"Kas notiek Latvijā? diskusijā "Kas notiek ar skolu tīkla reformu un jaunu finansēšanas modeli?" piedalījās izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša (JV), kuras vadībā tapis nule kā apstiprinātais ziņojums par kārtējo izglītības reformu, viņas priekštece šajā amatā Anita Muižniece, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētāja Inga Vanaga un Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta vadošais pētnieks Andrejs Geske. Pašvaldību viedokli diskusijā pārstāvēja Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas metropole" līdzpriekšsēdētāja, Ādažu domes priekšsēdētāja Karīna Miķelsone (Latvijas Reģionu apvienība), Smiltenes mērs Edgars Avotiņš (Nacionālā apvienība) un Balvu novada domes deputāts, Baltinavas vidusskolas direktors Imants Slišāns (Latgales partija).
Diskusijas nozīmīgākās epizodes var noskatīties, spiežot uz saitēm laika līnijā:
- Ministre Anda Čakša skaidro - jaunās reformas galvenais akcents ir izglītības kvaltātes panākšana, LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga: tā ir kāpšana uz plāna ledus.
- Notiek skolēnu segregācija pēc sociālekonomiskā stāvokļa, mazas skolas rada problēmas.
- Bijusī ministre netic vidusskolai ar 25 bērniem, mazas klases valstij daudz izmaksā.
- Svarīgs ir pedagogu resurss, to katastrofāli trūkst, kas būs supervaroņi, kas mācīs 36 skolēnus vienā klasē.
- Jāvērtē skolu infrastruktūra, jo ne visus klašu telpas ļauj uzņemt lielas klases, Latvijā jābūvē desmit jaunas skolas.
- Ja paliks 60 izglītojamo kritērijs, tad ES ārējā robeža tiks "iztukšota no skolām"
- Aiz kvantitatīvajiem parametriem nedrīkst aizmirst, ka arī mazas skolas ir labas skolas, uzsver Inga Vanaga.
- Andrejs Geske par kopsakarībām starp skolu lielumu, sasniegumiem mācībās un skolēnu sociālekonomisko stāvokli.
- Smiltenes mērs Edgars Avotiņš aizstāv Vidzemes vietvaru paveikto skolu tīkla reformā. Izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša to nenoliedz, vienlaikus norādot, ka atsevišķas pašvaldības, kas pašas nespēj pieņemt lēmumus, lūgušas ministrijai noteikt kritērijus.
- Vairākos desmitos vidusskolu jau vairs nav 10. klases.Skolēni pārguruši jau ceļā uz skolu un princips – labākā skola tuvāk mājām.
- Kāpēc mācībām jāsākas astoņos no rīta?
- "OECD pateica, ka šobrīd ļoti daudzas valstis uz mums skatās."
- Skolu tīkla optimizācija un līdzekļu ekonomija.
- Karīna Miķelsone par lielajām klasēm, higiēnas prasībām, kapacitātes "griestiem" un "nauda seko skolēnam".
- 80% pedagogu strādā pilnu slodzi – mērķis vai sapņu pils?
- Papildu finansējums nepieciešams arī atbalsta personāla nodrošināšanai.
- "Ne visas privātskolas ir alternatīvā pedagoģija."