Domas dabā
Iniciatīvas "Domas dabā" izveidotājs Helmuts Helmis lielu dzīves daļu veltījis tam, lai dotos dabā. "Iemesls, lai dotos dabā, manuprāt, ir, lai katrs cilvēks paliktu labāks. Domas dabā ir, piemēram, kad ir sēņu laiks, un cilvēki jau mājās paliek nemierīgi, jau domā, kā ies un meklēs savas skaistās gailenītes. Kāds, iespējams, šobrīd darbā paralēli domā, kā brīvdienās brauks makšķerēt. Tātad šiem cilvēkiem jau domas ir dabā," viņš skaidroja.
Helmuts atzina, ka tā ir arī viņam. Darba dienās nekad nevar sagaidīt nedēļas nogali, un domas no veicamajiem darbiem vienmēr aizklīst uz būšanu dabā. Tā arī radies šis nosaukums, aiz kura slēpjas ārkārtīgi daudz piedzīvojumu, kuros Helmuts dodas pats un aicina doties arī citus.
Iztīrīt Latvijas mazās upītes, vest dabā skolēnus, naktī meža vidū cept vafeles, doties īsākās un garākās ekspedīcijās – tās ir tikai dažas no nodarbēm, kas Helmutu aizrauj ikdienā.
Apbraukt Baltiju
Runājot par īpašākiem un lielākiem piedzīvojumiem, Helmuts atklāja, ka 2019. gadā par godu Baltijas ceļa 30 gadadienai 19 dienās ar velosipēdu apbraucis apkārt Baltijas valstīm.
"Tāds lielākais varoņdarbs, ar kuru es pats nedaudz lepojos, ir velobrauciens, veloekspedīcija apkārt Baltijas valstīm. 19 dienas braucu viens pats apkārt Baltijai. Tā ir Igaunija, Latvija un Lietuva kā vienots veselums, un simboliski, iespēju robežās, braucu pa ārējo robežu – riņķī, apkārt," stāstīja Helmuts.
19 dienās viņš izbaudīja gan zemes ceļus, gan braukšanu pa jūras krastu, gan mazas taciņas un lielas šosejas.
"Sākumā es ļoti strikti turējos tikai pie mazajiem ceļiem, bet tad man nācās pārdomāt. Gan celis lika par sevi manīt, gan arī es sapratu, ka tā nekur neaizbraukšu, ka tā beigu beigās ir diezgan liela pārslodze – pa tiem mazajiem džungļu celiņiem braukt un lauzties visu laiku cauri," atzina Helmuts.
Kopumā viņš nobrauca aptuveni 2700 kilometrus, un tas ir sevišķi daudz tāpēc, ka Helmuts to paveica bez speciāla aprīkojuma. Viņam nebija ne glauna velosipēda, ne moderna ekipējuma.
"Man bija parasts velosipēds, 26. izmēra riepiņas, ļoti pieticīgs velosipēds. Bet vēlme bija liela, un es devos ceļā. Aizmugurējais rats braucienu neizturēja, to man draugs Kalvis veda pusceļā," stāstīja Helmuts.
Pāri visai Latvijai un eksotiskais autobuss
Bez šī brauciena ir bijuši arī daudzi citi. Piemēram, pagājušā gada agrā pavasarī Helmuts izdomāja, ka četras brīvās dienas jāizmanto, lai ar velosipēdu pārbrauktu šķērsām pāri visai Latvijai, savienojot divas tālāk esošās upes – Zilupi un Ziemupi.
"Braucu pāri visai Latvijai, tas bija tāds notikums. Tad vēl es ziemā braucu no Rīgas uz Ziemupi atkal, jo Ziemupes ciematam bija 600 gadu jubileja," stāstīja Helmuts.
Vēl bez došanās dabā ar kājām vai velosipēdu Helmuts ir atjaunojis kādu īpašu pārvietošanās līdzekli ar senu vēsturi, ar kuru arī dodas ekspedīcijās.
"Šodien jau tā ir kļuvusi par eksotiku. Tas ir pasažieru autobuss, bet jāsaprot, ka tas ir "GAZ 66". Vecākā paaudze sapratīs – tas ir braucamrīks no Padomju Savienības laikiem. Offroad autobuss, tā varētu moderni teikt, bezceļu autobuss," stāstīja Helmuts.
Šis autobuss tehnisko apskati nebija redzējis 22 gadus, bet tad Helmuts to pats savām rokām atjaunoja.
"Vispār es braucu skatīties to autobusu ar domu, ka es to nepirkšu, ka es braucu tikai tā, lai būtu sirdsmiers, ka esmu paskatījies, bet ka tur viss tāpat būs slikti. Bet tas autobuss ierūcās tajā dienā, divus metrus pat pabraucām. Tas bija jauns dzīves sākums. Ļoti daudz laika un enerģijas esmu atstājis pie tā autobusa, ārprātā daudz, bet tagad viss ir skaisti, un mēs braucam," stāstīja Helmuts.
Šobrīd ar šo braucamrīku Helmuts apceļojis teju visu Latviju, vedot cilvēkus uz tādām vietām, kurās citkārt viņi, visticamāk, nenonāktu.