Ģimenes studija

Janta Meža: Ja neesam satikuši savus senčus, mums jāuzbūvē stāsts par viņiem

Ģimenes studija

Bērnu diabēts: ģimenei jāmācās ar to sadzīvot, apkārtējiem - izprast

Vecāku sadarbība ar skolu - kad tā ir uzticēšanās, kad kritika vai traucēšana

Vecāku sadarbība ar skolu - no uzticēšanās līdz traucēšanai

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem un 11 mēnešiem.

Vecākiem un izglītības iestādes darbiniekiem savstarpējā komunikācijā jāatceras, ka visa sadarbība ir vērsta uz to, lai bērns varētu mācīties un justies mācību iestādē labāk. Vecākiem jāsniedz pedagogiem nepieciešamā informācija par bērnu, lai pedagogs nodrošinātu kvalitatīvu izglītības procesu.

Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” saruna par vecāku iesaistīšanos vai jaukšanos pirmsskolas un skolas pedagogu darbā, kāds ir zelta vidusceļš starp uzticēšanos, objektīvu kritiku un darba traucēšanu.

Sadarbība balstās uz uzticēšanos, iesaistīšanos un vēlmi līdzdarboties – tikai tad sadarbība norit veiksmīgi.

Valda Zālīša pamatskolas direktore Elita Rītere uzskata, ka dažādu paaudžu cilvēki sagaida atšķirīgu skolu. Tāpēc uz skolu aicina psihologu, kurš vecākiem stāsta par to, kas skolēna dzīvē īpašs, atšķirīgs, notiek arī diskusijas profesionāļa vadībā, lai saprastu, kāds ir redzējums par bērnu skolā, vecāku līdzdalību šajā procesā.

Labu sadarbību starp pedagogiem un vecākiem noteikti var panākt, bet situācijas ir dažādas.

Tas, ka vecākos skolā neieklausās, rada negatīvas sekas. Bieži nav sadarbība – vecākiem uzliek zīmogu vai pedagogiem uzliek zīmogu. Nav problēmu, ja bērns ir “labais bērns”, bet ar “grūtajiem” un “neērtajiem” bērniem ir citādi. Vecāki saskaras ar pedagogu viedokli: “Jūsu bērns atkal...” Bieži vecāku satraukumu rada neuzticēšanās, tā ir saistīta ar nezināšanu kādā jomā.

Psiholoģe Gunita Kleinberga uzskata, ka vecāku 45 minūšu saruna ar pedagogu, kur tiek dotas norādes, ko tad ģimene nav izdarījusi, neko nedos bērna audzināšanas labā. Svarīgi saprast, ko vecāki mājās var darīt, strādājot ar bērnu. Sarunā grūtākais ir noturēt fokusu, ka stāsts ir par bērnu, par to, kā divi pieaugušie var palīdzēt bērnam attīstīties.

Vecākiem ir bail iesaistīties skolas konfliktos, jo baidās, ka tas var kā atspoguļoties uz bērnu.

Privāto bērnudārzu asociācijas vadītājas Dainas Kājiņas ieteikums vecākiem – “Esiet cieņpilni pret skolotāju, jo jums kopā jāaudzina bērns.”

Pedagogu uzdevums – sadzirdēt vecāku bažas, ja nepieciešams, strādāt individuāli. Pedagogs vecākiem nedrīkst uzlikt zīmogu, jāsaprot, ka jautājumi ir par bērna vajadzībām, ne pedagoga kritizēšanu. Vecāku jautājumi pedagogam nav uzbrukums, bet ieinteresētība un vēlme saprast. Labi, ka vecāki jautā, sliktāk, ja izveido grupu un sāk savstarpēji risināt. Vecāku ir daudz,un katram no viņiem ir sava pieredze. Skola audzina ne tikai bērnus, bet arī vecākus.

Skolai nepieciešams izveidot savus noteikumus, kuros ir struktūra, kā rīkojas dažādās situācijās. Robežu jautājums starp skolu un ģimeni ir aktuāls skolās.

Bērnudārzs ir noslēgtāka vide, tāpēc vienkāršāk risināt jautājumus starp vecākiem un pedagogiem, skola ir lielāka, savstarpējā sadarbība notiek starp vairāk cilvēkiem, tāpēc vairāk emociju. Vecākiem arī jāatceras, ka saruna ar katru vecāku pedagogam prasa vairāk laika, pat prasot skolotāja pārslodzi.

Svarīgākais skolā ir bērns un tas, kā viņš vislabāk var mācīties. Bieži skolā vecākiem par bērniem primārā informācija nav tāda, kur parāda tiešām nozīmīgu informāciju par bērna attīstību. Ir svarīgi saprast informāciju, kas ietekmē bērna mācību procesu.

Pedagogam jāzina viss, kas var ietekmēt kvalitatīva izglītības procesa veidošanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti