Kultūra / Skatuve
Zīdaiņu atrašanās uz teātra skatuves nav tas pats, kas zīdaiņu dalība kino projektos. Dailes teātra vēlmi topošajā jauniestudējumā iesaistīt līdz piecu mēnešu vecu meitenīti skeptiski vērtē gan mediķi, gan kino industrijas pārstāvji. Neonatoloģe un pediatre Dina Krūze norāda, ka četrus piecus mēnešus veciem zīdaiņiem formējas priekšstats par dzīvi, un labāk būtu uz skatuves izmantot lelli, nevis riskēt ar bērna tālāku attīstību.
Latvijas Nacionālajā teātrī ceturtdien, 25. aprīlī, būs pirmizrāde Klāva Meļļa un Rūdolfa Gediņa iestudējumam "Marats/Sads", kam viņi devuši žanra apzīmējumu – vājinieku opera. Tās pamatā ir vācu dramaturga Pētera Veisa lugas motīvi, kurā viņš ļauj satikties diviem vēsturiskiem personāžiem – Maratam un Sadam – un risināt kaislīgu diskusiju par revolūcijas jēgu un sekām. Luga ir ļoti neparasta formā un izteiksmē, un tieši tāda pati būs arī izrāde, ko paši veidotāji raksturo kā nepieradinātu muzikālu piedzīvojumu ar akordeonu orķestri uz skatuves.
"Likās, ka šī luga der tieši Latgalei, tāpēc, ka tajā var ielikt daudzus latgaliešu teicienus, parādīt latgaliešu sieviešu spēku, varenību, prieku un tā tālāk. Droši vien tāpēc es to notulkoju latgaliešu valodā," par ukraiņu autora Aleksandra Mardaņa traģikomēdiju "Mātes un meitas", kas uz Daugavpils teātra skatuves tiek izspēlēta ar nosaukumu "Divas virtuvē, neskaitot līķi", saka lugas tulkotāja un aktrise Kristīne Veinšteina. Raidījumā "Teātris.zip" par Latgales sieviešu spēku, par skatuves partnerību un noskaņu Daugavpilī ar Kristīni Veinšteinu sarunājas viņas kolēģe aktrise Agnese Laicāne.
Nacionālajā teātrī 18. aprīļa vakarā ceļu pie skatītājiem uzsāks mūsdienu īru autores Mārgaretas Perijas traģikomēdija "Laiks Paradīzei!". Iestudējumu veido režisore Endīne Bērziņa, kura uzskata, ka luga ļoti trāpīgi atklāj mūsdienu cilvēka izjūtas. Mūsu dzīves temps kļūst arvien straujāks, mēs skrienam pēc kādas iztēlotas laimes un harmonijas, bet ieguvums dažkārt ir pilnīgi pretējs. Kā šajā skrējienā apstāties? Kā saprast to, kas mums patiesi ir nepieciešams piepildītai dzīvei? Šie ir daži no jautājumiem, ko uzdod izrāde. To izspēlē sešas Nacionālā teātra aktrises.
"Man likās, ka šai baiļu pasaulei, kurā mēs šodien dzīvojam, kurā dzīvoja cilvēki arī tad, kad Bulgakovs rakstīja, ir jāliek pretī kaut kas jaudīgāks. Nav tā, ka Margarita ir pilnīgi bezbailīga, bet viņa sevi provocē būt bezbailīgai. Nenogurstoši provocē sevi just empātiju, līdzpārdzīvojumu, neļaut nokaut sevī mīlestību," LTV raidījumā "Kultūrdeva" par Margaritas lomu Dailes teātra izrādē "Meistars un Margarita" stāsta aktrise Ieva Segliņa.
"Dailes teātrī ļoti daudzas izrādes ir aktuālas tieši šodien. Šajos laikos nevar iestudēt izrādi tikai tāpēc, lai parunātu par cilvēku dzīvi, sajūtām, attiecībām Čehova stilā vai kaut ko tādu. Tagad visas izrādes kliedz par to, kas notiek šajā pasaulē. Tas notiek gan "Leopoldštatē", gan "Rotkho", arī "Meistarā un Margaritā", kas nupat iestudēta. Visas izrādes ir tādas, kas mēģina kaut kādā veidā cīnīties ar ļaunumu," Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Šņorbēniņi" uzsver brīnišķīgā aktrise Indra Briķe.
"Pirmajā daļā tēli, kas darbojas uz skatuves, ir vecāki, pēc tam tie ir skolotāji, tad paši skolēni un beigās tas visaugstākais, kas ir – rektorāts. [..] Tas, par ko izrādē gandrīz vispār nerunā, ir izglītība. [..] Visvairāk ir par iekšējo cīņu katram savā mazajā zupiņā," teātra trupas "Kvadrifrons" izrādes "Ciešamā kārta" akcentus ieskicē režisors Klāvs Mellis.
13. aprīlī Liepājas teātrī gaidāma pirmizrāde Rasas Bugavičutes-Pēces lugai "Tēvs klusums", ko iestudējis režisors un teātra valdes loceklis mākslinieciskajos jautājumos Valters Sīlis. Uz teātra skatuves satiekas kormūzika un teātra māksla, kas bijis viens no izaicinājumiem, atzīst režisors.
Vidzemes koncertzālē "Cēsis" nedēļas nogalē notiks jau septītais komponista Pētera Vaska mūzikas festivāls, kura centrā šogad īpašs notikums – pasaules pirmizrāde diviem baleta viencēlieniem ar Vaska mūziku, ko radījis Ukrainas horeogrāfs Radu Poklitaru, bet uz skatuves izdejos Kijivas Modernā baleta solisti.