Kampaņu otrdien atklāja ar ģimeņu viktorīnas spēli par jautājumiem, kas saistīti ar pārtikas drošību. Dalībnieki uzsver, ka svarīgi uzzināt un atgādināt pārtikas uzglabāšanas pamatus.
Institūta "Bior" direktore Olga Valciņa norādīja, ka vasarā caurejas un vemšanas gadījumu ir daudz vairāk nekā aukstajos mēnešos. To skaidro ar bojātu pārtiku.
"Vieglākais ir caureja, vemšana. Sliktākais scenārijs – var nonākt slimnīcā. Un vēl sliktāks scenārijs ir palikt uz visu mūžu pie nieru dialīzes, un tā ir pavisam nelaba baktērija," norādīja Valciņa.
Karstumā baktērijas pārtikā rodas vairākas reizes ātrāk nekā aukstumā, tāpēc it sevišķi šobrīd jāpievērš uzmanība, lai pārtika glabātos vēsumā. Īpaši svarīgi tas ir dzīvnieku izcelsmes produktiem – gaļai, piena produktiem.
"Visu produkcijas klāstu atstāj mašīnā uz vairākām stundām – tas ir īsts baktēriju inkubators, kur tas viss vairojas, tālāk mājās uzliekam uz galda – aizmirstam," nedrošu attieksmi pret pārtiku raksturoja Valciņa.
Nepareiza pārtikas uzglabāšana, kļūdas tās marķējumā ir vienas no biežākajām sūdzībām Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD).
"Nu tas ir, ka aizdodas uz kādiem tirdziņiem, konstatē, piemēram, ka ceļa malā tirgo neapklātus, neiesaiņotus produktus, neatvēsinātus produktus," piemērus minēja PVD Dzīvnieku izcelsmes produktu ražošanas uzraudzības daļas vadītājs Andris Vaiders.
"Vasarā nebūtu labais stils doties uz kādu tirdziņu pirkt kūpinātas zivis, ja viņas visu dienu ir stāvējušas saulē un bez atvēsināšanas iespējām," viņš piebilda.
Kampaņa pievērsīsies vienkāršiem, bet zinātnē balstītiem principiem, kā ievērot pārtikas higiēnu. Piemēram, izmantot atsevišķus griešanas dēlīšus svaigiem un jēliem produktiem, mazgāt rokas pēc veikala apmeklējuma vai gatavu ēdienu ilgi neglabāt siltumā.
Tiks atspēkoti arī sabiedrībā izplatījušies mīti. Piemēram, par to ievārījumu un pelējumu, "ka ievārījumam noņemam pelējumu un tad droši to atlikumu ēdam. Tas neatbilst patiesībai, jo mēs neredzam, kā šis pelējums tālāk burkā ir izplatījies", skaidroja institūta "Bior" uztura speciāliste Inese Siksna.
Eirobarometra dati liecina, ka patērētāji pievērš uzmanību produktu derīguma termiņam, taču pazeminātā cena bieži vien var būt izšķirošais izvēles faktors.