Podkāstu kaujas: «Apple» bruņojas, «Spotify» pilnveidojas, «Facebook» atvēzējas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem un 5 mēnešiem.

Pēdējo nedēļu notikumi audio pasaulē ļauj secināt, ka podkāstu vilnis arvien nav noslāpis. Gluži otrādi – “Spotify” uzvaras gājienam prettriecienu devis “Apple”, nesnauž arī “Google”, bet podkāstu okeānu pagājušajā nedēļā pamatīgi saviļņoja sociālā tīkla “Facebook” paziņojums par plāniem attīstīties šajā jomā.

Jau iepriekš ziņots par “Spotify” kā galveno podkāstu atskaņotāju Eiropā, bet statista.com martā publicēja pētījumu, norādot, ka 2020. gadā šī straumēšanas vietne pirmoreiz apsteidza “Apple” arī ASV. Ceturtā daļa amerikāņu jeb 25%, kuri klausās raidierakstus, pērn darīja to tieši “Spotify” lietotnē, kamēr “Apple Podcasts” piederējusi piektā daļa tirgus (20%). Labs izrāviens aizvadītajā gadā padevies arī “Google Podcasts” (no 9% uz 16%). Tikmēr citā pētījumā, operējot ar lietotāju skaitu miljonos, “Spotify” aiztraukšanās garām “Apple” raidierakstu servisam tiek prognozēta šī gada laikā.

Avots: Statista.com

Pēc Latvijas Radio pasūtītā pētījuma par podkāstu patēriņa īpatnībām Latvijā var secināt, ka

mūspusē audio un video satura patērēšana saplūdusi. Proti, atbildot uz jautājumu par visvairāk izmantoto platformu podkāstu patērēšanai, absolūti lielākā daļa (75%) norādījusi video straumēšanas vietni "YouTube".

Tiesa, jāatzīmē, ka šo platformu kopumā vairāk iecienījuši retie podkāstu klausītāji, kamēr regulārā iknedēļas auditorija aktīvāk izmanto “Spotify”, “Google Podcasts” un “Apple Podcasts” platformas.

"Snapshots" pētījums pēc Latvijas Radio pasūtījuma.

Ļoti iespējams, ka šāda veida pētījumos drīz varētu parādīties vēl kāds labi zināms vārds. Pagājušo pirmdien par savu iesaistīšanos audio satura straumēšanā pavēstīja lielākais sociālais tīkls pasaulē – “Facebook”. Iespaidojoties no visai jaunā sarunu sociālā tīkla “Clubhouse” panākumiem, “Facebook” ambiciozais izveidotājs un vadītājs Marks Zakerbergs vēlas tāda paša veida funkciju piedāvāt savā sociālajā tīklā, iepriekš jau izveidoto videokonferenču rīku “Rooms” pielāgojot tikai audio sarunu iespējai. Tāpat kā “Clubhouse”, arī “Facebook” produktā būs iespēja veidot virtuālas istabas, kurās cilvēkiem būs iespēja sarunāties “dzīvajā”.

Arī “Spotify” ņēmis vērā “Clubhouse” piedāvātā formāta straujo izaugsmi un iegādājies tā konkurentu “Locker Room” – vēl vienu lietotni, kas cilvēkiem piedāvā iespēju sarunāties.

“Spotify” šāda rīka pievienošana ir daļa no podkāstu jomas, kurā jau līdz šim ieguldīti simtiem miljoni dolāru, turpmākās attīstības, ļaujot podkāstu veidotājiem, radot saturu, nepieciešamības gadījumā tikt pie tūlītējas atgriezeniskās saites. Sagaidāms, ka “Locker Room”, kas pagaidām piedāvā tikai sarunas par sportu, turpmāk aptvers arī mūzikas, kultūras un citus tematus. Lietotni plānots ar laiku pārdēvēt citā vārdā. “Facebook” un “Spotify” paziņojuši par jaunu sadarbību – “Facebook” platformā iestrādāta iespēja klausīties “Spotify” atskaņotāju. Ja “Facebook” dalies ar savu “Spotify” klausīto mūziku vai podkāstu, tad tam, kurš, ieraudzījis to “Facebook”, vēlēsies klausīties, nebūs jādodas uz “Spotify” lietotni, bet turpat “Facebook” vidē atvērsies atskaņotājs. Tādējādi “Facebook” uzlabo lietotāja pieredzi savā lietotnē, bet “Spotify” nonāk vidē, kurā ik dienu lietotāji dalās ar 100 miljardiem ziņu.

