Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris skaidroja, ka šādas kategorijas tiesības var iegūt no 21 gada vecuma, bet tajā pašā laikā gan Eiropas Savienības, gan Latvijas likumdošanā paredzēta iespēja tās iegūt, jau sasniedzot 18 gadu vecumu. Bet ir viena būtiska nianse.
"Lai šis jaunietis [18 gadu vecumā] iegūtu šīs tiesības, viņam ir jāpabeidz ļoti apjomīgs apmācības kurss, kas ir 280 stundas kopumā. Tas ir pamatā tendēts uz profesionāli tehnisko izglītību. Šāds apmācības kurss ir ļoti dārgs, un iespēja, ka cilvēki no savas kabatas to apmaksātu, ir maz iespējama. Līdz ar to pie mums Latvijā ir situācija, ka profesionāli tehniskajā sistēmā vispār transportlīdzekļu vadītāji netiek apmācīti," norādīja Teteris.
Autoskolas piedāvā apmācības kursu C un CE transportlīdzekļu vadītāju apliecības iegūšanai, un tām ir nepieciešamie kravas transportlīdzekļi, ar kuriem mācīt braukt, taču atšķiras obligātais apmācību kurss tiem, kuri ir sasnieguši 21 gada vecumu, un tiem, kuriem ir 18, 19 vai 20 gadu.
Tiem, kuriem jau ir 21 gads, noteiktas 10 minimālās braukšanas nodarbības (20 akadēmiskās stundas) un 10 vai vairāk teorijas apmācību nodarbības (atkarībā no izvēlētās autoskolas), katra nodarbība ilgst aptuveni 4 stundas. Tās ne tuvu nav 18–20 gadu vecumam noteiktās 280 stundas, no kurām vismaz 20 jābūt praktiskās braukšanas nodarbībām.
Teteris norādīja, ka autoskolas ir izvērtējušas šo situāciju, tostarp cilvēku pirktspēju, un CSDD nav pašlaik pieteikusies neviena autoskola, kas vēlētos realizēt un novadīt šādu apmācības kursu 280 stundu garumā. Pēc viņa vārdiem, jaunieši, kuri vēlētos iegūt C kategorijas tiesības, būtu maz – "burtiski uz vienas rokas pirkstiem skaitāmi gadījumi, kad šāda vēlme ir tikusi izteikta".
Ir autoskolas, kas piedāvā apgūt teoriju, piemēram, no 19 gadu vecuma. Taču iegūt tiesības līdz 21 gada vecumam gan neviena autoskola nepiedāvā.
"Autoskolai ir jāizveido sava apmācības programma, jau detalizētāka, nekā nosaka šī Eiropas Savienības direktīva un mūsu Ministru kabineta noteikumi. Šī apmācības programma tiktu apstiprināta no CSDD puses, un autoskola iegūtu tiesības realizēt šo apmācības programmu. Nekā tur tik sarežģīta nav," sacīja Teteris.
Uz jautājumu, vai Latvijā varētu vienkāršot obligāto apmācības kursu jauniešiem vecumā līdz 21 gadam, nosakot, ka apmācību kurss būtu tikpat ilgs kā 21 gadu sasniegušajiem, CSDD pārstāvis atbildēja noraidoši:
"Diemžēl nē, šī likumdošana ir spēkā visā Eiropas Savienības teritorijā, un arī mums Latvijā tā ir saistoša un jāievēro."
"Atšķirība varbūt ir tāda, ka mūsu valstī nepastāv šī profesionāli tehniskā sistēma, nepastāv transportlīdzekļa vadītāja jeb šofera sagatavošana kā tāda," paskaidroja Teteris.
Principā Latvijā jauniešiem līdz 21 gada vecumam pat nepastāv iespēja atrast autoskolu vai mācību iestādi, kur varētu iziet šo apmācību, kas nozīmē, ka iespēja vadīt kravas transportlīdzekli, kas smagāks par 7,5 tonnām, jau no 18 gadu vecuma ir tikai uz papīra.