Arī iepriekšējā, pandēmijas gadā, kad pasažieru skaits strauji samazinājās, Rīgas sabiedriskā transporta biļešu uzturētājs "Rīgas karte" strādājis ar labiem rezultātiem. Apgrozījums pārsniedza 20 miljonus eiro, savukārt peļņa – 4,4 miljonus. Ieņēmumus garantējis daudz kritizētais "Rīgas satiksmes" līgums ar sev daļēji piederošo "Rīgas karti" par sistēmas uzturēšanu, kas vairāk nekā 10 gadus devis peļņu gan "Rīgas kartei", gan, kā atklāja 2019. gada audits, piesaistītajiem apakšuzņēmumiem.
"Ja būtu kaut kādi mēģinājumi to lauzt pirms termiņa, būtu jārēķinās ar to, ka no Francijas partnera "Conduent" puses varētu uzsākties kādi iespējamie investīciju strīdi. Tā, ka visas tās izmaksas pamatā bija nofiksētas jau 2007. gadā. Faktiski, iespējas tās ietekmēt kaut kādā veidā bija ļoti minimālas," stāstīja "Rīgas satiksmes" valdes loceklis Gints Zeltiņš.
"Conduent" ir franču uzņēmums, kam pieder 49% "Rīgas kartes" kapitāldaļu. Lai gan līgums ar "Rīgas karti" ir beidzies, vēl līdz septembra beigām turpināsies pārejas periods, kurā "Rīgas satiksme" biļešu sistēmu pakāpeniski no "Rīgas kartes" pārņem. Līdz ar to faktiski sistēmu arī šogad uztur "Rīgas karte", tomēr izmaksas ir samazinājušās aptuveni divas reizes.
"Pirmajā pusgadā tie vairs bija tikai 4,5 miljoni, tā ka ir veikts ļoti būtisks izmaksu samazinājums. [..]
Īpaši jāpasvītro tas, ka pašreiz "Rīgas karte" savus pakalpojumus sniedz pilnībā ar savu personālu un bez jebkādu citu apakšuzņēmēju piesaistīšanas," piebilda Zeltiņš.
Tuvākajos mēnešos Rīgas dome lems, ko ar "Rīgas karti" darīt tālāk. Pagājušā gada nogalē "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa norādīja, ka "Rīgas karte" turpina apsaimniekot autostāvvietas un automātus, tādēļ vajadzētu apsvērt "Conduent" daļu izpirkšanu. Tagad valdes loceklis Zeltiņš stāstīja, ka uzņēmuma attieksme pret daļu pirkšanu ir neitrāla, savukārt vicemērs Ķirsis ir pret un uzskata, ka labāk "Rīgas karti" likvidēt.
"Galvenais iemesls ir tāds, ka "Rīgas karte" ir radīta drīzāk ar mērķi izpumpēt no "Rīgas satiksmes" naudu nekā sniegt pakalpojumu. [..]
Es domāju drīz pēc būtības tiks pieņemts lēmums, pa kuru ceļu iet, bet es uzskatu, ka tas būs, visdrīzāk, likvidācijas ceļš," teica Ķirsis.
Tā kā Rīgas dome uzskata, ka e-talonu sistēma ir dārga un novecojusi, jau kādu laiku notiek darbs pie sistēmas nomaiņas. Šobrīd domes darba grupa ir vienojusies, kādai vajadzētu būt jaunajai sistēmai, un rudenī uzsāks pārrunas ar piegādātājiem.
"Mazums tajā mūsu vēlmju sarakstā ir kāds punkts, kas izslēgtu kādu lielu daļu piegādātāju. Tad mēs varētu pārdomāt, vai mums šādu punktu vajag, jo mēs esam ieinteresēti, lai šī konkurence uz sistēmu būtu gana liela, lai mēs iegūtu izdevīgāko piedāvājumu," teica Rīgas vicemērs.
Galvenie uzstādījumi – jaunajai sistēmai jābūt lētākai, ērtākai un elastīgākai. Plānots, ka norēķināties un validēt braucienu varēs gan ar telefonu, gan bankas karti.
"Lai tā ir maksimāli viegli savietojama ar nākotnē paredzēto vienoto biļeti, ar "Pasažieru vilciena" sistēmām, ar jebkurām citām ārējām sistēmām, lai tas tiešām ir vienots informācijas centrs, kurā var iegādāties jebkāda veida braucienu," skaidroja Zeltiņš.
Vicemērs Ķirsis norādīja, ka jauno biļešu sistēmu Rīgas sabiedriskajā transportā varētu ieviest 2023. gadā. Savukārt par "Rīgas kartes" nākotni dome varētu izšķirties līdz oktobra beigām.