Siguldas pirmsskolas izglītības iestādes "Tornīši" vadītāja Indra Podziņa skaidroja, ka iejušanās bērnudārzā nenotiek vienā dienā. Jau vasaras sākumā Siguldas bērnudārzā notika tikšanās ar jauno bērnu vecākiem. Vasarā ļāva bērniem vienu vai divas reizes atnākt uz grupiņu un dzīvot kopā ar bērniem. Vecāki, kuriem ir iespēja visu kārtīgi apskatīties, ir mierīgi. Ja vecāki ir mierīgi, bērns ir mierīgs. Tāpat dārziņā tiek sagatavotas video multenītes par dzīvi grupiņā, lai bērni var noskatīties, pirms dodas uz dārziņu.
"Mēs balstāmies uz to, ka viss nezināmais var radīt bažas,"
uzsvēra Podziņa.
Gan bērniem, gan vecākiem mācību gads ir jauns dzīves sākums. Ir bērni, kuri ilgāk pielāgojas, dažiem tas ir grūtāk – tas ir individuāls process. Svarīgi, kā vecāki paši jūtas un kādu informāciju tiešā vai netiešā veidā nodod bērnam. Adaptācija ir posms, kad bērns pielāgojas. Svarīgi, ko izglītības iestāde dara, lai bērns ātrāk pielāgotos, skaidroja sertificēta izglītības psiholoģe Sanita Mende.
Sagatavojot bērnu dārziņam, vecāki var darīt daudz – jau krietni agrāk, ne tieši pirms dārziņa. Var stāstīt bērnam, kā izskatās dārziņš. Sākotnēji nepieciešama neilga vecāku uzturēšanās dārziņā, bet šis process nevar ieilgt, lai bērns saprot, ka vecāki nebūs visu laiku blakus.
Svarīgi, lai bērns zina, ka vienmēr vecāki viņam atnāks pakaļ, pie tam laikā, kad vecāki ir bērnam solījuši. Adaptācijas periodā bērnam ir svarīga nedalīta vecāku uzmanība tad, kad bērns atnāk mājās no dārziņa.
Podziņa nosauc
trīs lietas, kuras ir svarīgas, lai bērns labi iedzīvotos dārziņā – režīms, noteikumi un vecāku pozitīva attieksme.
Svarīgs ir bērna dienas režīms dārziņā, to vecākiem iepriekš jāzina, lai bērnu var sagatavot. Noteikumi ir otra nepieciešamā lieta, par kuriem bērnam ir jāzina, tāpēc vecākiem noteikumi ir jāpielāgo dārziņam. Ja bērns dzirdēs, ka vecāki negatīvi izsakās par dārziņu vai personālu, tad viņš to uztvers un izdarīs secinājumus.
Ja bērnam neizdodas iedzīvoties dārziņā, tad jāmeklē cēlonis, ilgi paciesties nevajag. Vecākiem jāpiesaista personāla, psihologa palīdzība. Ilgstošas adaptācijas pamatā var būt arī citi notikumi bērna dzīvē, ne tikai dārziņš, kas rada stresu un satraukumu.