Randiņš ar Kristīni
Kristīne Komarovska LTV "Kultūrdevā" uz neordināru tikšanos aicina dažādu nozaru pārstāvjus, apmeklējot aktuālas kultūrvietas un pasākumus.
Muzejā atvērta un līdz janvāra beigām būs skatāma ilgi gaidītā un Eiropā plašu atzinību guvusī izstāde "Nepieradinātās dvēseles. Simbolisms Baltijas valstu mākslā".
Izstādes kuratore Ginta Gerharde-Upeniece stāsta: “Simbolisms ir stāsts par to, ka ir kāda paralēlā pasaule, kura ir klātesoša tai, ko mēs redzam.”
Toms Grēviņš atzīst – veroties darbos, būtu grūti noteikt laiku, kad tie tapuši. Agrāk, studiju laikos, mākslas vēsture sagādājusi zobu sāpes, bet tagad muzejos viņš jūt, ka notiek tāds kā iekšējais dialogs, kas nevarētu notikt citur, jo dialogu tēmu izraisa konkrētais mākslas darbs.
Taujāts, kā varētu izskatīties nepieradināta dvēsele cilvēka izskatā, Toms Grēviņš min, ka tā varētu būt līdzīga cilvēkam ar izspūrušiem matiem – kā Einšteinam –, kurš izdara secinājumus par pasauli, nerēķinoties ar citiem cilvēkiem, kā viss, kas ir patiesi radošs, – neviens nav teicis, ka tas ir ērts.
Lielākais šīs izstādes ieguvums, Toma Grēviņa ieskatā, ir tas, ka blakus latviešu mākslinieku darbiem, kas redzami šajā izstādē un pie mums ir visaugstākajā vērtē, ir arī lietuviešu un igauņu mākslinieku darbi, kas pie viņiem ir tikpat nozīmīgi kā Latvijā Purvītis, Rozentāls, Zaļkalns, Pērle, un tas ļauj gūt ieskatu 20. un 30. gadu vērtībās un mākslā Baltijas valstīs un dod kopējā konteksta sajūtu.
KONTEKSTS:
Līdz 2021. gada 21. februārim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā aplūkojama izstāde “Nepieradinātās dvēseles. Simbolisms Baltijas valstu mākslā” – vērienīgs visu triju Baltijas valstu simtgades kopprojekts, kas pirms tam ar ievērojamiem panākumiem bija izrādīts prestižajā Orsē muzejā Parīzē.
Atzīmējot Baltijas valstu simtgades, izstāde “Nepieradinātās dvēseles” piedāvā iepazīt simbolismu Baltijas mākslā no 19. gadsimta 90. gadiem līdz 20. gadsimta 30. gadiem. Projekta mērķis un galvenā ideja ir parādīt, ka topošā Baltijas valstu māksla tolaik atradusies profesionāli augstā līmenī un tās rakstura īpatnības iekļaujas kopējā Eiropas mākslas sniegumā. Simbolisms, kas dzimis Francijā 19. gadsimta otrajā pusē, iespaidoja visu Eiropas kultūru, arī Baltijas mākslas kopainu.