Latvijas Dizaina gada balvas «Grand Prix» saņēmis arhitektūras birojs «Ēter»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 4 mēnešiem.

"Latvijas Dizaina gada balvas 2023" galveno balvu jeb "Grand Prix" un Kultūras ministrijas prēmiju 2000 eiro apmērā saņēmis arhitektūras birojs "Ēter" par scenogrāfiju Londonas Dizaina muzejā, aģentūru LETA informēja Latvijas Dizaina centrā.

Kopumā apbalvojumi pasniegti piecās kategorijās – produkti, pakalpojumi, komunikācija, vide un digitālie risinājumi. "Ēter" apbalvots arī kategorijā "Vide".

Kategorijā "Digitālie risinājumi" apbalvots "Color Gray" par videospēli "The Case of the Golden Idol", bet kategorijā "Komunikācija" balvu saņēma grafikas dizainere Rūta Jumīte par jauniešu organizācijas "Young Folks" vizuālo identitāti. Jumīte saņēma arī Latvijas radošo industriju komunikācijas platformas "Fold" īpašo balvu.

Kategorijā "Pakalpojumi" apbalvota Latvijas Nacionālais mākslas muzeja Izglītības un pieejamības daļa, kas, sadarbībā ar dizaineri Lāsmu Kondrāti un ilustratori Kristīni Martinovu, radīja dizaina studiju bērniem Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā. Tikmēr kategorijā "Produkti" apbalvots Edijs Ļaksa, kurš izstrādājis militāro transportlīdzekli "VR-1-FOX".

Kā norāda pasākuma rīkotāji, Latvijas Dizaina gada balvai šogad kopumā tika iesniegti 159 darbi, kas ir līdz šim lielākais pieteikto darbu skaits augstākajam apbalvojumam dizaina jomā Latvijā. Dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 59 darbus. Fināla žūrijas sastāvā darbojās septiņi pieredzējuši dizaina jomas profesionāļi.

Balvu ieguvēji

Grand Prix un vides dizaina kategorija – izstāde "Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR" Dizaina muzejā Londonā. Darba autori: "Ēter".

Izstāde "Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR"
Izstāde "Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR"

Izstādes "Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR" arhitektūra ir mēģinājums sintezēt ASMR (autonomā sensorā meridiāna reakcija) radošo lauku un tā bagātīgo materiālo pasauli apmeklētājam nolasāmā telpiskā valodā. Iedvesmojoties no spa kultūras, ūdens plūdums izstādē aizstāts ar laikmetīgo mediju plūsmām, cenšoties radīt drošības un privātuma atmosfēru publiskā telpā, kur lielāks cilvēku daudzums tiek izaicināts ļauties vienlaicīgai relaksācijai. Izstādes dizains piedāvā jaunu publisko telpu — akustiski piesātinātu vidi, kas ļauj izstādes apmeklētājiem iegrimt multisensorā pietuvinātas ieskatīšanās, klausīšanās un jušanas pieredzē.

Digitālo risinājumu kategorija – videospēle "The Case of the Golden Idol". Darba autori: "Color Gray" – Andrejs un Ernests Kļaviņi.

Videospēle «The Case of the Golden Idol»
Videospēle «The Case of the Golden Idol»

"The Case of the Golden Idol" ir digitāla detektīvspēle, kurā spēlētājam jānoskaidro divpadsmit noslēpumainu nāvju cēloņi un to savstarpējā saistība četrdesmit gadu laika posmā. Spēles vizuālais tēls izmanto "pixelart" stilizāciju un groteskus tēlus, kas raisa asociācijas ar 1990. gadu piedzīvojumu spēlēm. "The Case of the Golden Idol" strādā arī uz vājām datorsistēmām, un tās spēlēšanai nav nepieciešama ātra reakcija vai iepriekšējas iemaņas datorspēlēs, līdz ar to tā ir pieejama un potenciāli interesanta ikvienam.

Komunikācijas dizaina kategorija un FOLD balva – jauniešu organizācijas "Young Folks" vizuālā identitāte. Darba autore: Rūta Jumīte.

Jauniešu organizācijas «Young Folks» vizuālā identitāte
Jauniešu organizācijas «Young Folks» vizuālā identitāte

"Young Folks" ir jauniešu organizācija Latvijā, kas sastāv no vairāk nekā divdesmit jauniešu iniciētām un vadītām apakšorganizācijām. "Young Folks" vizuālā identitāte palīdz veidot individuālu atpazīstamību, kā arī kopīgu vizuālo valodu visām apakšorganizācijām, arī tām, kas tiktu izveidotas nākotnē. Vizuālā identitāte ietver dinamisku virsrakstu veidošanas principu un vienkāršu aplikatīvu ilustrāciju veidošanu, ko ikviens organizācijas dalībnieks var izmantot, atvasināt un iedzīvināt neatkarīgi no savām grafikas dizaina iemaņām, vecuma grupas un digitālo rīku pieejamības. Tādējādi vizuālā identitāte kalpo kā rīku sistēma, ko izmanto un pilnveido jaunieši paši un kas dzīvo līdzi organizācijas attīstībai.

Pakalpojumu dizaina kategorija – Dizaina studija bērniem Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā. Darba autori: Latvijas Nacionālais mākslas muzeja Izglītības un pieejamības daļa — Kristīne Šica, Elīna Bērziņa, Kortnija Māra Gurtlava — sadarbībā ar dizaineri Lāsmu Kondrāti un ilustratori Kristīni Martinovu. Darba pasūtītājs: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Dizaina studija bērniem Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā
Dizaina studija bērniem Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs kļuvis par bērniem vēl draudzīgāku un aizraujošāku vietu, kur dizainu var radoši iepazīt jaunajā aktivitāšu studijā. Dizaina studija bērniem ļauj mazajiem muzeja apmeklētājiem izmēģināt spēkus keramikas, kinētikas, plakātu dizaina un aušanas jomā, sajust dizaina materiālu atšķirības un ieklausīties stāstos, ko atklāj interaktīvais skaļrunis "Babbit". Studija aicina saistošā veidā izzināt muzejā apskatītās tēmas un ģimenēm veidot ciešāku saikni ar dizainu ikdienā.

Produktu dizaina kategorija – militārais transportlīdzeklis "VR–1–FOX". Darba autors: Edijs Ļaksa. Darba pasūtītājs: "VR Cars".

Militārais transportlīdzeklis «VR–1–FOX»
Militārais transportlīdzeklis «VR–1–FOX»

"VR–1–FOX" ir militārais transportlīdzeklis ar atvērta tipa virsbūvi, kas izstrādāts un izgatavots Latvijā pēc Nacionālo bruņoto spēku pasūtījuma. Šis auto ir unikāls ar tā veiktspēju, apvienojot sevī vieglā bagija manevrētspēju un apvidus auto izturību. Spējīgs doties pat visgrūtākajās bezceļu misijās, tas ir īpaši piemērots ātrai personāla un kravu transportēšanai. Auto dizainā iekļauts vēstījums par mērķtiecību, nepiekāpību un spēju adaptēties. Tā kā militārajam transportlīdzeklim jāsaplūst ar apkārtējo vidi, auto krāsojumu definējusi mūsu apvidum raksturīgā dabas ainava, kā arī NATO vadlīnijas.

Žūrija speciālās atzinības par noteikta aspekta izcilu risinājumu darbā saņēma:

  • Par augstas kvalitātes maza mēroga dizaina intervenci atzinību saņēma Reiņa Hofmaņa, Alekseja Beļecka un Ivetas Gabaliņas izstāde "Telpa Nr. 13" ISSP Galerijā.
  • Par pašcieņas un piederības Latvijai veicināšanu ar dizaina paņēmieniem godināta Rīgas patriotu mēneša komunikācijas kampaņa.
  • Kā ētisks un ilgtspējīgs dizains izcelta Sabīnes Skarules apģērbu kolekcija "Vaguely Latvian".
  • Kā dizains ar izglītojošu un sociālu ietekmi apbalvota izglītojoša galda spēle "Izglāb rokrakstu", ko veidojuši Līga Rīga, Agrita Rinkeviča un Latvijas Mākslas akadēmijas pasniedzēji.

KONTEKSTS: 

Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā. Latvijas Dizaina gada balva kā nacionāls dizaina nozares konkurss notiek, Latvijas Dizaineru centra komandai sadarbojoties ar Kultūras ministriju. Balvas mērķis – apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru izcilākos sniegumus, sekmēt Latvijā radītā dizaina izmantojumu, kā arī nozares attīstību un izaugsmi ilgtermiņā.

Latvijas Dizaina gada balva ir augstākais apbalvojums dizaina jomā Latvijā. Tās iniciators un finansētājs ir Kultūras ministrija. Balvas organizators ir Latvijas Dizaina centrs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti