Produktu iepakojuma dizaini mainās, taču reizēm mainās arī saturs. Uzraksts uz "Ekselence" saldējuma “Pilnīgi dabīgs” pārtapis par "Ražots no Latvijas piena un krējuma", turklāt angļu valodā. Iespējams, ka saldējums kļuvis mazāk dabīgs.
Mainoties saldējuma receptei, emblēma „Pilnīgi dabīgs” ir pazudusi no Ekselences iepakojuma, taču tās vietā parādījusies dizainā ļoti līdzīga norāde, kas steidzīgākam pircējam var radīt pārliecību, ka iegādājas to pašu veco labo – „Pilnīgi dabīgo” produktu. Tas varētu nozīmēt, ka katru reizi pirms likšanas grozā pircējiem ir jāpārlasa iemīļotā produkta marķējums.
Aptaujātās Agne un Inese saka, ka vienmēr pārbauda to, kas ir rakstīts uz iepakojuma, savukārt Mihails to nepārbauda nekad.
Iepriekš "Ekselence" reklāmas daudzināja savu produktu dabīgumu, taču interneta sociālos tīklus pāršalkusi neapmierinātība, jo konstatēts, ka saldējumam pievienots stabilizators E407, ko tā nelabvēlīgās iedarbības dēļ, piemēram, aizliegts pievienot zīdaiņu un bērnu pārtikā. Paši ražotāji iecienītā saldējuma pārveidošanu sauc par receptūras uzlabošanu.
"Lai produkts būtu krēmīgāks, konsistence būtu labāka, vieglāk varētu ielikt šķīvītī vai trauciņā, līdz ar to mēs esam uzlabojuši sastāvu. Visas sastāvdaļas ir dabīgas, mēs izmantojam Latvijas pienu un krējumu. Netiek izmantotas neatļautas vai pilnībā sintētiskas pārtikas piedevas," raidījumam "4. studija" stāsta "Food Union" Kvalitātes departamenta vadītāja Inese Žēpere.
Noskaidrots, ka arī iepriekš ražotais saldējums, kuru rotāja uzraksts "Pilnīgi dabīgs", nemaz tik dabīgs nav bijis, tādēļ PVD bijuši iebildumi.
"Mūsu inspektori izvērtēja šo norādi "Pilnīgi dabīgs". Uzņēmumam bija aizrādījums par šīs norādes izmantošanu. Pārbaudes protokolā fiksēta neatbilstība "Ekselences" saldējuma marķējumā," stāsta PVD pārstāve Ilze Plīkša. Iepazīstoties ar norādēm uz iepakojuma, PVD pārkāpumus nesaskata, jo saturs atbilst marķējumam. Dienests norāda, ka uz iepakojuma nav izvietota kvalitātes zīme, bet gan paša uzņēmuma radīta norāde. "Uz marķējuma ir brīvprātīgā norāde par to, ka ražošanā ir izmantots Latvijas piens un krējums. Mēs nevērtējam šīs brīvprātīgās norādes, izņemot gadījumos, ja tās nonāk pretrunā ar normatīvajiem aktiem," skaidro Ilze Plīkša.
Līdzīgas brīvprātīgās norādes izvietotas arī uz citu ražotāju saldējumu marķējumiem, un tik ilgi, kamēr saldējuma saturs atbilst marķējumam, viss ir kārtībā. Šobrīd norādes uz "Ekselences" iepakojumiem vairs nav maldinošas, tomēr gan uzņēmuma mājaslapā, gan sociālajos tīklos saldējums joprojām tiek prezentēts kā "Pilnīgi dabīgs".
"Mēs neuzskatām, ka mēs maldinām, jo šobrīd tirgū ir apgrozībā abi divi saldējumi - ar veco receptūru un uzlaboto variantu. Tirgū sastopami abi divi, un nav tā, ka mēs esam pilnībā pārgājuši uz jauno produktu, līdz ar to mājaslapā informācija atbilst patiesībai," stāsta Inese Žēpere.
Patiešām, veikalā atrodas arī šis saldējums "Ekselence" ar veco marķējumu. Bet, iespējams, ka tā ir patērētāju maldināšana, ja reiz mājaslapa reklamē "Ekselences" saldējuma dabīgumu, bet veikalā iespējams iegādāties arī tādas "Ekselences", kuras PVD par pilnīgi dabīgām neatzīst. Izrādās, ka likumā nav nostiprinātas definīcijas, kas ir un kas nav dabīgs produkts.
"Normatīvajos aktos nepastāv tāds jēdziena skaidrojums. Ar dabīgu var saprast gan pavisam kaut ko tādu, kas nāk no dabas un varbūt pat ir ekoloģisks, gan tādu, kas ir arī ķīmisks," stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Sanita Gertmane.
Tātad patērētāji nav pasargāti no maldināšanas. Tikmēr ražotāji mierīgi var izvietot savas pašizdomātās kvalitātes zīmes, kurās sola brīnumus, kurus neviens nevar nedz pierādīt, nedz noliegt. "Visas uzticamības zīmes lielā mērā strādā uz patērētāju uztveri. No mūsu kā uzraudzības iestāžu viedokļa bieži vien ir ļoti grūti pierādīt, ka patērētājs uztver šo zīmi tā vai savādāk. Es teiktu, ka tur mums ir darbiņš un varbūt turpmāk mēs pie tā strādāsim," stāsta Sanita Gertmane. Tādējādi sanāk, ka patiešām dabīgs "Ekselences" saldējums nemaz nav bijis un iedzīvotājiem nevajadzētu uzticēties reklāmai, bet pārbaudīt produkta saturu.