Rīta Panorāma

Merilinas Monro māju Losandželosā atzīst par vēstures pieminekli

Rīta Panorāma

Laika ziņas

Padomi un etiķete elektroauto lietotājiem

Padomi un etiķete elektroauto lietotājiem

Pamazām arvien vairāk uz Latvijas ceļiem parādās elektroauto. Tā kā šobrīd tā vēl ir salīdzinoši jauna lieta, daudzi nezina, ar ko jārēķinās elektroauto lietotājiem ikdienā un kāda etiķete uz ceļa būtu jāievēro.  

Lai gan elektroauto uz ielas pēc izskata ne ar ko neatšķiras no dīzeļa vai benzīna dzinēja spēkratiem, tomēr tie ir ražoti pēc citas tehnoloģijas, kas arī prasa šādu automašīnu vadītājiem tam pielāgoties un mainīt savus paradumus.

Etiķete liek autovadītājiem neaizņemt lādēšanas staciju, ja auto netiek lādēts.

"Līdzko tu pabeidz uzlādi, it īpaši pie ātrajām uzlādēm, kur tas process nav nemaz tik ilgs, aizvāc to mašīnu, noliec jebkur citā vietā, lai cits cilvēks var piebraukt un veikt savu uzlādi," aicināja "kursors.lv" redaktors Kristaps Skutelis.

"Citās vietās pasaulē par mašīnas turēšanu, kad uzlāde ir beigusies, vai gandrīz ir beigusies, ieslēdz papildu maksu. Un parasti tā ir liela maksa," viņš piebilda.

Uzlādes stacijas nav paredzētas kā bezmaksas stāvvietas elektroauto lietotājiem.

"Tepat pāri ielai mums ir veikals, pie kura ir bezmaksas uzlāde. Bezmaksas uzlāde ir veikala klientiem, un lūgums to arī ievērot. Bieži redzētas situācijas, kad cilvēks atbrauc no rīta, nomet mašīnu, izloka skrejriteni no bagāžnieka, un tā mašīna tur visu dienu karājas un aizņem lādētāju," stāstīja Kristaps Skutelis.

Eksperti aicina elektroauto, īpaši ātrās uzlādes stacijās, sākt lādēt, kad auto ir kādu laiku pabraucis un baterija sasilusi. Tad lādēšanas process notiks ātrāk.

Prātīgi ir uzlādi ieplānot savlaicīgi, neatstājot to uz pēdējo brīdi.

"Latvenergo" Baltijas elektrotransporta uzlādes direktors Ansis Valdovskis stāstīja, ka "labāk atstāt 10% rezervi. Ko tas dod? Tad dod divas lietas. Viens, ka pie ātrās uzlādes stacijas jūs uzreiz dabūsiet ātrāku uzlādes jaudu jeb ātrumu. Ātrāk mašīna uzlādēsies. Otrs, ja nu nonākat situācijā, kad neesat apskatījies, ir vai nav stacija pieejama, un jūs atbraucat, un nav pieejamība, tad jūs neiekrītat situācijā, ka tālāk nekādi."

Kristaps Skutelis savukārt stāstīja, ka "ar parastajām benzīna, dīzeļa, gāzes mašīnām ir vienmēr vienāds ātrums, ar kādu tu vari uzpildīt mašīnu, – iebāzi pistoli, piespiedi, un tik un tik sekunžu laikā mašīna uzpildīsies. Ar elektromašīnām nav viss tik vienkārši. Ziemās tev būs lēnākas uzlādes, tāpēc ka ar mazāku jaudu lādēs. Arī atkarībā no uzlādes līmeņa, – jo pilnāks akumulators, jo lēnāka ir uzlāde, jo samazinās uzlādes jauda."

Ikdienā ieteicams bateriju uzlādēt 20%–80% robežās. Ja paredzēts kāds tālāks brauciens, tad var visus 100%.

Uzlādes staciju tīkls – gan privātais, gan valsts ieviestais – Latvijā šobrīd ir pietiekams, lai nebūtu jāsatraucas par palikšanu pusceļā.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters norādīja, ka "būtībā uz lielākajiem Latvijas ceļiem vidēji ik pēc 60 kilometriem ir ātrās uzlādes stacijas, kur elektromobili ir iespējams uzlādēt iespējami īsā laikā."

Tomēr elektroauto lietotāji ikdienā mēdz saskarties arī ar negatīvu attieksmi pret šiem transportlīdzekļiem.

"Tam negatīvismam nav vietas. Kāpēc nav negatīvisma pret dūmojošiem dīzeļiem, kuri braukā pa mūsu ielām? Jau tagad es maksāju trīs reizes lētāk mēnesī par "degvielu" (elektrību), nekā šāda paša modeļa hibrīdam, kas jau tā ir superefektīva mašīna," norādīja Kristaps Skutelis.

Pārsēžoties no iekšdedzes dzinēja transportlīdzekļa uz elektroauto, ir jāmaina savi paradumi, bet tam var salīdzinoši ātri pielāgoties. Īpaši ērti ir, ja auto tiek lādēts mājās pa nakti.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti