Kultūra / Skatuve
Gabals, kurā būs smieklīgi visiem vecumiem, – tā par teātra trupas "Kvadriforns" jauniestudējumu bērniem "Brūnais siers" saka pirmie skatītāji. Paulas Pļavnieces režisētā izrāde veidota pēc populārā norvēģu rakstnieka Ērlenna Lū detektīvkomiksa "Kurš sasēdēja brūno sieru?" motīviem un ir pasaulē pirmais šīs grāmatas iestudējums teātrī. Lai jūs nemulsina žanrs "dibentrilleris" – lai gan dibenu šajā stāstā ir daudz, tas nebūt nav lēts apakšbikšu humors.
Pēc septiņus gadus ilgušas ēkas rekonstrukcijas 2024. gada martā Jaunais Rīgas teātris (JRT) atgriežas savās vēsturiskās mājās. Atgriešanās tiek svinēta ar pieciem notikumiem – grāmatu, filmu un trīs izrādēm –, kuri skatītājiem sniedz iespēju atskatīties uz teātra vēsturi un noskatīties teātra atklāšanas jauniestudējumus visās trīs Lāčplēša ielas zālēs, pavēstīja teātrī.
Latvijas Teātra darbinieku savienība (LTDS) sadarbībā ar Latvijas teātru katalogu Izrades.lv un Latvijas profesionālajiem teātriem aicina izrāžu skatītājus piedalīties gada balvas teātrī "Spēlmaņu nakts" skatītāju simpātiju balvu nominantu izvirzīšanā 2023./2024. gada sezonā.
28. februārī "Hanzas peronā" gaidāms neparasts skatuves mākslas notikums – lietuviešu dramaturga Marjus Ivaškeviča lugas "Totalitārais romāns" lasījums. Mākslas un varas sarežģītās attiecības un veids, kā vara iznīcina cilvēku, – tēmas, ko uz skatuves risinās starptautiska teātra profesionāļu komanda. Par gaidāmo notikumu Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" stāstīja tā producente Jevgēņija Šermeņeva.
Eksperimentēt un meklēt jaunus ceļus mākslā ir viena no "Dirty Deal Teatro" atpazīstamības zīmēm. Sava veida eksperiments būs arī Valtera Sīļa jaunais iestudējums "Konference visumā labiem cilvēkiem", kam pirmizrāde būs otrdienas, 27. februāra, vakarā. Izrāde būs neparasta ar to, ka tajā nebūs aktieru, bet to izspēlēs paši skatītāji, kuri iejutīsies dažādu konferences dalībnieku tēlos. Runājamais teksts skatītājiem būs sagatavots. Izrādes centrā būs daudzi tieši šobrīd aktuāli jautājumi, un starp konferences dalībniekiem nebūs remdenu personāžu.
Jau ilgstoši sabiedrībā izskan dažādi viedokļi par Dailes teātra dibinātāja, režisora Eduarda Smiļģa attiecībām ar padomju okupācijas varu. Lai tās labāk izprastu, Latvijas Radio raidījumā "Šīs dienas acīm" žurnālists Eduards Liniņš apkopojis dažādus sarunu fragmentus, kur uz Smiļģa paveikto atskatās teātra zinātnieki Jānis Siliņš un Līvija Akuratere, kā arī Smiļģa skolniece Aina Matīsa.
Ja reiz raugāmies nostalģiski, tad režisora Dmitrija Krimova autorizrāde "Pīters Pens. Sindroms" Latvijas Nacionālajā teātrī līdzinās krievu tradicionālajai rotaļlietai matrjoškai – krievu kultūras motīviem apgleznotai lellei, kurai iekšā ir vairākas citas lelles, viena par otru mazāka. Izrādē cits citam pāri klājas tematiski slāņi – mākslinieka vientulība un atbildība, novecošana, īstuma un šķituma attiecības, bet pašā viducī, apzināti vai ne, tomēr kā tāds zirnis skaisto ainu pēļos spiež "maigās varas" kodols.
"Tagad vispār ir manas dzīves augstākais punkts – līdz šim," saka aktieris Rihards Zelezņevs, kurš izspēlē galveno lomu Valtera Sīļa Latvijas Leļļu teātra iestudējumā "Sibīrijas haiku", kā arī attēlo Anšlavu Eglīti daudzsēriju filmā "Pansija pilī". Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Šņorbērniņi" Rihards stāsta par "Sibīrijas haiku" ugunskristībām, sadarbību ar Valteru Sīli, ritma noturēšanu un to, kas kopīgs "Smalkajām kaitēm" un "Pansijai pilī".