Panorāma

"Latvijas Attīstībai" desmitgades kongress

Panorāma

Panorāma

Spēle ar interneta lietotāja emocijām – "maldinošie modeļi"

Spēle ar interneta veikala pircēja emocijām. Kas ir «maldinošie modeļi»?

Daudziem iepirkšanās tiešsaistē kļuvusi par ikdienas sastāvdaļu. Tomēr mirklis neuzmanības var maksāt uzķeršanos uz krāpniekiem un dažādiem trikiem, ar kuriem ievilina pircēju lamatās. Viens no tiem – tā saucamie "maldinošie modeļi", ar kuru palīdzību komersanti manipulē ar saviem klientiem.

Neīstas laika atskaites, paziņojumi par preces krājuma pieejamību vai maldinoši bezmaksas izmēģinājumi un abonementu lamatas. Viss minētais pieskaitāms pie negodīgās komercprakses, ko sauc par "maldinošajiem modeļiem". Šādā veidā nereti pircējs tiek piespiests izdarīt tādu izvēli, kādu pats nemaz nav vēlējies. Pēc piemēriem tālu jāmeklē nav. Pašu mājās vasarā 150 000 eiro sodu par šādām darbībām saņēma kompānija "SMS Solutions".

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta galvenā juriste Zanda Dāvida norādīja: "Digitālās saskarsmes tika izveidotas tādā veidā, kas lika patērētājam noslēgt abonēšanas līgumu. Bet reāli viņš nemaz neapzinājās to, ka viņš noslēdz abonēšanas līgumu. Pēc tam to, ka viņš to ir izdarījis, un to, ka no viņa tiek ieturēta maksa katru mēnesi, viņš to uzzināja vien tad, kad saņēma elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinu, kur bija pielikta klāt šī abonēšanas maksa."

Ne visi uzņēmēji ir negodīgi, ne visās nozarēs šādi "maldinošie modeļi" ir bieži izplatīti. E-veikalu asociācijā atzīmēja, ka biežāk šāda komercprakse sastopama digitālo pakalpojumu tirgū ar kādiem abonementiem.

E-veikalu asociācijas valdes loceklis Edgars Pentjušs sacīja: "Iespējams, ka tās ir mazākas summas, bet regulāri. Bet tas viss kopā saliek lielu biznesu. Tie uzņēmumi, kuri ir ilglaicīgi, kuri domā uz priekšu, šādā veidā jūs sabojājat savas klientu attiecības. Ja jūs gribat atkārtotus pirkumus no tā klienta, tad tā būtu viena no problēmām, ja jūs izmantojat šādus lētus trikus."

"Maldinošo modeļu" praksi izmanto arī sociālajos medijos. Šo kompāniju mērķis retāk ir kaut ko tiešā veidā saviem lietotājiem pārdot, biežāk – iegūt maksimāli daudz datu un vēlāk šo informāciju nodot reklāmdevējiem. Tā, piemēram, sociālo tīklu kompānijas dažkārt liek klientiem lasīt vairākus tūkstošus vārdu garu stāstījumu, kura beigās lietotājam jāparakstās, ka apstiprina, ka viņa dati tiks izmantoti vienā vai otrā veidā.

Latvijas Drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska pauda: "Viņi nenodarbojas ar labdarību ar mērķi izklaidēt cilvēkus. Protams, tas ir viņu bizness. Viņi vēlas nopelnīt. Un ar to arī visiem mums ir jārēķinās, ka mēs viņu acīs patiesībā esam prece. Viņi mūs neizklaidē tur. Un tieši tāpēc viņi ir ieinteresēti pēc iespējas vairāk dabūt ārā par katru no saviem lietotājiem."

Kā norādīja PTAC, ņemot vērā "maldinošo modeļu" izplatību internetā, no tiem izvairīties pilnībā iespējams nav. Tādēļ ir derīgi atcerēties, ka internetā ir labāk visu kārtīgi izlasīt un sekot līdzi, kā arī, ja nepieciešams, nedaudz nogaidīt, nevis ķert šķietami lielisko piedāvājumu, kura iegādei pārdevējs atvēlējis it kā tikai nedaudz laika.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti