“Viņi [pārdevēji] stāsta, ka samazina elektrības patēriņu, tehnikai nenodarot nekādu ļaunumu. Izlīdzina arī elektrības plūsmu. Es tehniski saprotu, ka tā ir laba lieta un labā ticībā domāju – vajadzētu to paņemt,” norāda Ēriks. Viņš internetā pasūtīja pat četrus taupītājus, samaksājot 100 eiro.
Taču cerētā labuma nav bijis. “Viena diena, otra diena. Veicu dažādus eksperimentus, taču finālā sapratu, ka esmu iekūlies nepatikšanās,” norāda Ēriks. “Necik [neesmu ietaupījis]. Nevienu gramu. (..) Neviens procents. Tās ir muļķības!” viņš pauž.
Tomēr tad, kad Ēriks gribējis atdot preci pārdevējam, kas ir atļauts 44 dienās, kopš prece iegādāta, tas nav bijis tik vienkārši. “Ir falšas adreses internetā, kur tikai “atrakstās”,” saka Ēriks. Turklāt, lai aizsūtītu preci atpakaļ, tas ir jādara caur Slovēniju, kas maksā vēl 50 eiro.
Ierīces efektivitāti apšauba arī Energoefektivitātes centra projektu vadītājs Anrijs Tukulis. “Mūsu testi un arī skatītāja e-pasts liecina par to, ka šīs ierīces tiešām neietaupa un nespēj sasniegt to, kas tiek reklamēts. Tie noteikti nav tie labākie veidi, kā sasniegt ietaupījumu,” saka Tukulis.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) uzskata, ka šeit vērojama negodīga komercprakse. Arī konkrētā ierīce jau ir nonākusi centra uzmanības lokā. “Mēs esam sākuši izmeklēšanas procesu, balstoties ne tikai uz sūdzībām, jo tādas ir dažas, bet arī kopumā redzot, ka šādu reklāmu kļūst arvien vairāk un vairāk. Noteikti ir patērētāju grupas, kuras ir īpaši jūtīgas vai nekritiskāk uztver šo reklāmu un varētu tomēr tās iespaidā preci iegādāties,” norāda centra pārstāve Sanita Gertmane.
Patērētājiem pret neticamiem piedāvājumiem tik tiešām jābūt kritiskiem, jo šādus tirgotājus izskaust ir grūti. Ja vienu interneta vietni izdodas aizvērt, drīz jau atveras cita. Gertmane akcentē, ka šādu preču pārdevēji atrodas ārpus Latvijas. “Mēs cenšamies nodibināt kontaktus, bet, protams, ja uzņēmējs atrodas ārpus Latvijas, šis process ir sarežģītāks un ilgāks. Pat ja tā ir Eiropas Savienība, ja komersants nav īsti godīgs, nedaudz slēpjas, dažkārt neatbild arī uz mūsu informācijas pieprasījumiem, tas process ir sarežģītāks,” saka Gertmane.
Ēriks, sazinoties ar “Tesla Saver Eco” tirgotājiem un cenšoties atgūt naudu, iztērēja 40 stundas. Tomēr iztērētos 100 eiro par nekam nederīgajām iekārtām no uzņēmuma atguva.