“E-zināšanu čempionāts” norit tiešsaistē, un tajā ietverti katram vecumposmam aktuāli jautājumi par drošību internetā – gan kā pašam sevi pasargāt, gan par tehniskām iespējām, gan arī – kā atšķiras fakts no viedokļa, kā darbojas interneta algoritmi u. c. jautājumi, kas saistīti ar digitālās pratības un medijpratības elementiem.
“E-zināšanu čempionātā” aicināts piedalīties ikviens skolēns, līdz 28. februārim aizpildot testu datorā vai savā viedtālrunī. To var paveikt gan organizēti skolās, piemēram, informātikas, datorikas vai klases audzināšanas mācību stundu laikā, gan arī individuāli. 2. martā tiks izlozēti 20 laimīgie, kas saņems pārsteiguma balvas no Drossinternets.lv.
Testa jautājumi ir atšķirīgi dažādām klašu grupām: 1.-4. klasēm, 5.-7. klasēm, 8.-9. klasēm, kā arī 10.-12. klasēm. Tie pieejami:
“E-zināšanu čempionāts” ir jau trešā Drossinternets.lv organizētā liela mēroga skolēnu zināšanu pārbaude, kas balstīta praktiskos uzdevumos. 2018. gadā kopā ar Valsts izglītības satura centru tika organizēts diagnostikas darbs par drošību internetā un medijpratību, kuru izpildīja vairāk nekā 18 tūkstoši 3. un 6. klašu skolēnu.
Plašu skolēnu atsaucību izpelnījās arī pērnā gada februārī organizētais konkurss "Izaicini savas pelēkās šūnas!", kurā piedalījās vairāk nekā 16 tūkstoši skolēnu no visas Latvijas. Lai gan apkopotie šī konkursa rezultāti parāda, ka kopumā konkursa dalībnieku zināšanas nav sliktas, ir redzams, ka liela daļa skolēnu neprot novērtēt risku nopietnību un apdraud savu un citu drošību. Tas raksturīgs visu vecuma grupu bērniem un jauniešiem. Tā, piemēram, 1.-4. klašu skolēni parāda vieglprātīgu attieksmi pret privātas informācijas sūtīšanu. Savukārt liela daļa 5.-7. klašu skolēnu nav pratuši novērtēt risku savā tālrunī lejupielādēt vīrusu, spiežot uz nepārbaudītu saiti “WhatsApp” platformā.
Satraukumu raisa 8.-9. klašu skolēnu reakcija saistībā ar kibermobingu jeb emocionālo pazemošanu. Neapmierinošas ir arī vecāko pamatskolas klašu skolēnu atbildes par internetā publicētas ziņas patiesumu. Arī 10.-12. klašu skolēni uzrāda nepilnīgas zināšanas par interneta informācijas patiesuma pārbaudi.