Labrīt

Armiju gatavo Ukrainai, politiķi pamet valsti – pieaug dezinformācija Baltijas valstīs

Labrīt

Evika Siliņa: Loģiski, ka bankas kritizē plānotās izmaiņas pensiju 2.līmenī

Dizaineru darinājumi izstādē "Rudens" uzburs zelta rudens noskaņu

Latviešu luksuss pašmāju zīmolu veiksmes stāstos Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā

Visa šī gada garumā Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā turpinās izstāžu sērija "Dizaina procesi tuvplānā". Tā iepazīstina ar aktuālo mūsdienu dizainā un pašmāju dizaina zīmolu veiksmes stāstiem. Tā kā latviešu dizainam tradicionāli ir cieša saistība ar dabu, katra no izstādēm atspoguļo vienu gadalaiku. Jau bijušas pavasarim un vasarai veltītas izstādes, un trešdien, 18. septembrī, sāksies trešā izstāde "Rudens", kas caur dizaineru darinājumiem uzburs zelta rudens noskaņu. Izstādē būs pārstāvēti seši zīmoli.

Pavasara izstādē Latvijas dizains atklājās caur svaigo pavasara zaļumu, vasaras izstādē – caur ūdens stihiju, bet rudens izstādē dominēs košums, zeltainums un greznums. Ko atspoguļos dizaina priekšmetu krāsas, faktūras un tekstūras, stāsta izstādes kuratore Ieva Kalēja: "Ja mēs runājam par dabu vai ražu, mēs, latvieši, protams, sevi vairāk identificējam ar zemnieku vai lauku sajūtu, bet mēs to mēģinām salikt kopā ar tādu mazliet luksusa sajūtu, dzīves svinēšanu un baudīšanu. Mums nav jābūt obligāti tikai piezemētiem.

Tā ka atšķirībā no divām iepriekšējām izstādēm šī būs vairāk ar zeltu, spīdumu, spozmi, nekautrējoties no tā, ka Latvijas dizainam var būt arī spožāka izpausme."

No kreisās: Ieva Kalēja un Agnese Stalte
No kreisās: Ieva Kalēja un Agnese Stalte

Spilgts šādas spožas izpausmes pārstāvis ir ekskluzīvu dizaina mēbeļu zīmols "Kanttari". Viņu radītās mēbeles ir ļoti greznas, ar izteiksmīgām faktūrām. Izstādē viņi rādīs kumodi no kolekcijas "Hermes", kas pirms pāris gadiem īpaši izstrādāta Parīzes dizaina nedēļai, tas ir elegants, drosmīgs dizains, kurā koks savienots ar marmoru, misiņu un ādu, kas ir raksturīgs "Kanttari" rokraksts, stāsta zīmola vadītāja Agnese Stalte: "Visi materiāli ir dabīgi. Pamatā ir koks, bet mēs koku savienojam ar metāliem, tā ir mūsu īpašā odziņa. Ar kaparu, ar misiņu, ir arī klāt akmens, un šie dažādie materiāli, dažādās tekstūras, dažādās apdares veido nelielu jucekli, bet tai pašā laikā ar tādu īpašu dizaina noti, līdz mēs to visu novedam līdz ļoti unikālam un greznam produktam."

Uzņēmums "Vaidava Ceramics" rādīs kolekciju "Eclipse Gold", kas ir māla trauki tumšos toņos, papildināti ar smalku zelta maliņu; studija "Sarmīte" – eksperimentālus darbus, kas tapuši galvenokārt no koku mizām; "Livett’s Wallpaper" – bezgalīgu tapešu motīvu saspēli, bet "An&Angel" iezīmēs jaunu šķautni stikla dizainā.

Ar savu diplomdarbu – traukiem ražas uzglabāšanai – būs pārstāvēts Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas absolvents Ādams Sūna.

Savukārt zīmols "Mammalampa" rādīs lampu kolekciju "The Queen", kurā satiekas divi pavisam kontrastējoši materiāli – norūsējis metāls ar tīru zeltu, stāsta zīmola vadītāja, izstādes kuratore Ieva Kalēja: "Stāsts ir par vērtībām, kā mēs ļoti bieži uztveram šos materiālus. Liekas jau, ka rūsa ir kaut kas tāds, ar ko cilvēki bieži cīnās, kaut kas ļoti nevērtīgs, bet mums tai ir pretstatīts itāļu tīrākais karātu zelts, un tieši šis  savienojums, manuprāt, veido to interesanto stāstu. Varbūt var šķist – nu, ko tad mēs te latvieši ar to zeltu, bet, manuprāt, tas veidols ir ļoti latvisks īstenībā."

Zīmols “mammalampa”.
Zīmols “mammalampa”.

Dažādu zīmolu kopīga izstāde ir apliecinājums arī Latvijas dizaina uzņēmumu arvien ciešākai sadarbībai, kas ir ļoti svarīga, īpaši mūsu valsti šai jomā prezentējot starptautiski.

Šai saistībā pirms gada izveidota biedrība "Dizaina eksporta alianse", un šobrīd ļoti aktīvi tiek strādāts, lai attīstītu un popularizētu arī īpaši izstrādāto grafisko zīmi "Design Latvia", kas iecerēta kā mūsu dizaina kvalitātes zīme gan vietējā, gan arī starptautiskajā tirgū.

Šis zīmols sevī iemieso Latvijas dizaina identitāti, ko raksturo trīs atslēgas jēdzieni, – roku darbs, saikne ar dabu, katra dizainera personības unikalitāte.

Zīmols “Kanttari”.
Zīmols “Kanttari”.

Zīmola "Kanttari" vadītāja Agnese Stalte, kuras uzņēmums ir liels veiksmes stāsts pasaulē, atzīst, ka tieši roku darbs ir tas, ar ko mēs visvairāk varam lepoties un ar ko izcelties: "Mums ir tik augstvērtīgi meistari, kas prot uztaisīt ārkārtīgi sarežģītas mēbeles vai vispār produktus kā tādus. Tātad roku darbs, tas ir tas mūsu lielais bonuss, lielais pluss, jo arvien vairāk procesi tiek automatizēti, un cilvēki, kas prot novērtēt roku darbu, viņi īpašu uzmanību pievērsīs tieši šim aspektam. Tāpēc tas ir mūsu īpašais konkurētspējīgais elements, kas ir jāizceļ."

Izstāde "Rudens", kas iekļaujas pop-up izstāžu sērijā "Dizaina procesi tuvplānā" Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā būs skatāma no trešdienas, 18. septembra, līdz decembrim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti