Raidījumā bērni nolemj, ka lielākā dāvana mammai būtu sakārtota bērnu istaba.
Neticamā kārtā Bardaks pareizajā datumā ir atminējies par Mātes dienu un gatavo tai īpašu dziesmiņu Bardaka stilistikā. Savukārt bērni uzzina, kā uztaisīt pārsteigumu, kas tiešām patiktu ikkatrai mammai – viens no pārsteigumiem ir sakārtota istaba. Nesaprotamā kārtā bērnu un vecāku viedokļi par to, kādai jābūt kārtībai bērnu istabā, atšķiras.
Svarīgi atcerēties, ka grūtāk dzīvē ir sadzīvot ar perfekcionismu nekā harmonijā ar vieglu haosu, uzsver psiholoģe Inese Muceniece.
Bērnam nestrādā aicinājums – sakārto istabu! Bērnam labi saprotamas konkrētas norādes, vislabāk par vienu lietu – sakārtot rotaļlietas, grāmatas, rakstāmgaldu.
Jāatceras, ka mājās bērns attiecībā uz kārtību rīkojas citādi, jo mājās ir brīvāka vide, bērns uzvedas citādi, nekā esot citā vidē, piemēram, bērnudārzā.
Ieteikumi vecākiem:
- Bērns nosaka kārtību savā teritorijā. Kārtošanas darbus var saskaņot ar bērnu, nepārkāpjot robežu (ja bērnam ir šāda nostāja un lūgums respektēt viņa teritoriju). Tomēr ģimenes mijiedarbība notiek visā ģimenē, tāpēc vecākiem būtu tiesības noteikt kārtības robežas un pienākumus.
- Iespējams, bērns visu istabu nav spējīgs sakārtot, tad jānosaka kārtības noteikumi un kārtošanas struktūra – sakārtota gulta, galds, grāmatas, darba vides.
- Bērns redz un kopē pieaugušos; vienu vecumu, kad bērns spējīgs uzturēt kārtību, nosaukt nevar, tas ir atšķirīgi. Bet kopēji var nosaukt piecu gadu vecumu kā laiku, kad bērnam ir interese par iesaistīšanos mājas darbos. Speciālisti uzskata, ka bērna pusaudžu un skolas vecumā nevajag tik ļoti satraukties par kārtību.
- Bērna kārtības sajūtu var strukturēt, nosakot – kur kādas lietas atrodas un tiek noliktas.
- Kārtības uzturēšanā iesaka izmantot dažādas kastes un atvilktnes. Arī mantu daudzums ir noteicošs, lai vieglāk būtu ieviest kārtību.
Latvijas Radio raidījums "Ģimenes studija" par kārtības noteikumiem ģimenē: