Ja neierīkos tramvaju tieši Skanstes rajonā, tad nevarēs izmantot Kohēzijas fonda piedāvātos 70 miljonus eiro - tāds līdz šim ir bijis galvenais Rīgas pašvaldības arguments Skanstes tramvaja līnijas ierīkošanai. Rīgas mērs Nils Ušakovs arī piektdien, 21.oktobrī, uzstāj uz specifiskajām Eiropas prasībām.
Viņš stāsta, ka kritēriju vidū, lai iegūtu ES finansējumu, ir vienlaicīgi gan tas, lai teritorija būtu degradēta, gan tas, lai tā jau attīstītos.
Pretējs viedoklis ir EK, kas projekta īstenošanai piešķir finansējuma lauvas tiesu.
"Par degradētajām teritorijām ir pilnīgi cita aktivitāte. Šinī konkrētajā specifiskajā atbalsta mērķī par degradētajām teritorijām nekas nav minēts," norāda EK pārstāvniecības Latvijā ekonomikas padomniece Agnese Dagile.
EK pārstāvniecībā Latvijā norāda – lielā projekta galvenais virziens ir pāreja uz ekonomiku ar zemu oglekļa emisijas līmeni visās nozarēs, un tas ir panākams, tostarp attīstot videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru, šajā gadījumā tramvaju infrastruktūru.
"Pats projekta iesniedzējs nolemj, kur ir tās teritorijas, uz kurām [pašvaldība] vēlas, lai ved videi draudzīgs transports," norāda Dagile.
Lūdzot Ušakovu norādīt, kur var izlasīt specifiskās Eiropas prasības, kas ņemtas par pamatu pašvaldības izvēlei, LTV tās tiek apsolīts parādīt. Taču mēra kolēģi visas dienas garumā tomēr neatsūta nevienu solīto dokumentu. "Šis ir projekts, kas tiek realizēts daudzus gadus un ir skaņots daudzas reizes visās atbildīgajās ministrijās. Ticiet man, ja mums būtu iespēja saņemt finansējumu tramvajam uz Purvciemu, mēs izmantotu šo finansējumu Purvciemam," pie sava paliek Ušakovs, sakot to pašu, ko viņš trešdien, 19.oktobrī teica LTV.
Savukārt Dagile norāda, ka ES programmā vispār nav iezīmēts, kur līnijām ir jāiet un kur tās ir jāattīsta.
"Tas ir iesniedzēja ziņā, kāds ir piedāvājums: ko attīstīs un cik kilometru garumā!" bilst Dagile.
Plānotais Skanstes tramvaju līnijas garums ir 3,6 kilometri, un pa to ik gadu būtu jāpārvadā 1,2 miljoni pasažieru. Pašlaik Skanstes apkaimē reģistrēti vien 1300 iedzīvotāji.
Plānotā tramvaju līnija Rīgā, Skanstes ielā, ir viens no tā sauktajiem lielajiem projektiem. Tā ietvaros paredzēts attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru, precīzāk, sliežu infrastruktūru trīs lielajās pilsētās – Rīgā, Liepājā un Daugavpilī.
Vērienīgā projekta kopējais attiecināmais finansējums ir nepilni 113 miljoni eiro. No šīs summas 96 miljoni eiro ir Kohēzijas fonda finansējums, savukārt pārējā daļa – vismaz nepilni 17 miljoni eiro - ir nacionālais finansējums, ieskaitot pašvaldību līdzekļus.
Šajā projekta stadijā vēl netiek runāts par konkrētu maršrutu, bet iecerētā, pašlaik iezīmētā līnija sākas Pētersalas ielā, kur jaunais tramvajs būtu savienots ar 9. un 5. tramvaja maršrutu. Jaunā tramvaju līnija virzītos pa Sporta, Skanstes ielu, Zirņu ielu un Senču ielu, kur pārbūves rezultātā, visticamāk, tiktu skarta arī Lielo kapu teritorija. Tālāk tramvajs virzītos pa Pērnavas ielu, līdz savienotos ar tramvaja līniju Barona un Pērnavas ielas krustojumā.
Vēstīts, ka zemju īpašnieki, pa kuru īpašumiem varētu braukt tramvajs, pagaidām iebilst pret tā būvniecību. Rīgas dome gan jau ir akceptējusi Lielo kapu tramvaja projektu.