Grieķijas pilsēta Trikala – pirmā pasaulē, kur satiksmē piedalās autobusi bez vadītāja

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem un 9 mēnešiem.

Eiropas Savienības finansētas programmas „Pilsētas demonstrē kibernētisko mobilitāti”, ietvaros Trikala ir pirmā pilsēta pasaulē, kurā  kursē pilnībā automatizēti un videi draudzīgi autobusi. 

Trikalas ielas nav nekāda Pirmās formulas trase Abū Dabī, tās ir šauras, kalnainas un līkumainas. Tie, kuri ir viesojušies Grieķijā, zina, ka šīs valsts kultūrā ceļa zīmes un luksofori lielākoties ir tikai dekoratīvi elementi, un vairums autovadītāju un gājēju vadās katrs pats pēc saviem izdomātiem ceļu satiksmes noteikumiem, piemēram, bez bailēm un sirdsapziņas pārmetumiem pārvietojoties pa vienvirziena ielu pretēji braukšanas virzienam.

Grieķijas ielās var sastapt daudz klaiņojošu suņu un kaķu, nepacietīgu autovadītāju un pārgalvīgu motociklu vadītāju, kuri brauciena laikā vai nu runā pa mobilo tālruni, vai arī cenšas vienā rokā noturēt kafijas glāzes, un arī gājējus, kuri šķērso ceļu, kur vien viņiem iepatīkas, turklāt sarkanā gaisma luksoforā tiek uztverts kā signāls „Skrien!”, tāpēc autobuss bez vadītāja šajā valstī šķiet neprātīgs projekts.

Kad Trikalas domes projektu vadītājam un koordinatoram Harim Kalliaram neticīgi vaicāju, vai apgalvojums par pasaulē pirmo pilsētu tik tiešām atbilst patiesībai, viņš paskaidro: „Jā! Citās pilsētās pasaulē, piemēram, Parīzē, protams, ir notikušas dažādas demonstrācijas parkos, izstāžu centros vai kādās citās slēgtās un kontrolētās teritorijās uz neilgu brīdi, piemēram, tikai trīs mēnešus, taču mūsu pilsētā autobusi iekļaujas ikdienas satiksmē”.

“Aptuveni 2,4 km garā maršrutā ir astoņas pieturas. Pavisam kopā autobusu parkā ir seši  transporta līdzekļi, bet satiksmē vienlaicīgi piedalās četri. Autobusi kursē sešas dienas nedēļā, 12 stundas dienā,”   lsm.lv stāsta projekta koordinators.

Viņš atzīst, ka arī pats ir braucis „CityMobil2” autobusā un ne mirkli nav juties nedroši. „Tie līdzīgi kā metro, apstājas katrā pieturā. Durvis tiek atvērtas un, kamēr speciāli transporta līdzeklī iebūvēti sensori sajūt kustību, durvis netiek aizvērtas. Autobusi tiek vadīti ar GPS sistēmām un speciāliem sensoriem, tai skaitā lāzeriem un kamerām, tas nozīmē, ka autobuss apstāsies situācijās, kad uz ielas negaidīti parādās kāds cilvēks vai priekšā braucošais transporta līdzeklis strauji bremzē. Jāņem vērā, ka autobusi kursē ar ātrumu tikai līdz 20 km stundā.”

„CityMobil2” projekts Trikalā noslēgsies 2016.gada 29.februārī, kas ir pēdējā diena, kad pilsētā kursēs autobusi bez vadītāja. Tiks apkopoti rezultāti un uzņēmums, kas ražo elektroautobusus, plāno uzsākt to tirdzniecību 2050.gadā. Tā kā speciāli šim izmēģinājuma projektam tika izveidota īpaša ceļa josla, tā nekur nepazudīs, bet tiks pārveidota par veloceliņu.

„Elektroautobusa līnija tiks savienota ar jau esošo veloceliņu sistēmu pilsētā un arī ārpus tās, kopā veidojot 30 km garu veloceliņu tīklu,” lsm.lv stāsta Trikalas domes projektu vadītājs un koordinators. „Pateicoties izveidotajam veloceliņu tīklam, ērti varēs doties, piemēram, piknikā ārpus pilsētas uz tuvējo mežu. Auto pilsētā aizņem pārāk daudz vietas – stāvlaukumā vienas automašīnas vietā var atstāt sešus velosipēdus.”

Pilsētas vadība ir iecerējusi mainīt cilvēku ieradumus par labu gājējiem un riteņbraucējiem, cenšoties izskaust tādas grieķu tradīcijas  kā „novietoju auto, kur vien vēlos” un „izmantoju mašīnu, lai nobrauktu 100 metrus”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti