Grāmatu mēnesis ir veltīts grāmatas daudzināšanai, apskatot dažādas tēmas – grāmatu rakstīšanas procesu, saturu un tā dotās gudrības, kā var radoši izmantot grāmatu doto informāciju paši mājās, kā to dara radoši cilvēki kino, teātrī, mākslā. Mācīsimies rakstīt, zīmēt un izgatavot paši savas grāmatas, iepazīt profesionālu grāmatu rakstītāju darbu, klausīties un skatīties autoru darbus, izdomāt stāstus. Ar idejām dalīsies arī profesionāli rakstnieki – Inese Zandere, lietuviešu autore Kotrīna Zīle, igauņu autore Rēli Reinausa.
Vai domājat, ka grāmatu rakstīšana ir tikai profesionāļu ziņā? Mazajiem, lai kļūtu par grāmatu lasītāju, ieteicams saprast, kā grāmatas top. Tāpat šis projekts ir ļoti vērtīgs, lai mācītu bērnu būt vērīgam, prast izteikt domu, apkopot informāciju, mācīties to strukturēt un nodot citiem, izmantojot savas prasmes un zināšanas. Tas palīdz asināt domāšanu un valodu.
Mēs aicinām visu jūsu ģimeni piedalīties šajā projektā. Tas būs aizraujoši un pārsteidzoši pieaugušajiem un ļoti nozīmīgi jūsu bērnam.
Formas un satura saistība
Ideju ģenerēšanā, satura radīšanā formai ir nozīmīga loma, īpaši maziem bērniem, kuri tikko sāk mācīties izteikt domu un secīgi izstāstīt notikumu. Tāpēc piedāvājam darba lapas, kuru forma nosaka saturu.
Šodien mēs kā paraugu esam jums sagatavojuši četras darba lapas – automašīnu, ozola lapu, rokassomiņu un konfekti.
Jūs paši pēc šī parauga varat radīt citas idejas.
Izprintējiet lapas, izgrieziet zīmējumu. Cik bieza ir jūsu grāmata, to nosaka rakstītāja ideja un izvēle; ja biezāka, nepieciešamas vairākas lapas. Lapas sasprauž kopā, veidojot grāmatu.
Darba ideja ir veidot saturu, pamatojoties uz formu un asociācijām, kas rodas. Piemēram, ja izvēlējāties ozollapas formu, varat rakstīt par ozoliem, par kādu konkrētu ozolu, par to, kāpēc ozolam ir robainas lapas, kur vēl dabā ko līdzīgu var redzēt, izdomāt par to stāstu, pētīt ozolzīles vai audzēt ozoliņus, varat pielīmēt ozolu lapas no dažādiem kokiem, ko atrodat parkā, rakstīt par kādu, kurš stiprs kā ozols, rādīt, kā kļūt stipram.
Rakstīt nozīmē arī aplicēt, zīmēt, līmēt, krāsot – darboties jebkurā tehnikā.
Kad darbs pabeigts, noformējiet grāmatas vāku, uzrakstiet grāmatas nosaukumu un autora vārdu, lieciet grāmatu blakus citiem jūsu ģimenei nozīmīgu autoru darbiem grāmatu plauktā.
Sagatavojiet katram ģimenes cilvēkam pa grāmatai, tad rīkojiet lielo prezentāciju vakaru, kad katrs dalās ar savu veikumu.
Šo principu varat izmantot kopējā darbā – uz lielas lapas uzzīmēt, piemēram, auto, lai visa ģimene kopā sarakstītu, kādas vietas vēlaties apskatīt ceļojumā, ko plānojat brīvdienās.