Der ielāgot:
- Izvēloties autoskolu, ieteicams uzklausīt padomus un atsauksmes no draugiem, radiem, paziņām, kas tajā mācījušies.
- Iepazīstieties ar autoskolu sarakstiem un novērtējumu CSDD mājaslapā vai citos interneta portālos!
- Līgums pirms parakstīšanas noteikti jāizlasa.
- Izvēlieties autoskolu, kas jums ir ērti pieejama!
- Iestājoties autoskolā, braukšanas nodarbības jāapmeklē regulāri.
- Ja nerodas saskaņa ar instruktoru, var pāriet pie cita.
- Mācot jaunietim braukšanas uzsākšanu, izvēlieties drošu vietu, kur auto nepiedalās satiksmē.
Katra autoskola sola kādus īpašus bonusus un labumus, tomēr universāls ieteikums ir vadīties nevis pēc reklāmu košuma un solījumiem, bet gan pēc atsauksmēm.
"Drošas braukšanas skolas" direktors Jānis Vanks skaidroja: "Labākais, kas strādā, ir ieteikumi – draugi ir bijuši, paziņas nākuši uz skolu, un ir labas atsauksmes. Pilnīgi noteikti ir jāizprašņā par to, kādas ir izmaksas, jo ir autoskolas, kur skaidri viss aprakstīts un nav nekādu slēpto izmaksu, bet ir jāpaprasa, vai, piemēram, otrreiz būs jāpiemaksā, ja jāpārliek otrs teorijas eksāmens skolā. Vai [ir] kādas citas papildu izmaksas, kuras sākumā nav paredzētas."
Ja jūsu paziņu lokā nav neviena, kas būtu nesen saņēmis autovadītāja apliecību, tad – padoms no Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD), kuras vietnē var iepazīties ar visām reģistrētajām autoskolām un arī uzzināt par audzēkņu rezultātiem.
"CSDD ir apkopojusi visu iespējamo autoskolu sarakstu, kur iespējams iegūt gan teorētiskās, gan praktiskās zināšanas transportlīdzekļu vadīšanā, un šis saraksts ir atrodams CSDD mājaslapā. Tur ir gandrīz 500 autoskolu. Būtībā tas ir autoskolu reitings, tur netiek sarindots no pirmās vietas līdz pēdējai, bet, cik studentu vai apmācāmo ir izgājuši attiecīgo apmācības kursu, un attiecīgi – cik ir nokārtojuši skolu eksāmenu. Un tad ir gala procents, kad tiek salīdzināts, cik ir veikta apmācība un cik sekmīgi ir nolikti eksāmeni autoskolās," stāstīja CSDD pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters.
Kad izvēlēta autoskola, nākamais un vissvarīgākais solis ir rūpīgi iepazīties ar līgumu.
Kā norādīja instruktore un pasniedzēja Inese Dziļuma, lielākā daļa cilvēku līgumus nelasa, tāpēc pēc laika rodas jautājumi.
"Bet principā tas ir pateikts pašā sākumā – līgumā. Un tieši tas pats ir, izvēloties instruktoru. Ja mēs izvēlamies instruktoru, internetā var atrast ļoti daudz atsauksmju, informācijas par katru cilvēku," sacīja Dziļuma.
Patlaban daudzas autoskolas piedāvā teoriju mācīties attālināti, tāpēc vajadzētu noskaidrot, vai izvēlētā filiāle atrodas tuvumā jūsu dzīvesvietai. Piemēram, ja dzīvojat Daugavpilī, bet teoriju attālināti mācīsieties Liepājā, kur piedāvās labāku cenu, var rasties problēmas ar braukšanas nodarbībām.
Autoskolas "Einšteins" pārstāve Renāte Tisjaka pastāstīja: "Online apmācību laikā, kad daudzām autoskolām no jebkuras vietas Latvijā bija iespēja piedāvāt savu pakalpojumu visiem, mēs arī saskārāmies ar to, ka pie mums vēršas citas autoskolas klients ar jautājumu – vai es varu pie jums kārtot braukšanas nodarbības, jo izvēlētā autoskola diemžēl to nepiedāvā."
Vēl ir vērts izvēlēties autoskolas, kuru mācību auto ir identiski CSDD eksāmenu mašīnām, lai gala pārbaudījumā nebūtu stresa, braucot ar auto, pie kura stūres esat pirmo reizi.
"Ja autoskola ir nodrošinājusi automašīnu, kas ir identiska CSDD eksāmenam, viņam ir lielāka drošības sajūta. Viņš pazīst to mašīnu, viņš zina, kas ir tajā mašīnā, kādas funkcijas. Jo šobrīd ir mainījušies arī CSDD eksāmenu noteikumi un daudzas nianses ir nākušas klāt, kas daudzām automašīnām pirms tam nemaz nav bijušas," teica autoskolas pārstāve.
Uzsākot braukšanu, ir ļoti svarīgi to darīt regulāri, lai nerastos garas pauzes starp desmit obligātajām braukšanas reizēm.
"Drošas braukšanas skolas" direktors ieteica, ka braukt vajadzētu kā minimums divas reizes nedēļā, lai nesanāktu lieka naudas tērēšana un iegūtās prasmes neaizmirstos.
Viens no svarīgākajiem aspektiem auto apmācībā, protams, ir kontakts ar instruktoru, kuru, starp citu, iespējams nomainīt, ja nerodas savstarpējā saskaņa.
"Noteikti vajag izstāstīt instruktoram, kāda ir pieredze, vai ir kādas bailes vai kādas fobijas par braukšanu, un noteikti runāt par savām vēlmēm. Jo bieži cilvēki atnāk, uztver instruktoru kā Dievu, un neko nesaka. Vajag tieši otrādi – instruktors ir pakalpojuma sniedzējs, un cilvēks, kas maksā naudu – viņš diktē noteikumus. Ir jāņem vērā, ka instruktoru var mainīt jebkurā brīdī. Ja cilvēks atnāk un saprot, ka instruktors viņam nepatīk, viņam ir tiesības nākošajā nodarbībā izvēlēties citu instruktoru," uzsvēra Dziļuma.
Bieži vien vecāki pirms autoskolas apmeklējuma jaunieti jau ir apmācījuši. Instruktori uz to raugās piesardzīgi, jo reizēm kaut kas ir ticis iemācīts nepareizi.
Tomēr jāatzīst, ka, jau iepriekš apgūstot, piemēram, ceļazīmes un braukšanas uzsākšanu, jaunietis izvairās no lieka stresa. Autoeksperts Uģis Vītols atzina, ka, braucot mašīnā, jābūt dialogam starp vecākiem un bērnu, tādējādi soli pa solim var tikt apgūtas noderīgas zināšanas.
"Savus bērnus sāku audzināt ar to, ka mēs vienkārši aizbraucām uz lauku, nopļautu labības lauku un sākām pamatiemaņas, kas attiecas uz praktisko braukšanu. Piemēram, 200 reizes mēs uzsākām braukt un apstājāmies, pa elementiem – mēs sākām secīgi, soli pa solim. Jo, kad aizies autoskolā, tur būs stress, milzīgs stress," dalījās pieredzē Vītols.
Mācīties nekad nav par vēlu. Pat auto braukšanas eksāmenu var nokārtot arī cienījamā vecumā. Instruktore Inese Dziļuma atklāja, ka viņas līdz šim vecākajai kursantei bija 72 gadi, un kundze veiksmīgi ieguvusi autovadītāja tiesības.