Tieši tādēļ Latvijas Televīzija radījusi viņiem speciāli paredzētu platformu un saturu tajā. Vai un kā jaunieši to vērtē? Kas veido viņu uzticību atbildīgiem un neatkarīgiem avotiem, un kāpēc šajā gadā regulāra ziņu apskata formāta izstrāde ir LTV jauniešu satura prioritāte?
Šie ir galvenie jautājumi, uz kuriem šajā podkāsta epizodē atbildes meklē Latvijas Televīzijas (LTV) žurnāliste Danuta Juste. Sarunas viesi ir Elizabete Caune, platformas "16+" sociālo tīklu redaktore un producente, un Jānis Lācis, platformas "+AUDZIS" sociālo tīklu redaktors un producents.
Īsumā par sarunu:
- Kad un kā Elizabete un Jānis tika ierauti speciāli pusaudžiem un jauniešiem paredzēta satura veidošanā?
- Kāda ir LTV loma jauno skatītāju pieradināšanā pie kvalitatīva un uzticama medija?
- Ar ko "+AUDZIS" atšķiras no "16+"?
- Kādu saturu un formātu pusaudži un jaunieši izvēlas patērēt? Kādēļ?
- Kur (un kādēļ tieši tur) šis saturs ir atrodams?
- Kāds ir jaunizveidotās LTV Mediju akadēmijas mērķis?
- Kas būs šī gada raidījumi, kurus jaunatne noteikti negribētu palaist garām?
Pilnu sarunu klausieties raidierakstā!
Danuta Juste: Platforma "+AUDZIS" tūdaļ svinēs divu gadu jubileju, bet "16+" ir jau senāka vēsture. Kad un kā jūs nokļuvāt Latvijas Televīzijā?
Ne saukta, ne aicināta?
Elizabete Caune: Jā! Ja ieguvu jaunu darba pieredzi, es to pievienoju savam esošajam CV un Latvijas Televīzijai nosūtīju atjaunoto versiju. Trešā studiju kursa beigās es beidzot saņēmu zvanu un uzaicinājumu piedalīties konkursā. To izturēju veiksmīgi. Sāku savas gaitas Latvijas Televīzijā kā praktikante, bet ātri vien sevi pierādīju un tiku pieņemta darbā.
Pirms cik ilga laika tas notika?
Elizabete Caune: Tagad šeit esmu jau pusotru gadu. It kā maz, bet ir jau daudz izdarīts, tāpēc liekas, ka esmu šeit bijusi ilgāk.
Jānis Lācis: Strādāju Latvijas Televīzijā jau gadu un divus mēnešus. Studiju laikā strādāju privātajā sektorā, kur veidoju un producēju digitālo saturu. Visai bieži pēc darba devos pastaigās, un nereti sanāca iet garām arī Zaķusalai. Radās domas par to, ka es kaut kad tajā mājā varētu strādāt. Ir grūti saprast, ko dara jauniešu sociālo tīklu redaktors. Sākumā likās, ka būs tikai jāpublicē saturs sociālajos tīklos, un šāda doma mani īsti neaizrāva. Tomēr, uzzinot, ka redaktors piedalās arī ideju ģenerēšanā, satura veidošanā un producēšanā, piekritu pieņemt šo amatu.
Vai tu uzreiz tiki ierauts pusaudžiem un jauniešiem paredzētā satura veidošanā?
Jānis Lācis: Jā, es pievienojos komandai pirms pagājušā gada "Supernovas". Uzreiz bija jāveido saturs, ātri viss bija jāiemācās.
Elizabete Caune: Arī es uzreiz strādāju tieši pie jauniešiem paredzēta satura veidošanas. Jau rakstot pieteikumus Latvijas Televīzijai, es norādīju, ka vēlos strādāt tieši ar platformu "16+". Es zināju, ka vēlos radīt digitālo saturu, jo apzinājos, ka lineārajā televīzijā tādos apmēros nesasniegšu jauniešu auditoriju.
Kā "+AUDZIS" atšķiras no "16+"?
Jānis Lācis: "+AUDZIS" ir paredzēts jaunākai auditorijai vecumā no 9 līdz 14 gadiem, bet "16+" ir vairāk paredzēts jauniešiem vecumā no 14 līdz 24 gadiem. Mēs arī strādājam atsevišķi, jo gribam, lai abas platformas ir dažādas. Jaunieši tomēr ir ar atšķirīgām interesēm, tāpēc arī platformas piedāvā atšķirīgu saturu.
Vai varat pastāstīt par raidījumiem, ar kuriem pašlaik strādājat?
Elizabete Caune: Pašlaik strādāju pie jauna projekta "Blefs", kurā Latvijā atpazīstamas personības caur dažādiem uzdevumiem vērtē jauniešus, cenšoties saprast, kurš no viņiem melo un kurš – saka taisnību. Vērtējums tiek izteikts, vadoties pēc dažādiem stereotipiem. Platforma "16+" ir ļoti iekļaujoša – mūsu radītajā saturā nepiedalās tikai slavenības vai influenceri, bet arī paši jaunieši. Mēs gribam iepazīties ar mūsu skatītājiem, un viņiem ir visas iespējas filmēties mūsu saturā. Strādāju arī ar "TikTok" projektiem, tomēr platforma "16+" vairāk koncentrējas uz garo saturu, kas redzams vietnē "YouTube".
Jānis Lācis: Savukārt "+AUDZIS" koncentrējas uz īso saturu, kas vairāk redzams "TikTok" lietotnē, jo redzam, ka mūsu mērķauditorijai tāda veida formāts ir aktuālāks. Tomēr strādājam arī ar gariem projektiem. Piemēram, top ļoti interesants un vērtīgs animētais saturs, ko radījusi un zīmējusi jauniete. Tas runās par dažādām jauniešiem aktuālām un saprotamām sociālām situācijām komiskā veidā, piemēram, par to, kā dažreiz iztērējam naudu dažādos niekos, aizmirstot par to, ka nepietiks līdzekļu sabiedriskā transporta biļetei. Arī man tā reiz ir gadījies. Vēl viens aktuālais projekts ir "Abreviatūras", kur mācām jauniešiem, ko nozīmē, piemēram, LV, MK, ES vai VID. Strādājam arī pie raidījuma "Vai tu zini?", kur mēs mēģinām mācīt jauniešus domāt kritiski par apkārt pieejamo informāciju, kā arī izglītojam par dažādām tēmām, mudinot pašiem turpināt meklēt informāciju par sev interesējošo. Vienlaikus attīstām īsā formāta idejas un domājam par jauniem projektiem.
Kā noskaidrojām, abās platformās radītais saturs ir atšķirīgs. Tomēr viens kopīgs jautājums jums abiem – kāpēc šajā gadā regulāra ziņu apskata formāta izstrāde ir Latvijas Televīzijas prioritāte?
Jānis Lācis: Ir skaidrs, ka jaunieši interesējas par ziņām, tāpēc mums ir svarīgi saprast, kā tās nodot viņiem saprotamā un pieejamā veidā. Ir jāsaprot, vai ziņas labāk pasniegt īsā vai garā formātā, kā arī pats pasniegšanas veids, un to mēs pašlaik cenšamies izpētīt.
Elizabete Caune: Kaut arī pasniegšanas veids ir svarīgs, vēl svarīgāka ir uzticamu ziņu pieejamība. Mums apkārt ir pieejami milzu apjomi ar informāciju – arī šķietami gudriem jauniešiem ir viegli tajā apmaldīties un noticēt stāstiem, kas nav balstīti faktos. Tāpēc mūsu uzdevums ir informēt jauniešus, sniegt uzticamas ziņas, kā arī caur radītajiem projektiem palīdzēt attīstīt kritisko domāšanu. Paši jaunieši no Mediju akadēmijas ir teikuši, ka negrib, lai nopietni fakti tiek pasniegti caur aktiermākslu un ākstīšanos. Jaunieša uzmanību ir grūti noķert un noturēt, tomēr informācija jāprot sniegt tā, lai nerastos sajūta, ka ar viņiem runā kā ar maziem bērniem.
Vai jūs sevi saredzat kā tiltu, kas pieradina jauniešus un pusaudžus patērēt neatkarīgu un uzticamu mediju?
Elizabete Caune: Jā, es domāju, ka mēs esam tas tilts. Jaunieši, patērējot mūsu radīto saturu, varbūt pat nezina, ka "16+" un "+AUDZIS" ir Latvijas Televīzijas radītas platformas. Tomēr pieaugot, šī apziņa atnāk, un ir iestrādājies arī pieradums patērēt uzticamas ziņas. Līdz ar to pat tad, kad mūsu platformas vairs nešķitīs aktuālas, domājams, ka jaunieši patērēs arī citu Latvijas Televīzijas radīto saturu, jo būs skaidrs, ka tas ir uzticams informācijas iegūšanas avots.'
Tika pieminēta nesen izveidotā Latvijas Televīzijas Mediju akadēmija. Vai varat pastāstīt, kādi ir šī projekta darbības pamatprincipi un kā akadēmijas dalībniekiem sokas darbos?
Jānis Lācis: Mēs paši uz šo projektu smaidīgi skatāmies no malas, jo ar to vairāk darbojas mūsu kolēģi Sintija Leimane un Artis Eglītis. Projekta galvenā doma saskan ar mūsu platformu galveno mērķi – tas ir jauniešu radīts saturs jauniešiem. Mēs no Mediju akadēmijas jauniešiem varam iemācīties vai drīzāk atcerēties, kādas ir galvenās tā vecuma problēmas, pārdzīvojumi, ikdiena un aktualitātes, un gūtās atziņas varam integrēt savā saturā, lai padarītu to saistošāku mūsu auditorijai. Savukārt paši jaunieši Mediju akadēmijā tiek izglītoti saistībā ar dažādām mediju nozarēm. Ļoti iespējams, ka tur top nākošie mediju jomas profesionāļi. Pašlaik notiek aktīvas apmācības, bet jau drīz taps dalībnieku veidots saturs, ko varēs redzēt arī "16+" un "+AUDZIS" digitālajos kontos.
Jūs minējāt, ka jauniešu saturs galvenokārt redzams lietotnēs "YouTube" un "TikTok", un cilvēki, kuri ikdienā patērē lineāro televīziju, varbūt pat nemaz nav dzirdējuši par raidījumiem un projektiem, par kuriem stāstāt. Vai ir vēl kādas vietnes, kur var atrast jūsu radīto saturu?
Elizabete Caune: Protams, daļu mūsu radītā satura var redzēt arī sabiedrisko mediju satura atskaņotājā REplay.lv, tomēr mēs apzināti vedam savus skatītājus uz "YouTube" un "TikTok" kontiem, lai radītu kopības sajūtu. Šajās lietotnēs kopīgi varam skatīties raidījumu pirmizrādes, tās komentēt, iesaistīties diskusijās, uzreiz uzzināt, kā skatītāji reaģē uz mūsu radītajiem produktiem.
Jānis Lācis: Mēs atrodamies tur, kur atrodas jaunieši, un tās ir digitālā satura platformas "YouTube" un "TikTok".
Tātad pie televīzijas ekrāniem jauniešu nav?
Elizabete Caune: Noteikti ir, bet man liekas, ka jaunieši izmanto televizoru mazliet citādāk, nekā to dara pieaugušie. Piemēram, ja mājās ir televizors, vecāki to apzināti ieslēgs pulksten astoņos vakarā, lai pie vakariņu galda kopīgi skatītos "Panorāmu". Jaunieši televizoru drīzāk ieslēdz, lai radītu fona skaņu. Savukārt tiem, kuri jau studē un vairs nedzīvo ar savu ģimeni, pārsvarā ir tikai dators, tāpēc tāda platforma kā "YouTube" ir daudz pieejamāka.
Jānis Lācis: Pēc datiem arī ir redzams, ka lineāro televīziju visvairāk patērē cilvēki, kas vairs nav jaunieši.
Vai uzskatāt, ka jums ir izdevies pielāgoties jūsu adresētajai auditorijai, izmantojot tikai divas nosauktās lietotnes? Vai esat mēģinājuši arī citas platformas?
Elizabete Caune: Esam eksperimentējuši. Piemēram, vienu vasaru radījām "16+" saturu tikai "TikTok" formātā, bet ātri vien sapratām, ka tādā veidā nevaram sasniegt plašu auditoriju. 16+ radītais saturs un mūsu platformas mērķauditorija vairāk patērē garāku saturu, kas attiecīgi pieejams lietotnē "YouTube". Esam novērojuši vispārīgu tendenci – notiek pakāpeniska pāriešana atpakaļ uz garāku saturu. Cilvēks taču nevar bezgalīgi tīt telefona ekrānā īsus, 30 sekunžu video. Pat "TikTok" lietotnē nu jau redzamas līdz pat 10 minūtēm garas publikācijas, un cilvēkiem no jauna kļūst interesanti pavadīt laiku, skatoties kaut ko vienu un garāku. Esam darbojušies arī lietotnē "Instagram".
Jānis Lācis: "+AUDZIS" pašlaik darbojas tikai lietotnēs "TikTok" un "YouTube", un esam domājuši arī par "Instagram", tomēr pašlaik tā nešķiet aktuāla platforma. Protams, mēs sekojam līdzi globālām tendencēm un esam atvērti jaunu kontu izveidošanai arī citās lietotnēs, tomēr formāts tiek radīts ar mērķi tikt patērēts primāri "TikTok" un "YouTube" platformās.
Vai jūs teiktu, ka jaunieši vairs nepieprasa saturu ar iespaidīgām montāžām un īsiem raidlaikiem?
Elizabete Caune: Domāju, ka pieprasa, bet saturā ir nepieciešama dažādība. Visi jaunieši nav vienādi, tāpēc arī viss saturs nevar būt vienāds. Ir cilvēki, kuriem patīk īsāks saturs, bet ir arī tādi, kuri vairāk izbauda garākas formas. Jārada saturs, kas ir pieejams un interesants dažādiem cilvēkiem.
Jānis Lācis: Digitālo laikmetu, kurā dzīvojam, raksturo produktu dažādība – tas ir gan skaisti, gan izaicinoši.
Elizabete Caune: Digitālajā saturā patiešām ir daudz iespēju, un mēs cenšamies realizēt visdažādākās idejas, kas piemērotas visdažādākajām gaumēm, bet tas ir ļoti sarežģīti. Ar radīto saturu vēlamies gan izklaidēt un likt pasmieties, gan likt apsēsties un mazliet padomāt par dažādām nopietnām tēmām.
Kādu saturu pusaudži izvēlas patērēt vairāk? Kādi ir novērojumi attiecībā uz platformas "+AUDZIS" auditoriju?
Jānis Lācis: Jaunieši novērtē, ja ar viņiem runā kā ar vienlīdzīgiem. Mēs cenšamies radīt izglītojošu saturu, kas vienlaikus ir arī izklaidējošs.
Vai jūs to darāt viena raidījuma ievaros?
Arī tā. Piemēram, mums ir raidījums "Humpalu medības", kam jau otrā sezona, un šis raidījums, starp citu, bija skatāms arī lineārajā televīzijā. Tas ir izglītojošs projekts, kas runā par dabai draudzīgu dzīvesveidu un mudina jauniešus domāt par to, ka lietotas drēbes var būt arī stilīgas. Tomēr šis raidījums ir arī izklaidējošs. Svarīgu informāciju, kas jauniešiem būtu jāzina, cenšamies pasniegt caur vieglu humoru, tādā veidā nodrošinot abus – gan izglītību, gan izklaidi.
Ja runājam par platformu "16+", tā ir paredzēta citai vecuma grupai. Jūs esat veidojuši gan nopietnus raidījumus, piemēram, "Dzīvei nav melnraksta", gan arī izklaidējošu saturu, piemēram, "Virtuve bez kāposta". Ir bijis "Supernovai" radīts saturs, vēlēšanu debates, arī diskusijas par karu Ukrainā. Vai ir jaušams, ka platformu "16+" un "+AUDZIS" auditorijām ir atšķirīgas intereses?
Elizabete Caune: Platformas "16+" auditorija, manuprāt, sastāv no pārejas vecuma cilvēkiem. 16 gadi ir laiks, kad rodas jaunas intereses. Piemēram, rodas interese par vēlēšanām un savām iespējām būt sociāli aktīvam. Jaunieši ap šo vecumu sāk apzināties paaudžu atšķirības. Jaunieši ir cīnītāji. Viņi vēlas mainīt pasauli, ko laikam var novērot visu laikmetu jauniešos. Tas ir tāds vecums. Tomēr, kad man bija 16, manu vienaudžu vidū nebija tik ļoti izplatītas runas par dabas aizsardzību vai vienlīdzību. Katrā laikmetā ir savas aktuālās problēmas, par kurām jaunieši iestājas. Tāpēc ir svarīgi, jauniešus šajā vecumā ir ne tikai izklaidēt, bet arī piedāvāt nopietnu un izglītojošu saturu.
Platformai "16+" ir arī savi seriāli. Ar ko tie atšķiras no citiem Latvijas Televīzijas seriāliem?
Elizabete Caune: Mūsu seriāli daudz patiesāk spēj atspoguļot jauniešu pieredzi.
Jānis Lācis: Jaunieši ir izsalkuši pēc latviešu valodā radīta oriģinālsatura.
Elizabete Caune: Mēs veicām pētījumu, kurā atklājās, ka pārsvarā jaunieši patērē saturu angļu valodā, tomēr izsaka vēlmi patērēt saturu latviski. Iemesls, kāpēc viņi patērē ārzemju saturu, ir tāds, ka viņiem aktuāls un atbilstošs saturs latviešu valodā ir ļoti limitēts.
Jānis Lācis: Tā ir pavisam cita pieredze – redzēt Latvijā radītu seriālu latviešu valodā ar Latvijas jauniešiem aktuālām problēmām.
Kas ir jauniešu raidījumi un projekti, kurus jūs ieteiktu šogad nepalaist garām?
Elizabete Caune: Runājot par platformu "16+", noteikti iesaku pievērst uzmanību raidījumam "Blefs". No jaunā gada esam nosprauduši mērķi pievērst uzmanību jauniešu individuālās pieredzes atspoguļošanai, ko pašlaik darām arī ar šo raidījumu. "Blefs" caur spēli parāda, cik jauniešu dzīves ir cita no citas atšķirīgas. Viņiem var būt līdzīgi stāsti, bet katram dzīve ir izvērtusies pavisam citāda – katram radušās savas intereses, mērķi, vērtības. Saistībā ar "Blefu" ir radīts arī "TikTok" lietotnei paredzēts īso interviju formāts "Sāniela". Būs arī projekti saistībā ar Eirovīziju un pasaules čempionātu hokejā.
Vai būs arī kas saistībā ar Eiropas Parlamenta vēlēšanām?
Elizabete Caune: Jā, protams. Tas gan nav viegls temats, kurā iesaistīt jauniešus. Domāju, ka pārsvarā strādāsim uz īsā formāta saturu, ko publicēt lietotnē "TikTok".
Un kas ir izceļamie platformas "+AUDZIS" raidījumi?
Jānis Lācis: Pašlaik top "TikTok" projekts, kurā izglītosim jauniešus par mākslīgo intelektu. Būs arī projekts saistībā ar Eiropas Parlamentu un demokrātiju. Centīsimies runāt par politiku to, un kāpēc tā ir svarīga. Arī mūsu platformā runās par Eirovīziju un pasaules čempionātu hokejā. Gan "+AUDZIS", gan "16+" ar saviem raidījumiem runā par aktuālām tēmām, kas bieži vien ir vienas un tās pašas, tomēr katrs izvēlamies savai mērķauditorijai piemērotāko izteiksmes veidu un šķautni, kādā par šīm tēmām runāt.
Izklausās, ka šis gads ir un būs krāšņu notikumu pilns. Paldies par darbu, ko darāt un ka atnācāt par to pastāstīt!
Klausies raidierakstu jeb podkāstu "Parunāsim" sev ērtā vietā un laikā. Ieraksti pieejami Latvijas Televīzijas "Spotify", "Apple Podcasts" un "YouTube" kontos.
Raidierakstā uz interesantām sarunām par tēmām, kas skar ikvienu Latvijas Televīzijas darbinieku (un arī skatītājus), aicinām LTV cilvēkus no ēkas 0. līdz 20. stāvam.