Iesaka Dmitrijs Rancevs
Kinokritiķis Dmitrijs Rancevs pēdējā laikā pārskata režisores Kiras Muratovas filmas, kuru dēvē par izcilu meistari. Muratovas darbiem, viņaprāt, raksturīga savdabīga intonācija un tajos jūtama režisores absolūtā brīvība. Viņas filmas vērts skatīties vēl un vēl. Rancevs īpaši izceļ 2004. gadā uzņemto darbu “Skaņotājs” / “Настройщик”.
Filma “Skaņotājs” saņēmusi gan “Zelta ērgļa”, gan “Nika” kinobalvas, gan Krievijas Kinokritiķu ģildes apbalvojumus. Aktrise Renāta Ļitvinova to piedāvā noskatīties savā “YouTube” kanālā.
Nākamais Dmitrija Ranceva ieteikums – neo-vesterns “Gausie rietumi” (“Slow West”). Sandensas kinofestivāla Lielo Kritiķu balvu saņēmusī laikmeta drāma vēstī par sešpadsmitgadīgu skotu jaunekli, kurš dodas bīstamā ceļojumā, lai satiktu savu mīlestību, kura kopā ar tēvu bēguļo pa Mežonīgajiem rietumiem, jo abi ir nepatiesi apsūdzēti noziegumā. Ceļā jauneklis sastop vēl vienu “ārpus likuma esošu” klejotāju Maikla Fasbendera veidolā, kurš jauneklim piedāvā ceļu turpināt kopā.
Trešā afiša “Dīvāna kinozāles” vitrīnā – režisora Aleksandra Hanta diplomdarbs, 2017. gadā absolvējot Viskrievijas Valsts kinematogrāfijas institūtu. Arī šeit nolasāms ceļa filmas jeb "road movie" žanrs, un vispirms jau izteiksmīgajā darba nosaukumā – “Kā Vitjka Ķiploks Ļohu Dūrēju uz invalīdu namu veda” (“Как Витька Чеснок вез Леху Штыря в дом инвалидов”).
Galvenais varonis Vitjka ir jauns vīrietis, kurš strādā mazpilsētas atkritumu pārstrādes uzņēmumā, kopā ar sievu cenšas audzināt dēliņu, bet pa īstam tomēr nespēj iekļauties normālā dzīvē – iespaidu uz viņa rīcību atstājuši 12 bērnu namā pavadītie gadi, kur bija spiests uzturēties pēc savas mātes pašnāvības. Pagriezienu stāstā veic viņa tēva piepešā parādīšanās.
Cilvēcisko pārmaiņu stāstam Krievijas nomalē var novērtēt, apmeklējot vietni kino-teatr.ru.
Iesaka Kristīne Simsone
Kinokritiķe Kristīne Simsone vēl arvien, pašas vārdiem, nēsā līdzi galvā rumāņu režisora Kristi Puju laikmeta drāmu “Malmkrogs” (“Malmkrog”), kas veidota pēc krievu dzejnieka Vladimira Solovjova darba “Trīs sarunas par karu, morāli un reliģiju”. Pērn to bija iespējams skatīt Rīgas Starptautiskajā kino festivālā, bet šobrīd tas izdarāms vietnē MUBI.com.
“Filma “Malmkrogs” skatītāja prātā turpina dzīvot savu dzīvi, un ik pa laikam tu tajā atrodi kaut kādus jaunus aspektus un jaunu sasaisti ar aktualitātēm mūsdienās,” pieredzē dalās Simsone.
Vēl viens ieteikums no Kristīnes Simsones, kuru var atrast platformā “MUBI”, ir tā dēvētā grieķu “weird wave” jeb “savādnieku viļņa” virziena redzamākā pārstāvja Jorga Lantima īsfilma “Nimic”. Simsone te norāda uz zināmu līdzību ar Pjēra Paolo Pazolīni filmu “Teorēma” un tajā attīstīto Svešinieka tēlu, kura ierašanās izjauc pirms tam noteiktu un ierastu kārtību.
Trešā filma atrodama “Kino Bizes” mājas kinoteātrī, vietnē kinobize.lv. 1953. gada filma “Stopotājs” (“The Hitch-Hiker”) ir balstīta uz patiesiem notikumiem un stāsta par kādu sērijveida slepkavu, kurš nolaupījis un tur gūstā divus draugus, kuri bija vienkārši devušies makšķerēt. Simsone piebilst, ka šo mēdz uzskatīt par pirmo film noir kinodarbu, kuru režisējusi sieviete, proti, Aida Lupino.