Raidījumā diskutē privātskolas "Patnis" projektu vadītāja, "Kultūras Patnis" direktore Anita Muižniece, Latvijas privātskolu asociācijas prezidente, Rīgas Katoļu ģimnāzijas direktore Anna Jermakoviča, Rīgas Katoļu ģimnāzijas skolēnu vecāku pārstāve Vineta Skujiņa un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Inga Vanaga.
Jermakoviča skaidro, ka tagad privātskolām kritēriji ir tādi paši kā visām pašvaldības skolām. Apdraudējums pēc šiem kritērijiem ir vidusskolas posmam.
Muižniece: "No mūsu skatu punkta – "Patnis" ir viena no lielākajām privātskolām valstī, mūs reforma neskar, bet skola "Patnis" ir liels izņēmums." Muižniece akcentēja, ka reforma pievēršas privātskolām kā grupai, kas risina lietas, ko nespēj valsts.
Skujiņa cer, ka reforma nesasniegs plānu, jo
skolu tīkla sakārtošanas reforma ir nesagatavota.
Viss ir dibinātāju rokās – vecāki vai juridiska persona, kas risinās šos jautājumus. Ja nebūs valsts līdzfinansējuma, būs nepieciešams vecākiem maksāt papildus.
Ir iespējams, ka dažu privātskolu pastāvēšana vidusskolu posmā ir apdraudēta, skaidroja Jermakoviča.
Vanaga skaidroja, ka LIZDA nekad nav bijusi pret privātskolām, bet prasa vienlīdzīgus un taisnīgus noteikumus visām skolām. Normatīvie akti nosaka – no valsts budžeta arī privātskolas saņem naudu, arī mācību līdzekļus no valsts saņem, ēdināšana 1.–4. klasēm ir vienlīdzīga privātskolām un pašvaldību dibinātām skolām. "Ja izglītības iestādes atrodas vienā pašvaldībā, tad nebūtu pieļaujams, ka ir atšķirības."
Jermakoviča uzskata, ka LIZDA uzstādījumā pazudusi bērncentrēta izglītība, jo ir bērni, kas nav spējīgi mācīties lielās klasēs. Privātā izglītība pilda tos robus, ko valsts nevar izdarīt.
Maza skola ir laba skola, neraugoties no vietas un dibinātāja. Vanaga īpaši izdala tālmācības skolas, to rezultātus.
Muižniece akcentē, ka ir jābūt kvalitatīviem rādītājiem. Reformas mērķis ir cīnīties ar nesakārtotu skolu tīklu. Ja runā par vienlīdzību, jānosaka vienoti kvalitātes kritēriji. Viņa ir pretiniece kvantitatīviem rādītājiem.