Šī nav nedz dabas zinību, nedz mūzikas stunda, ja runājam par skaņām. Vizuālās mākslas skolotāja Dārta Vīnkalne Ropažu novada vidusskolas mazāko klašu audzēkņiem rāda gleznas un liek katram pateikt – ko tajās var redzēt, sadzirdēt un sataustīt. Tālāk katram bērnam jāuzzīmē pašam savs zīmējums, - tāds, lai arī tur būtu ko saredzēt un sadzirdēt.
Ropažu novada vidusskolas vizuālās mākslas skolotāja Dārta Vīnkalne uzsver, ka
radošums ir viena no 21. gadsimta prasmēm, kas, visticamāk, būs arī nepieciešama nākotnē - radīt idejas un dalīties ar to, kā es nonācu līdz šai idejai.
Vecāko klašu skolēniem ir diezgan grūti pārņemt šīs pārmaiņas, jo viņi ne vienmēr ir gatavi tik ļoti analizēt un iedziļināties saturā. Viņiem ir gatavs darbs - re kur, vajag rezultātu, un tikai tas ir svarīgi.
Skolotāja Dārta Vīnkalne vērtē, ka viņas mācību stundas atšķiras no tā, kā savulaik mācījās viņa pati.
Tagad skolotājiem jādomā nevis par to, kā es savas zināšanas nodošu skolēniem un ko mēs šodien darīsim mācību stundas laikā, bet gan - kādi uzdevumi un kādi darbi bērniem jāpilda, lai viņi paši nonāktu līdz vajadzīgajām zināšanām un prasmēm.
Protams, ka mainās arī paņēmieni un arvien vairāk mēs ieguldām darbu praktiskās nodarbēs un dažādos izzinošos paņēmienos, ar kuriem skolēns pats nonāk līdz rezultātam, pārmaiņas skolā raksturo Ropažu novada vidusskolas bioloģijas skolotāja Evija Miglāne.
Piemēram, bioloģijā skolēni ķērušies pie rokdarbiem un veidojuši šūnu uzbūvi. Tāpat skolēni paši drīkst noteikt – šonedēļ vēlamies vienu mācību stundu dabā, citu nedēļu – darīt ko radošu. Bērnu iesaiste atvieglo arī pedagoga darbu, kas no stāstītāja kļūst par vērotāju.
“Ir jau pierādīta tā likumsakarība - ja pats uzstāda noteikumus, tad daudz labāk esmu gatavs viņus izpildīt. Ja viņš pats izveido plānu, ko viņš pieskaņo savai apguves gaitai, tad ar daudz lielāku interesi viņš arī gatavojas to izpildīt. Protams, ka ir kļūdas. No kļūdām mēs mācāmies. Mēs mācāmies gan pareizāk saplānot, gan neuzlikt sev pārāk lielus mērķus, bet veidot tādus mērķus, kas tiešām arī ir sasniedzami,” pauž Evija Miglāne.
Vēl skolēniem īpaši patīk, ka skolotāji mācību procesā izmanto modernās tehnoloģijas. Piemēram, latviešu valodā bērni pareizās atbildes parāda ar kartītēm, kuras skolotāja noskenē savā telefonā un klases rezultāti parādās uz lielā ekrāna. Garlaicīgi nav nevienam.