos no Krievijas puses. Vienošanās par Krievijas daļu pārņemšanu gan notika jau iepriekš, taču oficiāli tas izdevies tikai tagad, kas laikā sakrīt ar FID lemto "Krievijas dzelzceļa" sakarā.

"Tur bija grūts tas process. Visādas atļaujas, viss kaut kas, tur bija grūtības tikt no šī te stāsta vaļā," sacīja Sormulis. Bet par uzņēmum nākotnes darbību viņš vairījās runāt, jo ir pārāk neskaidra situācija.

Izlūki: Krievijas īpatsvars Latvijas tranzītā var kļūt par politiskās ietekmes instrumentu

Par to, kā vispār sākās kopuzņēmumi ar Krievijas valsts uzņēmumu, jāatgādina vairāk nekā 10 gadus sena pagātne, kad caur Andra Šķēles un Aināra Šlesera ("Latvija pirmajā vietā") ģimenēm pastarpināti piederošajiem uzņēmumiem tos veidoja. Šlesers ilgus gadus bija arī "Euro Rail Trans" valdē un "Eiro Rail Cargo" padomē. Šobrīd detaļās par sadarbības veidošanu pēc būtības ar Krievijas valsti viņš neieslīga, vien pamatoja to ar biznesa interesēm. 

"Klienti grib, lai pēc iespējas ātrāk tās kravas var nonākt līdz galapunktam. Ir bijušas situācijas, kad kravu bija ļoti daudz, un tad stāvēja simtiem vagonu, tūkstošiem vagonu kaut kādos sastrēgumos. Bija grūti izvest un tā tālāk. Un katrs uzņēmums meklēja iespējas, kādā veidā uzlabot šo te loģistiku," skaidroja Šlesers.

Krievijas puses ienākšana "Euro Rail Cargo" notika jau pēc 2014. gada Krievijas iebrukuma Krimā, bet to Šlesers negribēja komentēt: "Ziniet ko, nejauksim. Tas, kas notika tajā laikā, to arī pasaule uztvēra pavisam savādāk. Karš Ukrainā sākās 2022. gada februārī un tad arī sankcijas tika ieviestas. Līdz tam apskatieties, visi Rietumu uzņēmumi strādāja ar Krieviju, un tikai pēc iebrukuma Ukrainā daudzi uzņēmumi aizvēra savas pārstāvniecības un tā tālāk."

Tikmēr Satversmes aizsardzības birojā (SAB) jau pirms 10 gadiem norādīja, ka pieaugošais Krievijas īpatsvars Latvijas tranzīta nozarē ir riskants, jo var kļūt par politiskās ietekmes instrumentu. Arī tagad SAB atzina riskus. Vienlaikus birojā norādīja, ka ģeopolitiskās situācijas dēļ sadarbība Latvijas uzņēmumos jau mazināta, un pieņēma, ka FID lēmumi ir motivēti un atbilstoši izvērtēti.

Pētot šo tematu, izgaismojās vēl kāda detaļa. "Eiro Rail Cargo" patiesais labuma guvējs līdz 2022. gada maijam bija Sergejs Matsevs. Vārds, dzimšanas dati, saistība ar uzņēmumiem sakrīt ar Sergeju Maltsevu, kurš vienubrīd bija arī "Krievijas dzelzceļa" direktoru padomes priekšsēdētājs. Tur viņš norādīts kā Krievijas valstspiederīgais. Bet Latvijas Uzņēmumu reģistrā viņš ir Kipras pilsonis. Sormulis un Šlesers izvairījās tieši komentēt šo situāciju. Uzņēmumu reģistrā sacīja – kādus dokumentus uzrāda, tādus izmanto. Bet, ja personai ir, piemēram, dubultpilsonība, to zināt nevar. FID sprieda, ka tam, iespējams, jāmeklē risinājums. Pēc 2022. gada februāra ir arī ierobežojumi, kas attiecas uz viesiem Krievijas pilsoņiem, un tikai blakus pilsonības uzrādīšana var būt tulkojama kā centieni saikni ar Krieviju slēpt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti