Digitālās Brokastis

Ziņu tops: Apple mākslīgais intelekts, iPhone un Mac jaunumi un jauns Xbox

Digitālās Brokastis

Digitālās Brokastis: Vienkārši par aktualitātēm un tendencēm tehnoloģiju pasaulē

Mārtiņš Sesks un autorallija tehnoloģijas

Rallija pilots Sesks: Pasaules čempionāta posma nonākšana Latvijā ir bijis desmitgažu darbs

Mārtiņš Sesks un Renārs Francis šogad debitē Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) pasaules rallija čempionātā (WRC), tostarp piedaloties posmā Latvijā. Pasaules rallija čempionāta posma organizēšana Latvijā ir bijis desmitgažu darbs, kam beidzot redzami rezultāti, Latvijas Radio raidījumā "Digitālās brokastis" stāstīja rallija pilots Mārtiņš Sesks. 

Pasaules rallija čempionāts Latvijā

No 18. līdz 21. jūlijam Latvija pirmo reizi uzņem WRC posmu, kur startē arī Latvijas rallija spožākā zvaigzne – Mārtiņš Sesks. 

"Tādā ziņā, piemēram, man liekas, ka hokeja vai basketbola izlasē tomēr ir daudz vairāk spēlētāju, kas sadala uzmanību. Mēs mašīnā esam divi – es un stūrmanis, tā kā tā uzmanība uz mums ir kopā vairāk. Bet, okei, tas ir arī daudz patīkamāk varbūt.

Šie pēdējie gadi ir tiešām parādījuši, ka viss darbs, ko esam ieguldījuši, sāk atmaksāties," pauda Sesks.

Pasaules čempionāta posmu 18. jūlijā atklāja Rīgā pie Brīvības pieminekļa, turpinājumā sekoja atklāšanas ātrumposms Biķernieku trasē, bet 19. jūlijā sacīkstes risinājās Tukuma un Talsu pusē. Īsti svētki rallija faniem Kurzemē turpināsies arī sestdien un svētdien.

"Šis noteikti ir bijis vairāku desmitgažu darbs, sākot ar manu vectēvu – 1965. gads, pirmās rallija sacensības Liepājas pusē. Tagad, 59 gadus vēlāk, mums notiek pasaules čempionāts Liepājas pusē. Tāpēc, jā, ja pavelk retrospektīvi, ir tik daudz kas noticis pa šiem 59 gadiem," atzina Sesks.

Sesks uzsvēra, ka milzīgu darbu pēdējos 10 gados ir izdarījis Raimonds Strokšs, organizējot vienu no labākajiem posmiem Eiropas rallija čempionāta kalendārā, tādējādi saņemot iespēju rīkot pasaules čempionāta posmu Latvijā. 

No "Rally2" uz "Rally1"

Sesks kopā ar stūrmani Franci vairākus gadus veiksmīgi startējuši Eiropas rallija čempionātā, bet šogad pirmoreiz parakstīja līgumu ar pasaules čempionāta komandu, kas ļauj debitēt pasaules čempionātā ar "Rally1" automašīnu. 

"Lai vai kā es stāstītu, es to nevaru izstāstīt, lai jūs to saprastu, jo tas ir kaut kas tāds, ko man būtu grūti izstāstīt pat saviem konkurentiem Eiropas čempionātā, ar kuriem mēs startējam ar "Rally2" mašīnām, kuras jau ir pietiekoši ātras. Solis uz "Rally1" ir vēl nedaudz cita dimensija," pauda Sesks.

Turpinot sarunu par rallija automašīnu tehniskajiem aspektiem, Sesks atzina, ka "Rally1" automašīna no "Rally2" automašīnas atšķiras diezgan pamatīgi. 

"Piemēram, ja "Rally2" mašīnai mums ir standarta šasija, kas iet apakšā, teiksim, šī ir standarta mašīna, kas rūpnīcā tiek paņemta nebraukta, tad tiek izjaukta un uztaisīta par sporta mašīnu, tad "Rally1" mašīnai nav šasijas. Nav šasijas numuru. Šī mašīna ir uzbūvēta no trubveida karkasa, kas faktiski nav mašīna īstenībā," skaidroja Sesks.

"Rally1" ir profesionālākā un ātrākā automašīna, ar kuru startēt rallijā, tā ir radīta 100% tikai un vienīgi sportam – tajā nav nevienas pielāgotas detaļas, viss tiek ražots speciāli šim nolūkam. Vienlaikus mašīna ir nedaudz pielāgojama pilota vajadzībām. 

Hibrīddzinēji vēl uz diviem gadiem

Viens no karstākajiem tematiem rallija atbalstītāju vidū, par ko daudz tiek spriests, ir hibrīddzinēju ieviešana. Sesks norādīja, ka izskatās – pēc pāris gadiem hibrīddzinēju lielajā autorallijā vairs nebūs.

"Šobrīd mēs esam parakstījuši divus posmus, ka vienu posmu braucam ar hibrīdu, vienu posmu bez hibrīda, tā iemesla pēc, ka bija juku laiki tehniskajos noteikumos, un faktiski nebija skaidrs, kas tad īsti notiks. Bet šobrīd ir pieņemts, ka vēl turpmākās divas sezonas hibrīddzinēji paliek pasaules rallija čempionātā. Pēc šiem diviem gadiem – izskatās, ka vairs nē," paskaidroja Sesks.

Viņš stāstīja, ka pēc sākotnējā plāna jau no 2025. gada hibrīddzinēju pasaules čempionātā rallijā nebūtu. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc Polijas posmā Sesks startēja bez hibrīdzdzinēja – lai varētu sagatavoties šīm pārmaiņām. Šobrīd gan izskatās, ka būs jāturpina vēl divus gadus braukt ar hibrīddzinēju.

"Šobrīd mēs esam izcīnījuši iespēju startēt divos posmos, bet noteikti tas nākotnes ideālais plāns būtu tāds, ka mēs esam jau stabili braucēji šajā pasaules čempionātā.

Nākamais lielākais uzdevums būtu šo pieredzi nodot nākamajiem braucējiem, kas brauc aiz mums. Mēs esam izcīnījušies, atrodot šo ceļu, jo mums Latvijas līmenī nebija, kam pajautāt [padomu], mēs esam bijuši celmlauži šajā sportā. Tāpēc noteikti pēc tam nākamais uzdevums būtu palīdzēt atvieglot jaunajiem braucējiem ceļu uz viņu karjeru rallijā," pauda Sesks.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti