Palīdzēt sev un citiem. Pusaudžu motivācijas programmas skolās saliedē jauniešus

Kā piepildīt sapņus, kā pateikt "nē" izvēlēm, kas kaitē pašiem vai apkārtējiem, kā rūpēties par līdzcilvēkiem un tos saprast, – tās ir tēmas, kuras risina pusaudžu motivācijas programma jeb MOT. Treneri strādā brīvprātīgi un šobrīd to īsteno 72 Latvijas skolās. Secināts, ka skolās, kurās īsteno šo programmu, ir mazāk bulinga un vientuļu, atstumtu jauniešu. 

Viena no skolām, kur šī programma ir jau sesto gadu, ir Viļa Plūdoņa Kuldīgas vidusskola. 

Viļa Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas vienā no septītajām klasēm fizioterapeitei, horeogrāfei un televīzijas raidījumu vadītājai Lienei Stepenai nesen aizritēja pirmā nodarbība kā MOT jeb pusaudžu motivācijas programmas trenerei. Viņa par šo programmu uzzinājusi no savas meitas, kura mācās šai skolā un piedalījusies šādās nodarbībās. Tas viņu rosinājis pašu kļūt par programmas treneri.

Pusaudžu motivācijas programma.
Pusaudžu motivācijas programma.

Stepena stāstīja: "Tas, ko runājam, MOT vērtības – tas nav tikai par jaunieti, tas nav tikai par pusaudzi, tas ir vispār par cilvēku kā tādu, kā drosme pateikt – nē. Tas mums visiem ir jāiemācās, kas nav vienkārši. Drosme dzīvot līdz kapa malai, mums tas ir jādara. Drosme rūpēties katram par sevi, lai mēs būtu arī tāda veselīgāka tā sabiedrība. Šīs vērtības ir tās, kas mani uzrunā."

Ideja izveidot pusaudžiem šādu programmu, kura palīdzētu novērst sociālas problēmas un jauniešiem kļūt labākiem savstarpējās attiecībās, radās 1994. gada olimpiskajiem ātrslidotājiem no Norvēģijas Atlem Vorvikam un Juhanam Ūlavam Kosam. Šobrīd programmu īsteno ne tikai Eiropā, bet arī Āfrikā, Āzijā un ASV. Latvijā no 2016. gada. Kuldīgas novadā šai programmai atsaukušās trīs skolas. 

MOT programmas koordinatore Sandra Blumberga stāstīja: "Sākotnēji, dzirdot par šo programmu, uzsvars var būt uz bulinga mazināšanu. Nu var to sajust, ka ir notikušas izmaiņas klases kolektīvā, attiecībās, kā viens pret otru izturas."

Taču programmu var īstenot tikai tad, ja ir treneris, kurš to ir apguvis, jo viņa darbs ir brīvprātīgs. Viļa Plūdoņa Kuldīgas vidusskolā atzina, ka kļūt par treneriem cenšas uzrunāt kādu no vecākiem. Posmā no 7. līdz 9. klasei pavisam ir 12 interaktīvu nodarbību. 

Viļa Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas 12. klases skolniece Gabriela Pētersone sacīja: "Tie, kas jutās diezgan atstumti, viņi ir vairāk pieņemti un kļuvām saliedētāki."

Savukārt skolas 9. klases skolniece Ance Šleckus pauda: "Es domāju, ka arī es esmu vairāk iesaistījusies tajā klases kolektīvā, mēs tiešām visi esam ļoti saliedēti un visi cenšamies viens otram palīdzēt, un es uzskatu, ka es arī esmu labojusies no savas puses."

10. klases skolnieks Kārlis Rūķis, kurš arī bijis šai programmā, izvēlējies pats kļūt par treneri. Viņš stāstīja: "Es sapratu, ka, izmācoties par šo instruktoru, es spēšu palīdzēt citiem bērniem, kuriem ir sociālās problēmas iekļauties kādā draugu grupā."

Pašlaik MOT programma pieejama 72 skolās 43 Latvijas pilsētās. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti