4. studija

Kāpēc izsaukt taksometru, lai dotos ceļā ar diviem bērniem, ir gandrīz neiespējami?

4. studija

Kur likt māla pudeli, kad izlietots viens no Latvijas populārākajiem suvenīriem?

Kāpēc, lai norēķinātos par skolas pusdienām, vecākiem Rīgā jāveic starptautiski maksājumi?

Solīts makā nekrīt! Joprojām par bērnu pusdienām Rīgas skolās jānorēķinās ar starptautisku maksājumu

Lai samaksātu līdzmaksājumu par bērnu pusdienām Rīgas skolās, jāveic starptautisks maksājums, un katru reizi arī jāmaksā komisijas maksa. Šo kārtību ieviesa pirms diviem gadiem kā pagaidu risinājumu, bet nekas šajā laikā nav mainījies.

Atgriežoties pagātnē ņemot vērā bērnu ēdināšanas sadrumstaloto un sarežģīto apmaksu izglītības iestādēs, kur daļu no pakalpojuma apmaksā pašvaldība un daļa jāmaksā vecākiem, Rīgas dome iepirkuma kārtībā par sadarbības partneri norēķiniem izvēlējās Latvijas uzņēmumu "Corporate Solutions", jo tas spēja nodrošināt digitālu platformu, lai šos maksājumus varētu strukturēt un to darītu pēc iespējas ātri. Tāpēc tika radīta platforma "pusdienlaiks.lv", kas vēlāk pārtapa par "Mily.lv". Caur to maksājumi ceļo uz "Revolut Banku" Lietuvā.

Latvijas ēdinātāju apvienības pārstāvis Jānis Meija skaidro: "Platforma kā tāda, es vienmēr tēlaini izsakos – tas ir kā tiltiņš starp ēdināšanas pakalpojumu sniedzēju, starp ēdinātājiem un vecākiem. Un mērķis ir gaužām vienkāršs, lai vienkāršotu vecākiem, arī bērniem šo ēdināšanas pakalpojumu saņemšanu."

Sākumā vecākiem bija ļoti daudz jautājumu un pretenziju. Lai arī šobrīd sūdzību skaits, ko saņem platformas uzturētāji un ēdinātāji, ir mazinājies, joprojām sociālajos tīklos ir lasāmi sašutuma pilni ieraksti. Iespējams, tas ir tāpēc, ka jau pieminētā platforma plāno jaunas izmaiņas un vecāki saņem informatīvus paziņojumus par jaunām izmaiņām platformas darbībā.

"Kā man riebjas "Pusdienlaiks"/"Milly" pakalpojums, izstāstīt nevaru. Autoritatīvs komunikācijas stils. UAB, "Revolut" konts un "varat atteikties, ja kaut kas nepatīk", 3 izsaukuma zīmes epastā. Rīgas Dome, kā šis risinājums joprojām tiek pieļauts?" AVOTS: Platforma "X"

Rīgas dome skaidro, ka nosacījums ēdinātājiem ir nodrošināt bezskaidras naudas norēķinus un digitālu līgumu slēgšanu. Ēdinātāji izvēlējās šo platformas pakalpojumu, kas nodrošina līgumus un norēķinus vienā sistēmā, bet tas neizslēdz iespēju, ka vecāks var slēgt līgumu ar ēdinātāju bez platformas starpniecības un veikt norēķinus ar rēķinu uz banku. 

"Es arī katru reizi besos – gan par lapas funkcionalitāti, gan par to, ka maksāju ne LV uzņēmumam, gan arī par komunikācijas stilu."

"Paši, kā ēdinātāji, esam vairākkārt runājuši ar platformas izstrādātājiem, ka vajadzētu papildināt un dažādot šīs norēķinu iespējas. Platformas izstrādātājs ir elastīgs un šobrīd norisinās darbs pie tā." AVOTS: Platforma "X"

Triju bērnu mamma, kura dalījās ar savu pieredzi, papildinot savu bērnu e-maciņu, stāsta, ka par katru pārskaitījumu viņa maksā 36 centus. Un nav tā, ka par visiem trijiem var maksāt vienā reizē. Katram ir savs e-maciņš.  "Manuprāt, tā tam nevajadzētu būt, jo visus citus maksājumus – nekustamā īpašuma nodokli Rīgā, maksājumu tam pašam ēdinātājam par bērnu launagu mēs varam veikt šeit pat starp lielo banku kontiem. Un, ja vēl parēķina, ka Rīgas valstspilsētā, šķiet, ir vairāk nekā 300 dažādu izglītības iestāžu, parēķinām ar daudziem, daudziem tūkstošiem Latvijas bērnu, tad mēs saprotam, ka šis risinājums ir ļoti neizdevīgs tiem vecākiem, kuru bērni mācās Rīgas skolās. Pie tam, pirms diviem gadiem, kad šis tika ieviests, un bija arguments, ka maksājumu platforma jāpalaiž un jāievieš ļoti ātri, arī tad vecāki bija sašutuši, neizpratnē par šiem starptautiskajiem maksājumiem uz kontu Lietuvas bankā. Bet tad tika teikts, ka tas ir tikai pagaidām, ka tas ir ātri jāizdara un šis ir tas risinājums. Un tad mēs redzam, ka nekas nav tik pastāvīgi kā "pagaidām".

Sākotnēji ēdinātāji bijuši neizpratnē, kāpēc norēķiniem izvēlēts tieši šāds modelis, bet aizliegts tas nav, jo mēs esam ES un tajā ir vienota finanšu uzraudzības politika. Tas gan nesakrīt ar atbildi, ko mums sniedza Rīgas dome.

Latvijas ēdinātāju apvienības pārstāvis Jānis Meija skaidro, ka "tagad, mācību gadam noslēdzoties un komunicējot ar platformas izstrādātājiem, zinām to, ka būs gan atsevišķi funkcionāli risinājumi vecāku ērtībai, kas sevī ietvers arī labākus un ērtākus norēķinu veidus, bet par konkrētiem šiem risinājumiem es aicinātu vērsties pie platformas izstrādātājiem un uzturētājiem".

Diemžēl platformas "Mily.lv" uzturētāju pārstāvis Imants Felsbergs atteicās "4. studijai" sniegt komentāru, jo izmaiņas plānotas ar jauno mācību gadu un agrāk sniegt skaidrojumu neesot gatavi.

Komunikācijā ar vecākiem izsūta e-pastus par nākamajām izmaiņām. No sarakstes ar "Mily.lv": "Ieviešamās izmaiņas neietekmēs Jūsu tekošo ēdināšanas pakalpojumu saņemšanu, taču skars, ja izvēlēsieties izmantot jauna veida pakalpojumus.

Ja nevēlaties piekrist jaunajiem nosacījumiem, Jums ir iespēja līdz minētajam termiņam dzēst savu Platformas lietotāja kontu un pārstāt izmantot mūsu pakalpojumus."

Šobrīd komunikācija ir ļoti vienpusēja no viņu puses – būs tā un ne citādāk, pauž trīs bērnu mamma.

Vecāki, pretēji Rīgas domes sacītajam, apgalvo, ka nav iespēju izvēlēties citu maksājumu veidu. Bet jautājums par bērnu pusdienu norēķiniem  ir daudz plašāks. Kāpēc uzņēmumi izvēlas savus finanšu darījumus kārtot nevis bankās, kas darbojas Latvijā, bet gan Lietuvā? Kā to skaidro Latvijas banka, kas ir mūsu finanšu institūciju uzraugs?

"Mēs arī strādājam rūpīgi pie tā, lai pārskatītu, kur ir iespējams samērot šīs prasības, lai tās nebūtu pārāk stingras un birokrātiskas. Tajā pašā laikā ir vietas, kur mēs redzam, ka ir nepieciešami vispārēji uzlabojumi klientu apkalpošanas kvalitātē. Ir kaut kādas lietas, kur mēs redzam kaut kādas lietas attiecībā uz cenošanas politiku cenrādi, lai klients varētu saprast, cik konkrētais pakalpojums maksā," skaidroja Latvijas Bankas Naudas atmazgāšanas novēršanas pārvaldes vadītājs Kristaps Markovskis.

Kaut kāds iemesls taču tam ir, ja cilvēki reģistrē uzņēmumus, īpašumus un atver bankas kontus citās valstīs?

Markovskis: "Mēs zinām, ka ir vairākas Lietuvas maksājumu iestādes, kur var salīdzinoši ērti atvērt kontu vienkārši, attālināti, stundas laikā. Un tur ir jautājums, cik ērta ir pakalpojumu pieejamība."

Latvijas Banka norāda uz pelēkās ekonomikas īpatsvaru, kurš Latvijā ir virs 20 % no iekšzemes kopprodukta, kas arī ir salīdzinoši augsts rādītājs un var radīt risku naudas līdzekļu nelegālām plūsmām.  

Markovskis: "Kā viens no iemesliem tiek minēta naudas atmaksāšanas prasība, kā iemesls, ka šīs prasības ir pārspīlētas. Es gribētu teikt, ka tas nav vienīgais iemesls, un dažkārt tas tiek izmantots kā iemesls visos gadījumos."

Lai samazinātu slogu gan klientiem, gan bankām, Latvijas Banka  patlaban veic pārbaudi, kas skar visas Latvijas kredītiestādes, un tās rezultāti būs zināmi jūnija beigās. Tas gan nekā neatrisinās e-maciņa papildināšanu par ēdināšanas pakalpojumiem. Vismaz šobrīd. Gaidīsim vasaras beigas, kas, iespējams, nesīs korekcijas norēķinu kārtībā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti