Izsmiešana, apsaukāšana, pazemošana, grūstīšana, ignorēšana, aprunāšana – šie ir tikai daži no emocionālās un fiziskās vardarbības veidiem un situācijām skolās, kas pēc piedzīvotā nogulstas bērnos un pusaudžos kā neaprakstāms emocionāls smagums. Piedzīvotais mobings (mobings ir vārds, kas aizgūts no angļu vārda bullying jeb mob – uzbrukt barā) bērnībā un pusaudža gados ne tikai nereti ietekmē visu turpmāko dzīvi, bet bieži vedina pat uz domām par pašnāvību, liecina "ESI/emocionālā, sociālā intelekta centra" pieredze darbā skolās un šā gada vasarā veiktā skolēnu un viņu vecāku aptauja*.
Arī "ESI/centrs" nule veiktās aptaujas dalībnieki atzīst, ka emocionālā un fiziskā vardarbība skolās vai saskare ar to internetā raisa dusmas un bezspēcības sajūtu, arī nomāktību, sāpes, asaras un bailes. Nereti tas ir iemesls mainīt skolu vai pāriet uz tālmācību.
Par to, ka mobings ir nopietna problēma Latvijas skolās, liecina arī pērn pēc "Procter & Gamble" pasūtījuma vecāku organizācijas "Mammamuntetiem.lv" veiktās aptaujas dati.**
Tajā gandrīz 67% vecāku atzīst, ka viņu bērns mācību iestādē dažādu iemeslu dēļ ir apcelts, vēl 19% – ka viņu atvase bijusi blakus un novērojusi pret kādu citu vērstu mobinga situāciju.
Iemesli mobingam pret vienaudzi var būt visdažādākie – sākot no nepietiekamas higiēnas, tostarp blaugznām (starptautisku pētījumu dati pat liecina, ka tā ir problēma katram trešajam jaunietim skolā) līdz bērna citādajai uzvedībai, no citiem atšķirīgām interesēm vai izskatam.
"Tieši audzinātāji ir vislielākais resurss klasei skolas ikdienā. Problēma ir tajā, ka skolās kopumā trūkst resursu individuālai pieejai, trūkst kapacitātes gan sociālajiem pedagogiem, psihologiem, pedagogiem, lai arī cik kvalificēti un iejūtīgi viņi būtu. Bieži klases audzinātājs ir kā otrā mamma vai tētis mācību un skolas dzīves procesā, kam ir iespēja runāt un strādāt ar klasi biežāk nekā priekšmetu pasniedzējiem. Klašu audzinātājiem ir milzīgs spēks, un viņi var arī preventīvi mazināt vardarbības iespējas ikdienā starp bērniem un jauniešiem, saliedējot klasi, apzinot tās resursus un izaicinājumus. Personiska, ilglaicīga klātbūtne un uzticības pilnas attiecības ir viena no atslēgām, kas ir klašu audzinātāju rokās," uzsver "ESI/emocionālā, sociālā intelekta centra" vadītāja Madara Mickeviča.
Vēl līdz 19. augustam "ESI/centrs" mājaslapā klašu audzinātāji no visas Latvijas var pieteikties bezmaksas apmācībām – treneru kursam, kas sāksies augusta beigās. Skolotāji mācībās apgūs emocionālās inteliģences trenera prasmes un tehnikas, ko pielietot dažādās situācijās skolas vidē, modelēs visdažādākās mobinga situācijas un praktizēs, kā reāli strādā "ESI/centrs" grāmatu komplektos iekļautās spēles un metodes. Pēc tam ar mācībās apgūtajām metodēm klašu audzinātāji strādās ar savām un arī citām klasēm, atbalstot skolēnus un kopā izstrādājot priekšlikumus emocionālā smaguma pārvarēšanai un mobinga novēršanai gan klasē un skolā, gan ģimenē un sabiedrībā kopumā.
Pateicoties sabiedrības lielajai atsaucībai, pērn kampaņas "Apturēsim mobingu skolās!" ziedojums sasniedza vairāk nekā 60 000 skolēnu visā Latvijā – izglītojošo grāmatu komplekti tika nosūtīti 125 skolām un 15 apmācīti pedagogi novadīja nodarbības vairāk nekā 200 klasēm.
Kampaņu rīko "Procter & Gamble" zīmols "Head&Shoulders" sadarbībā ar sociālo uzņēmumu "ESI/centrs".