Reti kurš neatpazīs, piemēram, leģendārā Latvijas Televīzijas raidījuma “Labvakar, Latvija!” logo ar zili svītraino saulrietu. Taču ne visi zina, ka atmiņā paliekošo grafiku veidojis dizainers Ilmārs Drīliņš. Šis viņa darbs izcelts Latvijas Dizaineru savienības 30. jubilejas izstādē. Tāpat lepns var būt katrs, kurš savām acīm redzējis dizainera Imanta Eglīša darbu – leģendārā restorāna “Jūras pērle” mirguļojošo grīdu, kas, iespējams, bija Padomju Savienībā pirmā programmētā gaismu grīda. Arī tā kā spilgts veikums interjera dizainā apskatāma ekspozīcijā Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā.
“Visa šī izrāde radīta no atpazīstamiem darbiem, jo mērķis bija parādīt pēc iespējas atpazīstamākus darbus, jo katram kāds ir tuvāks,” skaidro bijušais Dizaineru savienības vadītājs, dizainers Andrejs Broks.
Lai atvieglotu aplūkošanu, izstāde sadalīta pa dizaina nozarēm. Ir rūpnieciskais dizains, kurā izvietoti motocikli, elektroierīces, trauki, mēbeles. Ir arī modes dizains, interjera, grafiskais un foto dizains. Kaut nesnauž arī pārējās nozares, tomēr Latvijas dizaineri šobrīd visaktīvāk darbojas mēbeļu dizaina jomā – tāpēc, ka tajā ir visvairāk pasūtījumu, norāda mākslas vēsturniece, izstādes kuratore un Dizaineru savienības biedre Edīte Bērziņa.
“Neteikšu, ka aizrautības dēļ, bet visvairāk pasūtījumu dizaineriem ir mēbeļu dizaina jomā, jo tās ir privātmājas, dzīvokļi, restorāni veikali, skaitliski to ir visvairāk. Vienkārši atkarībā no tā, kāds ir ekonomiskais stāvoklis valstī, kā mainās starptautiskās attiecības, tā mainās dizaineriem arī pasūtījumu vide. Bet ļoti nopietni strādā arī rūpnieciskais dizains,” komentē Bērziņa.
Latvijas dizaineri nozīmīgas balvas saņēmuši arī ārvalstīs – Vācijā, Lielbritānijā un citviet. Tāpēc pamazām iekarojam arī starptautisko tirgu.
“Dizaineri saprot, ka bez eksportspējas dizainam nav attīstības. Šajā izstādē redzat Rīgas Krēslu fabrikas izstrādājumus, tāpat arī Ageinera slaloma amortizatorus, kas iet pasaulē labi sporta jomā," stāsta Broks.
Dizaina eksporta jomā pasaules līderi aizvien ir Ziemeļvalstis un Itālija, strauji attīstās arī Āzijas valstu piedāvājums.