Jaunieši ar zemu vai vidēju funkcionalitāti nevar vai ar lielām grūtībām paveic tās ikdienas darbības, kas no viņiem tipiski tiktu sagaidītas.
Piemēram, pusaudzis bieži kavē vai neapmeklē skolu un ir gandrīz pilnībā izolējies no saviem draugiem. Šobrīd psihiatra pakalpojumu saņem jau katrs trešais PRC klients, un šī gada pirmajos četros mēnešos psihiskā veselības stāvokļa dēļ slimnīcā bija jāievieto divas reizes vairāk pusaudžu nekā 2021. gadā visa gada laikā.
Vasaras brīvlaikam sākoties, nozares speciālistiem un valsts un pašvaldību atbildīgajām iestādēm būtu svarīgi plānot atbalsta pasākumus, kas varētu uzlabot pusaudžu mentālo veselību.
Pusaudžu resursu centra statistika rāda, ka pieprasījums pēc palīdzības, arī vasarai tuvojoties, nav mazinājies un šodien rindā pēc palīdzības gaida 519 pusaudži. Pārdomās par esošo situāciju un potenciālajiem risinājumiem viedokļu rakstā dalās Pusaudžu resursu centra speciāliste un sadarbības projektu vadītāja Romija Krēziņa.
Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes pētnieces Baiba Martinsone un Ieva Stokenberga ir veikušas pirmo longitudinālo pētījumu par garīgās veselības veicināšanas pasākumiem Latvijas skolās, Covid-19 pandēmijas laikā, pastarpināti iegūstot datus par ierobežojošo pasākumu ietekmi uz pusaudžu mentālo veselību. Pētījuma dati liecina, ka būtiskas izmaiņas mentālās veselības stāvoklī pusaudžiem netiek novērotas, kas nozīmē, ka Latvijā pusaudži kopumā pandēmiju ir pārdzīvojuši bez vērā ņemamām problēmām. Tomēr šajā laikā nav noticis tas dabīgais sociāli emocionālo prasmju kāpums, kādam tam vajadzētu būt, bērnam pieaugot. Proti, nav pietiekami attīstījušās prasmes saprast sevi un citus, veidot attiecības, pārvaldīt savas emocijas, domas un uzvedību, pieņemt lēmumus un citas prasmes, kas skar domāšanu, uzvedību, sadarbību un problēmu risināšanu.
Ne tikai izglītības iestādēs, bet arī bērna ģimenē notiek emocionālo prasmju apguve. Starptautiska zinātniska projekta ietvaros Latvijas Universitātes un citi Eiropas zinātnieki un praktiķi ir izstrādājuši rokasgrāmatu ar praktiskiem padomiem, kas var noderēt gan izglītības iestāžu darbiniekiem, gan var būt kā palīgs vecākiem garīgās veselības stiprināšanai ģimenēs. Rokasgrāmata sniedz atbalstu vecākiem audzināšanas aspektos, palīdzot izprast, kā izrādīt mīlestību ikdienā, kā efektīvi pieskatīt un disciplinēt, kā būt labam paraugam savam bērnam un kā pēc iespējas labāk sadarboties ar izglītības iestādi.
Rokasgrāmata vecākiem:
Lai vērstos pēc palīdzības, sazinieties ar Pusaudžu resursu centru:
Psiholoģiskā atbalsta tālrunis pusaudžiem un viņu tuviniekiem/ PRC klīnisko psihologu konsultācijas: +371 25737636 (strādā arī Whats App). Darba laiks – plkst.12–19 darba dienās. Anonīmi un bez maksas. Sarunā ar speciālistu tiks izvērtēta situācija un, ja nepieciešams, piedāvātas papildus konsultācijas klātienē vai attālināti pie PRC speciālistiem.
- Rīgā – tālrunis +371 29164747; e-pasts [email protected]
- Jelgavā – tālrunis + 371 27323238; e-pasts [email protected]
- Liepājā – tālrunis +371 26623422; e-pasts [email protected]
- Rēzeknē – tālrunis +371 27313138; e-pasts [email protected]
- Valmierā – tālrunis +371 26433366; e-pasts [email protected]
- Ventspilī – tālrunis +371 25458111; e-pasts [email protected]
- Daugavpilī – tālrunis +371 25635533; e-pasts [email protected]
Noderīgi video un citi materiāli gan pusaudžiem, gan vecākiem ir pieejami Pusaudžu resursu centra vietnē www.pusaudzucentrs.lv vai "Facebook" un "Instagram" kontos.