Latvijas Gaisa spēku komandieris: Krievija grib parādīt NATO savu klātbūtni Baltijas jūras reģionā

Krievija ar savu lidaparātu ielidošanu gaisa telpā virs Baltijas jūras grib parādīt NATO savu spēku un to, ka tā turpina uzturēt savu klātbūtni reģionā. Tā Latvijas Radio intervijā "Dienas ziņām" sacīja Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku komandieris pulkvedis Viesturs Masulis.

Jau ziņots, ka virs Baltijas jūras reģiona piektdien un sestdien identificēti seši Krievijas lidaparāti, kā rezultātā tika pacelti Latvijā izvietotie Vācijas iznīcinātāji, lai pārkāpējus brīdinātu un pavadītu prom. Iedzīvotāji par situāciju aicināti neuztraukties.

Masulis komentēja, ka šajās dienās bija vērojama nedaudz lielāka Krievijas klātbūtne virs Baltijas jūras, tomēr tā esot "ikdienas dzīve", jo Krievija arvien vēlas parādīt savu klātbūtni reģionā. Jāņem vērā arī, ka šie lidaparāti Baltijas jūras reģionā tika identificēti laikā, kad Krievija aizvada liela mēroga militārās mācības "Okean-2024".

Gaisa spēku komandieris Bruno Masulis par Krievijas klātbūtni virs Baltijas jūras
00:00 / 00:45
Lejuplādēt

"Protams, ka mācībās vienmēr ir lielāka šo dažādo militāro vienību gaisa kuģu klātbūtne. Protams, ka Krievija grib NATO parādīt savu spēku, ka turpina uzturēt savu klātbūtni reģionā, un ar savu militāro klātbūtni grib rādīt stratēģisku vēstījumu NATO. Tas ir skaidrs. Protams, ka NATO atbild ar adekvātām pretdarbībām, tāpēc iedzīvotājiem nevajadzētu uztraukties un nekādā veidā nevajadzētu to interpretēt, ka noticis kaut kas ārkārtējs," pauda Masulis. 

Pēdējās divās dienās identificētie Krievijas lidaparāti nebija unikāls gadījums. Šogad līdz augusta beigām konstatēti 109 gadījumi, kad virs Baltijas jūras pie Latvijas teritoriālo ūdeņu ārējās robežas konstatētas Krievijas militārās lidmašīnas. Pērn kopumā konstatēti 159 šādi gadījumi. 

Šādu lidaparātu parādīšanos gaisa telpā virs Baltijas jūras uzrauga NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijas ietvaros. 

"Es negribētu to saukt par ārkārtas [situāciju] nekādā gadījumā. Tie ir ikdienas uzdevumi. Mums katru nedēļu ir vismaz divi, trīs līdz četri šādi kaujas izlidojumi. Ja skatāmies ģeogrāfiski Eiropas karti, tātad no Sanktpēterburgas gar visu jūras akvatoriju līdz Kaļiņingradai, tātad – Baltijas valstis, Skandināvija – un tad tā krievu aviācija tā iet no Sanktpēterburgas, Ļeņingradas apgabala uz Kaļiņingradu un atpakaļ. Tā ir ierasta lieta. Tas gadu gadiem jau notiek," stāstīja Masulis.

Piektdien un sestdien identificētajiem lidaparātiem nebija ieslēguši transponderus – signālu uztvērējus, kas uz saņemto signālu automātiski atbild, pārraidīdams kādu papildinformāciju.

Gaisa spēku komandieris Bruno Masulis par transponderu izmantošanu
00:00 / 00:36
Lejuplādēt

Masulis skaidroja: "Lidmašīnas neieslēdz transponderu – atbildētāju – vai lidmašīna neiziet uz sakariem ar dispečeriem, vai arī lidmašīnai nav iesniegts lidojuma plāns, – ja viens no šiem noteikumiem izpildās, tad ir pamats arī aktivizēt Baltijas gaisa patrulēšanas iznīcinātāju misiju. Tad šie lidaparāti pielido Krievijas lidaparātiem, vizuāli tos identificējot, novērojot un pavadot līdz viņu atbildības rajonam. Šeit es negribētu teikt, ka ir pārkāpta Latvijas gaisa telpa."

Tomēr transponderu neieslēgšana var radīt problēmas civilajai aviosatiksmei.

Gaisa spēku komandieris Bruno Masulis par civilo aviosatiksmi
00:00 / 00:54
Lejuplādēt

"Pats bīstamākais, kāpēc tas ir ļoti svarīgi arī civilajai aviosatiksmei, ļoti svarīgi tieši šie ieslēgtie transponderi. Jo, ja transponders nav ieslēgts, civilie radari šādus gaisa kuģus neredz. Tas nozīmē, ka civilais dispečers pat nezina, ka krievu lidmašīnas attiecīgajā augstumā un attiecīgajā koridorā iet. Viņi, to nezinot, vada citas civilās lidmašīnas, kuras ir ieslēgušas šos transponderus. Tas ir ļoti bīstami, ka lido kaut kas neredzams, un tajā pašā laikā dispečeram jāveic šī koordinācija. Tieši tāpēc Latvijas gaisa patrulētāji dodas tieši klāt šīm pārkāpēju lidmašīnām. Mūsu lidmašīnas ir ieslēgušas šos transponderus, un tādā veidā civilie uzreiz saprot un redz pārkāpējus, un mēs redzam, kur viņi ir, un tādā veidā novirzot civilo satiksmi, teiksim, citā ešelonā," paskaidroja Masulis. 

Gaisa spēku komandieris atzina, ka tiek aktīvi strādāts, lai identificētu katru gadījumu, kad Krievijas lidaparāti ielido gaisa telpā virs Baltijas jūras. 

Gaisa spēku komandieris Bruno Masulis par Krievijas lidaparātu ielidošanas gadījumiem
00:00 / 01:16
Lejuplādēt

"Krievija ļoti reti kad izpilda visus šos nosacījumus, kad gaisa patrulētāji nav jāaktivizē. Pārsvarā ir jāaktivizē. Tāpēc varbūt liekas, ka ir pārkāpta gaisa telpa vai kaut kas ārkārtējs noticis. Es to neteiktu. Tā krievi dara, tādā veidā pārkāpjot starptautiskās aviācijas drošību. Tas nav pieņemams, protams. Mēs ar to strādājam. Tāpēc arī mūsu iznīcinātāji uzreiz ātri reaģē – pielido klāt, ieslēdz atbildētāju, un tādā veidā gan viņi, gan šīs krievu lidmašīnas kļūst redzamas arī civilajiem radariem, tādā veidā aviācijas drošību nodrošinot," atzīmēja Gaisa spēku komandieris. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti