Par to, ka baznīca atbalstījusi tikai vīriešu ordināciju ziņoja mācītāji Ivo Pavlovičs un Māris Pētersons.
201 par 59 pret atturas 22 Spēcīga liecība tam, ka LELB Dieva Vārds ir autoritāte-grozījumi pieņemti. Ordinēs tikai vīriešus.
— Ivo Pavlovičs (@IvoPavlovics) June 3, 2016
Par tikai viriesu ordinaciju nobalsots 77%
— Maris Petersons (@marisp) June 3, 2016
Jau iepriekš bija prognozēts, ka LELB sieviešu ordināciju aizliegs. Taču ir arī šīs ieceres pretinieki. Piektdienas rītā pie Rīgas Doma pirms Sinodes sākuma nelielā zibakcijā pulcējās dažas sievietes, lai paustu savu neapmierinātību par baznīcas plāniem.
„Ja mēs pasakām, ka viena dzimuma pārstāvis nevar kaut ko darīt, tam vajadzētu satraukt jebkuru,” sacīja Marta Herca, kas aicināja iesaistīties zibakcijā pret Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas plāniem aizliegt sievietēm kļūt par mācītājām. Viņa saredz šajā iecerē sieviešu diskrimināciju.
„Man ir arī saistība ar baznīcu un man ir arī pieredze ar to, ka vīrieši tomēr tiek augstāk vērtēti, viņiem ir lielākas iespējas veidot karjeru baznīcā. Es stāvu arī par visām tām sievietēm, kas baznīcā pašaizliedzīgi kalpo, dara to ne sliktāk par vīriešiem un nez kāpēc viņām ir jāpiedzīvo šādi jocīgi lēmumi,” sacīja Herca.
Pēc Latvijas Radio novērojumiem, zibakcijā pulcējās kādas piecas sievietes, uz viņu krekliem bija uzlīmētas lapas ar vēstījumu. Ilze un Jana atnāca kopā. Ilzei uz krekla uzlīmēts Janas zīmēts plakāts. Tajā attēloti aplī stāvoši rokās sadevušies cilvēki. Vidū rakstīts: „Visi ir viens”, kas apzīmējot to, ka visi cilvēki ir vienlīdzīgi. Jana stāsta, ka nepiedalītos akcijā, ja baznīcai nebūtu ietekmes uz sabiedrisko dzīvi Latvijā.
„Bet tā kā tomēr baznīcai, it sevišķi katoļu baznīcai un luteriskai baznīcai, tomēr Latvijā ir liela ietekme uz politiku, uz sabiedriskajiem procesiem un līdz ar to arī uz manu dzīvi, jo es esmu tāpat kā visi pārējie Latvijas iedzīvotāji, Latvijas pilsoņi, līdz ar to es negribētu, lai tos viduslaiku mežonīgos, tumsonīgos uzskatus, kas valda baznīcā iekšienē, baznīca varētu projicēt uz mūsdienu sabiedrību Latvijā. Tāpēc es esmu šeit,” skaidroja Jana.
Baznīcas Satversmē rakstīts, ka ordināciju var lūgt ikviens, kurš ir atbilstoši LELB kārtībai Dieva aicināts un sagatavots mācītāja amatam. Taču viens prāvesta iecirknis piedāvāja grozīt šo punktu, ļaujot par mācītājiem ordinēt tikai vīriešus.
Lai pieņemtu grozījumus satversmē, par šo lēmumu jānobalso vismaz trim ceturtdaļām klātesošo, skaidroja Rīgas Doma dekāns Elijs Godiņš.
Atšķirībā no lielākās daļas pasaules luteriskās sabiedrības, Latvijā sieviešu ordinācija nenotiek jau kopš Jāņa Vanaga ievēlēšanas par baznīcas galvu 1993. gadā. Taču iepriekš, kopš 1975. gada, sievietes ordinēja. Šobrīd gadiem piekopto praksi ar LELB Sinodes absolūtu balsu vairākumu apstiprināja.
Kāpēc to nepieciešams arī aizliegt ar likumu, arhibīskaps Latvijas Televīzijai atteicās skaidrot, un nereaģēja arī uz aicinājumu deleģēt kādu citu skaidrot šo nostāju.
Sinode pēc atklāšanas ir medijiem slēgta, bet LTV atkārtotam aicinājumam pamatot baznīcas pozīciju atsaucas Rīgas doma dekāns Elijs Godiņš. Viņš skaidro – priekšlikumu iniciējis kāds prāvesta iecirknis un, ejot baznīcās iekšējā kārtībā paredzēto apspriešanas ceļu, tas nonācis līdz balsojumam.
“Ja par būtību, es varu pasacīt to, kāpēc šis jautājums ir radies tajā kontekstā, kā mūsu baznīca saprot svētos rakstus. [..] Un diezgan skaidri un vienkārši viņi ir saprotami, tur ir rakstu vietas, kas ir pietiekoši skaidras, lai kā viņas skaidrotu – bet absolūtais vairākums luterāņu saprot savādāk un tulko savādāk – jā, tas tā var būt, bet mūsu baznīcai ir savs veids, kā mēs pieņemam lēmumus,” LTV pauda Godiņš.
Fragments no svētajiem rakstiem, ko, skaidrojot savu pozīciju 2014. gadā, piesaucis arhibīskaps Jānis Vanags, vēsta: “Kā tas parasts visās svēto draudzēs, sievas lai draudzē klusē, jo viņām nav ļauts runāt, bet lai viņas paliek bauslības noteiktajā paklausībā. Bet, ja viņas grib ko mācīties, lai izjautā mājās savus vīrus, jo sievai ir apkaunojoši runāt draudzē.”
Savukārt Godiņš Latvijas Radio arī sacīja, ka Bībele ļoti skaidri parāda, ka vīrietim un sievietei ir vienāda vērtība, taču atšķirīga identitāte.
„Šis sieviešu ordinācijas jautājums ir jautājums par uzdevumiem, kādus Dievs dod katram dzimumam. Pie tam viņš arī nav tik ļoti vienkāršs. Nav jau tā, ka mēs ordinējam katru vīrieti, kurš piesakās. Tas nozīmē, ka tas ir tikai viens no kritērijiem. Bet tas lēmums tātad ir par to, nevis vai sievietes ir vērtīgākas vai mazāk vērtīgas, bet lēmums ir par to, vai saskaņā ar rakstiem tas ir uzdevums, kas sievietēm ir jādara vai nav,” saskaidroja Godiņš.
Lielākās luterāņu draudzes Latvijā – Rīgas Lutera draudzes – mācītājs Linards Rozentāls, kurš publiski iestājies pret ordinācijas aizliegumu, norāda – ne viss Bībelē rakstītais uztverams burtiski, un svētajos rakstos ir to garam daudz tuvākas vietas, kas sieviešu ordināciju neaizliedz.
“Kad es tiku kristīts un iesvētīts Latvijas luterāņu baznīcā, tad tas notika gaisotnē, kur sieviešu ordinācija bija vispārpieņemta lieta, mēs kopā mācījāmies studenti un studentes, un visu mūsu nodoms bija kļūt par mācītājiem, tas mainījās, manas kursabiedrenes, kuras nevarēja kļūt par mācītājām, daudzas kļuva par mācītājām ārpus Latvijas baznīcā,” LTV sacīja Rozentāls.
Rozentāls uzskata, ka lēmuma ierakstīšana baznīcas Satversmē nozīmē diskusiju galu. Viņš Latvijas Radio norādīja, ka tāpat šis lēmums ietekmētu LELB attiecības ar pārējo luterāņu pasauli. Tur lielākoties ir nonākuši pie secinājuma, ka sieviešu ordinācija nav pretrunā ar Svētajiem Rakstiem.
„Es domāju, ka mēs dzīvosim kā līdz šim, un, cik es esmu dzirdējis, tad arī neviens, cerams, netaisās pret mums vērsties. Mēs darīsim savu darbu, bet mēs turpināsim pastāvēt uz to skatījumu un uz to redzējumu, kas mums ir arī šajā jautājumā, jo tas ir kaut kas, par ko mēs esam ļoti pārliecināti,” klāstīja Rozentāls.
Ārpus Latvijas tendence ir nepārprotama.
Pasaules luterāņu federācija, kuras sastāvā ir arī Latvija, apvieno absolūti lielāko pasaules luterāņu daļu – aptuveni 72 miljonus cilvēku kopumā 145 baznīcās. 77 procenti šo baznīcu pieļauj sieviešu ordināciju, turklāt šajās baznīcas apvienoti 93 procenti visu federācijas locekļu.
Mācītājs Rozentāls uzskata – kāpšanās atpakaļ attīstībā var atgrūst daļu potenciālo baznīcas sekotāju, un tam piekrīt arī Oksfordas Universitātes doktore, antropoloģe Ieva Raubiško
“Baznīca nekad nepastāv atrauti no sabiedriskā konteksta, un šis konteksts ir ļoti plūstošs un mainīgs, un pieprasa arī atzīt, ka sieviešu stāvoklis, loma ir ļoti būtiski mainījusies,” sacīja Raubiško.
Noteikti būs tādi cilvēki, kuriem šis LELB lēmums kalpos par iedrošinājumu pievienoties šai baznīcai vai kristīt tajā bērnus, iepriekš Latvijas Radio raidījumam „Īstenības izteiksme” norādīja reliģiju pētniece Agita Misāne. Bet būs arī tādi, kurus šāda nostāja atturēs.
„LELB līdz šim ļoti veiksmīgi ir izdevies apvienot ļoti dažādas teoloģiskas noslieces savā vidū, gan mācītāju vidū, gan draudžu locekļu vidū. Tajā ir vismaz četri atšķirīgi mazliet domājoši grupējumi. Līdz šim tas viņiem ir izdevies. Līdz šim tas viņiem ir izdevies. Vai notiks kaut kas tāds ekstrēms nākotnē? Pašā ekstremālākajā gadījumā kādi cilvēki varētu izstāties, varbūt atsevišķas draudzes varētu izstāties un pievienoties kaut kam citam vai pastāvēt neatkarīgi, to mēs redzēsim. Ir skaidrs, ka mierīgu laiku nebūs,” paredzēja Misāne.
Piektdien Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas 27. Sinodes sēde turpināsies.