Tas, ka jūs stāvat pieturā, vēl nebūt nenozīmē, ka autobuss jūs uzņems! Daudzviet Latvijā izplatījies dīvains fenomens – pasažieriem gar degunu aizbraucošs autobuss! Dažādi Latvijas nostūri, bet vienādi sabiedriskā transporta vadītāju tikumi! Šoreiz palīgā saucienus par garām pabraukušiem autobusiem esam saņēmuši no Kurzemes un Vidzemes.
Vita dzīvo Talsu novada Spārē, viņa stāsta: "Pirmais gadījums jau bija 19. decembrī. Tas ir Ventspils reiss, vakarā 17.19, no Talsiem. Mēs trīs cilvēki palikām."
Mūsu skatītājas Vitas pieminētajā maršrutā patlaban notiek remontdarbi, tādēļ pietura pārcelta, bet nekāda precizējoša informācija nekur neesot manīta. "Jūs nevarat izlikt divās pieturās zīmīti, lai cilvēks zina? Jo vienmēr uz pieturu iet nu kaut cik laicīgi. Vienkārši kāds ķēdes posmiņš nesakārtots, jo mēs jau pasažieri nevaram zināt! Es nevainoju šoferus. Es nezinu, bet kāds tur ir vainīgs, un cieš cilvēki! Ja man no 12.00 līdz 17.00 jāsēž ziemas laikā... Es tieši braucu no procedūrām, no ārstiem," skaidroja Vita.
"Šajā ceļa posmā jau no decembra notiek tilta pārbūve. Būvnieki savas darbības ir saskaņojuši ar pasūtītāju starppilsētu maršrutos, tas ir, ar Autrotransporta direkciju, un tika saskaņots, ka mēs braucam pa apvedceļu, kas ir Pastendes teritorijā, bet caur dzīvojamo rajonu. Un šajā gadījumā mēs varējām šo pieturu apkalpot, cilvēkiem nekādas neērtības nebija," skaidroja pašvaldības SIA "Ventspils reiss" pārstāve Agija Leimane.
Taču pēc kāda laika – atkal izmaiņas! "Diemžēl ir sanācis tā, ka ar šo situāciju nebija apmierināta Pastendes pašvaldība, jo ceļš gāja cauri dzīvojamam rajonam, turpat tuvumā ir skola, turklāt tā satiksme ir diezgan intensīva, viņiem ir radušās bažas par ceļa segumu bojājumu, par bērnu drošību, un viņi bija lūguši, vai šo slēgto ceļa posmu nevar apbraukt savādāk," stāstīja Leimane.
Pēc tam tika mainīts maršruts un autobuss tika novirzīts apbraukšanai pa Rīgas šoseju. "Līdz ar to palika pietura, kuru vairs nevar apkalpot. Mums tiešām žēl, jo mēs saprotam, ka tur tie transporti neiet tik daudz, taču mēs kā uzņēmums ietekmēt to īsti nevaram," situāciju skaidroja Leimane.
Bet, runājot par kādiem informatīvajiem paziņojumiem, Leimane skaidroja, ka "tur vajadzēja būt, parasti jau šādā situācijā, kad pieturu neapkalpo, vispārpieņemtā prakse ir tāda, ka to tad būvnieks izliek, ka tā pietura ir pārcelta uz kaut kurieni. To parasti izvieto ceļa remontdarbu veicējs."
VSIA "Autotransporta direkcija" pārstāve Sanita Heinsberga skaidroja, ka "konkrētais gadījums, kas ir Talsos, Pastendē, konkrētāk, bija saistīts ar tilta remontu, par kuru informācija bija pagājušā gada nogalē. Par reisu izmaiņām un tamlīdzīgi bija nedaudz novēlota informācija no pašiem būvniekiem. Diezgan liela loma jāuzņemas arī būvniekiem, jo ir divas puses, kas vistuvāk ir saistītas ar pasažieru informēšanu, šajā gadījumā tie ir būvnieki; ja tiek pārnesta pietura citā vietā, to vajadzētu organizēt būvniekiem."
Tomēr neviens informāciju izlicis nebija un cilvēkiem pašiem bija jāatrod īstā pietura, kur kāds viņus uzņems autobusā. Cerams, ka pieciem dažādiem vietējās nozīmes maršrutiem būs informācija izvietota līdz nākamās nedēļas sākumam.
Remontdarbi šajā posmā plānoti vismaz līdz aprīļa beigām. Tātad – ir vēl vismaz trīs mēneši, kuros remontdarbu veicējiem un pārvadātājiem ir iespēja laboties un par saviem plāniem informēt arī pasažierus.
Bet bieži vien nemaz nav nepieciešami remontdarbi, lai autobuss pabrauktu garām. Pat atrodoties uz tikko remontēta lielceļa un jaunā pieturā, nav nekādas garantijas, ka autobuss apstāsies.
Kāds dusmīgs pasažieris bieži tiek atstāts Birzgales pagasta "Sīļu" pieturā: "Tas bija Ogres novads, Birzgalē. Gaidām autobusu, bija tāda pakrēsla, bet mums bija baterijiņa un mēs rādījām, bet šoferis pabrauca garām, tā kā pieturā nebūtu cilvēku. Tā pietura ir "Sīļi", tas ir četrus kilometrus aiz Birzgales, Valles virzienā. Tas bija Liepājas autobusu parka [autobuss], jo šitā nav pirmā reize, kad viņi tā dara un pabrauc garām. Citreiz pilnīgi jāskrien uz ceļa vidu, lai apstājas autobuss!"
Raidījuma skatītājam nepieciešamajā virzienā autobuss brauc divreiz dienā, tādēļ bieži vien ir jāzīlē – tiksi savās darīšanās uz pilsētu vai ne.
"Esam pārbaudījuši mūsu rīcībā pieejamo informāciju un secinājuši, ka maršrutā Ogre–Ķeguma HES–Birzgale–Lāčplēša stacija rīta reisu izpildes laikā pieturā "Sīļi" pasažieri ir reti. Autobusa vadītājs, kurš tiek norīkots konkrētā maršruta izpildē, sniedzis skaidrojumu, ka, tuvojoties kustību sarakstā norādītajām pieturām, ne tikai pieturai "Sīļi", samazina braukšanas ātrumu, lai diennakts tumšajā laikā laicīgi varētu pamanīt pasažierus. Ja pieturā/ās stāv pasažieri, tie tiek uzņemti autobusā," paskaidroja A/S "Liepājas autobusu parks" pārstāve Kristīne Kronberga.
"Informācija līdz šim par to, ka šajā konkrētajā pieturā neapstājas, mums nav bijusi, tomēr es gribētu atgādināt, ka pamatojums "nav daudz pasažieru" neiztur kritiku, tā nevar būt, ka pārvadātājs neizpilda to, kas viņam ir noteikts līgumā, kustību grafikos. Ja šī pietura ir iekļauta kustību grafikā, tur ir jāapstājas!"
Katram no pārvadātājiem ir savi argumenti, bet pasažieri visās situācijās ir ķīlnieku lomā un netiek ņemti vērā. Uzklausot šādus skatītāju stāstus, rodas ļoti neērts jautājums – kādēļ šāda pieturās atstāto pasažieru prakse ieviesusies? Galu galā – sabiedriskais transports bieži vien ir vienīgais transports, kā cilvēkiem reģionos pārvietoties.