Vēl viens jaunums “Spotify” vidē ir podkāstu topu veidošanas veids. Latvijā pieejams tika viena veida tops un tajā notikušas pārmaiņas – tajā vairs nav tikai tie raidījumi, kuriem ir lielākais sekotāju skaits. Tas paliks kā viens no faktoriem topu veidošanas algoritmā. Tajā iekļauts arī nesenā laikā fiksēto unikālo klausītāju skaits, tādējādi drīzāk tops nosaka trendīgākos konkrētās dienas podkāstus, līdzīgi kā tas ir “Apple” raidierakstu servisā.

Runājot par “Apple”, sajutusi nozares izslīdēšanu no savām ķetnām, tā jau kādu laiku kala plānus, kā atgūt pozīcijas pašplūsmā palaistajā podkāstu jomā.

Dienu pēc “Facebook” paziņojumiem “Apple” izsludināja nākamās nodaļas sākšanu podkāstu nozarē – turpmāk “Apple” piedāvās ne tikai izplatīt citur hostētus podkāstus, bet arī hostinga iespēju paši savā platformā. Tas vēl būtu mazākais, jo turpmāk “Apple” būs trīs dažādu veidu podkāsti – brīvpieejā, par daļēju samaksu (ekskluzīvas epizodes u.tml.) un tikai par samaksu. Poga “Subscribe” jeb “Abonēt” tiks attiecināta vien uz maksas podkāstiem, kamēr bezmaksas saturam būs iespēja “sekot” (poga “Follow”). “Apple” par maksas podkāstu servisu prasīs podkāstu veidotājiem samaksu (20 dolāri gadā, kā arī 30% no abonēšanas maksas, bet pēc pirmā gada – 15% no abonēšanas maksas). Tiesa, arī maksas satura podkāstu veidotājiem būs iespēja ļaut potenciālajiem klausītājiem tikt pie nedēļu ilga bezmaksas “pārbaudes laika”. Būtiski, ka, kļūstot par “abonentu”, klausītājs piekritīs arī nodot personas datus “Apple” rīcībā.

Arī “Spotify” plāno tuvākajā laikā iepazīstināt ar podkāstu abonēšanas iespēju, ļaujot raidierakstu veidotājiem, kuri ir oficiālie “Spotify” partneri, nopelnīt ar sava satura izplatīšanu šajā platformā. Atšķirībā no citām populārākajām dažāda multimediāla satura veidotāju izplatīšanas platformām, “Spotify” šobrīd neiekasēs nekādu komisiju un ļaus podkāstu veidotājiem paturēt visu klausītāju samaksāto naudu. Piemēram, “Apple”, ļaujot izmantot savu jauno maksas satura izplatīšanas produktu, paturēs 30% no abonēšanas maksas (pēc pirmā pilnā gada – 15%).

No “Apple” jaunumiem jāmin arī tas, ka raidierakstu veidotāji, kuriem ir vairāki podkāsti, varēs tos izdalīt pa dažādiem kanāliem. Lai gan podkāstu veidotāji aplaimoti ar jaunu pievienošanas un analītikas lapas izskatu, tās funkcionalitāte pēc palaišanas ir vāja. Saņemtas sūdzības gan par nespēju pievienot jaunus podkāstus, gan par jau bijušo podkāstu pazušanu un citām problēmām. Pat tādam tehnoloģiju milzim vēlēšanās pēc iespējas ātrāk palaist uzlaboto versiju, likusi nonākt pie virknes problēmu, kas šobrīd cītīgi tiekot risinātas.

“Android” operētājsistēmas tālruņu lietotājiem, kuri vēlas klausīties raidierakstus, pie sirds iet ne vien “Spotify”, bet arī “Google Podcasts” lietotne.

Pirms pāris nedēļām tā sasniedza 100 miljonu lejupielāžu skaitu. Lai arī lēnāk nekā lielie konkurenti, arī “Google” pamazām attīsta savu podkāstu vietni, pavisam nesen pievienojot aplikācijā rekomendāciju sadaļu, kas iesaka katram lietotājam īpaši piemeklētas podkāstu epizodes. Ja klausītājs piespiedīs sirds simboliņu, klausoties kādu epizodi, tad “Google” algoritms vēlāk piedāvās klausīties citu līdzīgu saturu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti