Šosejas Daugavpils–Rīga posms Daugavpils–Nīcgale jau vismaz 20 gadus rada nopietnu diskomfortu autovadītājiem. Ceļš ir unikāls ar to, ka ir četru joslu, pa divām abos virzienos, taču braukšanai sarežģīts sava nu jau katastrofālā stāvokļa dēļ.
Par ceļu ar Latvijas Radio iespaidos dalījās šoferi un pasažieri gan auto, gan sabiedriskajā transportā.
"Tas ir drausmīgs ceļš līdz Nīcgalei, kur sākas tās divas puses. Ļoti slikts, ja vēl sāp kājas vai mugura, tad ļoti grūti braukt. Viss kratās, jo bedres tādas lielas."
"Man tikko dēls nokārtoja tiesības un ievēro visas līnijas uz ceļa. Tikko braucām pa to ceļu, bet pie stūres sēdēja mans vīrs. Un viņš brauca tur, kur labāk ir mašīnai. Jābrauc pa to zirgu vai velosipēdistu daļu, lai vispār varētu normāli braukt. Vai tas ir normāli? Tas taču ir acīmredzami, ka te ir ielāps uz ielāpa."
"Sliktā stāvoklī ir tas ceļš. Faktiski mums ir tikai divi ceļu uz Rīgu. Viens caur Nīcgali un otrs caur Ilūkstes pusi. Bet te tomēr vajadzētu šo remontu veikt, lai attīstītu labāku savienojumu ar Rīgu."
No Daugavpils tiešām uz Rīgu ir tikai divi ceļi. A6 vienmēr bijis galvenais, bet bēdīgā stāvoklī arī no Satiksmes ministrijas (SM) viedokļa, apliecināja SM Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns:
"A6 ir galvenais ceļš, un tas posms ir viens no pēdējiem diviem sliktajiem galveno ceļu posmiem. Tas taču ved uz otru lielāko pilsētu mūsu valstī. Vēl viens posms ir Rīga–Sigulda–Ape."
Sāpīga un gadiem nerisināta tēma
Daugavpils kā otra lielāka pilsēta valstī par šī A6 ceļa posma bēdīgo stāvokli nemitīgi atgādinājusi par ceļiem atbildīgajām valsts institūcijām, pastāstīja Daugavpils Attīstības departamenta vadītāja Daina Krīviņa:
"Daugavpils–Nīcgale ceļa posms ir ļoti svarīgs pilsētas attīstībai, jo tas nodrošina savienojamību Augšdaugavas novadam ar Daugavpils pilsētu.
Un arī Daugavpilij tā ir savienojamība Latvijas līmenī, nacionālā līmenī un arī starptautiski. Tā ir svarīga trase un svarīgi, lai tā būtu labā kvalitātē.
Pašvaldība diezgan regulāri ir saziņā ar SM, mēs rakstām par saviem augstas gatavības investīciju projektiem un lūdzam pievērst uzmanību arī tiem transporta projektiem, kurus ir svarīgi īstenot Latgales reģiona drošībai un savienojamībai."
Valsts ceļa posms Daugavpils–Nīcgale atrodas Augšdaugavas novada teritorijā. Tā ir sāpīga tēma, kas cilāta un nerisināta daudzu gadu griezumā, atgādināja novada domes priekšsēdētāja vietnieks Maigurs Krievāns (Latvijas Zemnieku savienība):
"Situācija ar šo ceļa posmu ir kritiska. Tā ir viena no galvenajām artērijām, un mēs ļoti ilgi gaidām risinājumu šī posma atjaunošanā, bet redzam, ka nekas nerisinās. Joprojām ir tikai gaidīšanas režīms.
Tās kāpostlapas, ko līmē, tās jau nekādu situāciju neatrisina."
Sola sākt darbus pēc nodevas palielināšanas
Šim gaidīšanas režīmam un ielāpu likšanai uz bedrēm jaunu impulsu devis valdības atbalsts jaunam jeb precīzāk – palielinātam līdzekļu iekasēšanas mehānismam uz ceļiem, kas skan kā projekts "Ceļu nodevu likumā" attiecībā tieši uz šo A6 ceļa posmu Augšdaugavas novadā, skaidroja SM pārstāvis Vectirāns:
"Tas papildinājums, kas plānots, būs nākošajā gadā vairāk par 25 miljoni eiro. Ja Saeima to akceptēs un sāks iekasēt ar 1. janvāri lietošanas nodevu, tad papildus strādāsim ar šo A6 ceļu."
Ap 25 miljoniem eiro paredzēts iekasēt no šo nodokļu palielinājuma, bet, lai šo ceļa posmu ap 20 kilometru garumā četrās joslās savestu kārtībā, būs nepieciešama krietni vien lielāka summa, un tas var prasīt vismaz trīs gadus, norādīja Vectirāns:
"Tas A6 ceļa posms ir sadalīts četros posmos, Nīcgale–Gančauski – 27,5 miljoni eiro, Gančauski–Daugavpils – 27,5 miljoni eiro, tad Daugavpils apvedceļš 6 kilometri – 7 miljoni eiro un vēl viens Daugavpils apvedceļš 8 kilometru garš – 12,5 miljoni eiro. Kopumā visi 80 miljoni eiro sanāks."
Krievāns no Augšdaugavas novada arī uz šīm plānotajām nodokļu izmaiņām kravas automobiļiem, kas liktu pamatu šī ceļa posma atjaunotnei, lielas cerības neloloja:
"Ja tur domā, ka pacels tās nodevas un uz tā rēķina mēs varēsim ceļa posmu atjaunot, – tas ir blefs un vienkārši atrunāšanās. To jau sen varēja izdarīt, jo, ja nav ceļu, tad par kādu attīstību mēs varam runāt."
SM solīja – ja likumprojekts iegūs atbalstu, visas iepirkuma procedūras un attiecīgi remonti tiks uzsākti nekavējoties.
"Tur ir saprojektēts un ir būvprojekts. Ja zināms, ka ir nauda, tad ceļu administrators taisa iepirkumu un izraugās labāko būvnieku, slēdz līgumu, un tas sāk strādāt," teica Vectirāns.
Pēc SM plāniem remontdarbi uz šī A6 ceļa posma aptuveni 20 kilometru garumā Daugavpils–Rīga virzienā varētu sākties jau nākamajā gadā un turpināties vismaz trīs gadus.