Centra “Dardedze” psiholoģe Iveta Damroze-Zommere uzskata, ka ekrānlaiks ir tēma, kur vecākiem jābūt klātesošiem.
"Tāpat kā vecāki nopērk šo ierīci un iedod bērnam, vecākam arī jāiedod izpratne, ko nozīmē pavadīt laiku šajās ierīcēs," norāda psiholoģe.
Vecāku atbildība ir runāt par riskiem. Bērnam ir lielāka kompetence lietot šīs ierīces, bet pieaugušajiem ir zināšanas par riskiem.
Kā centra "Dardedze" pārstāve Iveta Damroze-Zommere atgādina par drošības riskiem – vardarbību, sekstingu, iedraudzināšanu, kad pieaugušie veido attiecības ar bērniem ar mērķi bērnus pakļaut seksuālai vardarbībai.
Tāpat Iveta Damroze-Zommere uzskata, ka bērnu ekrānlaiks ir jāierobežo, bet līdz ierobežojumam jānonāk sarunu ceļā. Viņa arī atgādina, ka svarīgs ir pašu vecāku piemērs, cik daudz un kā viņi pavada laiku pie ekrāna.
Psiholoģe uzsver, ka ir jāizskata, kādi ir vecāku viedierīču paradumi. Ja vecāki pie pusdienu galda “iemet aci” telefonā, tad muļķīgi aizrādīt bērniem. Vecākiem būtu arī jārāda, ka ir laiks, kad nelieto viedierīces – vakarā vai brīvdienās.
Visai ģimenei jāveido noteikumi kopā tā, lai visi var izteikties, tad kopā izveido viedierīču lietošanas noteikumus un visi tos ievēro
(arī ārpus ģimenes esoši cilvēki, kuri ir iesaistīti bērna audzināšanā).
Kāda mamma dalās ar savu pieredzi – viņa nav gatava ar saviem bērniem izcīnīt cīņu par viedierīču ekrānlaiku arī tad, ja ir pieņemti noteikumi visai ģimenei.
Bērnus ir grūti atraut no viedierīcēm, jo jānomaina interesanta nodarbe uz citu, kura bērnu neinteresē. Tad vecākiem jādomā, ko piedāvāt bērniem viedierīču vietā, uzsver Iveta Damroze-Zommere
Klīniskais psihologs un Pusaudžu resursu centra programmu virsvadītājs Emīls Ūdris piekrīt, ka vecākiem jāseko arī pusaudžiem līdzi, cik daudz un kur pavada laiku internetā. Tiesa, mazākos bērnus ir vieglāk kontrolēt, pusaudžiem vairāk jāseko līdzi sarunu veidā.
"Pusaudži daudz laika pavada pie datora, bet tas uzreiz nenozīmē, ka ir slikti. Ir jāsaprot, kas notiek pie datora," atzīst Emīls Ūdris. "Vecākiem tas ir sarežģīts lēmums izvērtēt, kurā mirklī ir ok un kad jau ir par traku."
Piemēram, ja jaunieši mācās programmēšanu un daudz laika pie datora pavada vērtīgi, tas nav iemesls vecākiem satraukties un mērķtiecīgi liegt lietot viedierīces. Taču paralēli pozitīvam datorlaikam ir jāseko, lai jaunietis parūpējas par veselību, lai būtu aktīvs un neiebrauktu otrā galējībā.
Jāskatās uz pusaudžu sekmēm, spēju pildīt ikdienas pienākumus, attiecībām ar vienaudžiem un ģimenē. Ja ar ko netiek galā, tad jādomā, ko mainīt.
Jāatceras, ka pusaudžiem noteikumi ir tāpēc, lai tos pārkāptu, tās ir šī vecuma īpatnības.
Ņemot vērā šī laika situāciju, ir grūti izvērtēt pusaudžu rīcību, jo daudzās jomās ir ierobežojumi. Jāizvērtē pusaudžu ciešanu līmenis, jo viedierīces var lietot, lai aizmirstos.