Rīta Panorāma

Intervija ar aizsardzības ministru Andri Sprūdu

Rīta Panorāma

Zīmju valodā. Rīta Panorāma

Intervija ar Latvijas Universitātes pētnieci, psiholoģijas doktoru Lienu Hačatrjanu

LU pētniece: Aizliedzot viedierīces skolās, skolēniem brīvajā laikā jāpiedāvā citas aktivitātes

Saeimā trešajam lasījumam tiek gatavots Izglītības likuma grozījums, ar ko paredzēts arī valstiskā līmenī ieviest viedierīču lietošanas aizliegumu izglītības iestādēs. Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" Latvijas Universitātes (LU) pētniece, psiholoģijas doktore Liena Hačatrjana pauda, ka, aizliedzot viedierīču lietošanu izglītības iestādēs, skolai jādomā par aktivitātēm, ko skolēniem brīvajā laikā piedāvāt telefona aizlieguma vietā.

Sākoties jaunajam mācību gadam, vairākkārt stāstīts par valstīm, kas aizliedz skolēniem mācību laikā izmantot mobilos telefonus un citas viedierīces. Līdzīgu praksi jau vairākus gadus ievieš arī atsevišķas Latvijas skolas.

Vienā no Latvijas mobilo pakalpojumu sniedzēju veiktajā aptaujā apkopotas vecāku, skolotāju, skolēnu atbildes par mobilo telefonu lietošanas paradumiem. Iegūtie dati saskan ar iepriekš veiktiem pētījumiem - mobilo telefonu lietošana ir lielāka nekā vajadzētu pēc visām nostādnēm un veselības organizāciju rekomendācijām, pauda Hačatrjana. Aptaujā fokuss bija par telefonu lietošanu skolā un starpbrīžos, kas jānošķir no telefona lietošanas kopumā.

Svarīgi nošķirt, vai runājam par tehnoloģijām izglītībā kopumā, vai runājam par nekontrolētu, spontānu sava telefona lietošanu mācību stundās vai starpbrīdī.

Mēs redzam – aptaujātie atbalsta ideju, ka arī starpbrīžos telefonu lietojumu vajadzētu ierobežot. Nav tā, ka skolēni vēlas lietot telefonu, viņi atpazīst problēmu.

Paradokss, ka šķiet – spēlējot spēlītes, atpūtinām smadzenes, bet prāta resursi ir diezgan ierobežoti, prātam nepieciešama regulāra atpūta. Mācību stundas laikā prāts ir paaugstināti aktivizēts un piepūlēts, starpbrīdis būtu ideāls laiks prāta atpūtai. Kognitīvi pauzē visa apstrādātā informācija var nogulties ilgtermiņa atpūtā, tas nozīmē iemācīšanos. Ja tas nenotiek – skrollējot ekrānu, bāžam galvā jaunu informāciju - rodas problēma, nenotiek atpūta, prāts tiek pārslogots.

Telefonu lietošanas paradumos mazāk pētīti skolēni, bet fenomens par telefona klātesamību ir pētīts, noskaidrojot, ka telefona klātesamība aizņem mūsu smadzeņu kapacitāti. Pētnieki saka, ka pat neapzināti domājot, ka jāieskatās telefonā, ka ziņa atnāks, tas prātam samazina spēju parādīt sniegumu mācību stundā vai pieaugušajiem darbā.

Tomēr daļa vecāku un skolotāju šajā aptaujā norādījuši, ka neatbalsta viedierīču aizliegumu starpbrīžos. Iespējams, ka vecākiem šķiet, ka bērna sasniedzamība jebkurā brīdī ir svarīga. Tas lielā mērā ir arī jautājums par ieradumiem, uzskata Hačatrjana, uzsverot, ka skolai jādomā par aktivitātēm, ko skolēniem piedāvāt telefona aizlieguma vietā. Ir skolas, kurās veido no telefoniem brīvā zona, kur ir dažādas aktivitātes, kurā ieejot, telefons jānoliek malā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti