Iesaka Aiks Karapetjans
Režisors Aiks Karapetjans šobrīd strādā pie savas jaunākās filmas “Sema ceļojumi” pēcapstrādes – apskaņošanas un datorgrafikas. Cerams, ka pie skatītājiem tā varētu nonākt nākamā gada ziemā vai pavasarī, bet grafikā iespējamas pārmaiņas atkarībā no tā, kādi būs valstī esošie epidemioloģiskie apstākļi. Scenāriju filmai Karapetjans raksta pats, sadarbojoties ar krievu autoru Aleksandru Radionovu.
Režisora “Dīvāna kinozālē” pēdējā laikā skan franču valoda – viņu saista 70.–80. gadu franču kino drāmas, melodrāmas un komēdijas. Tās galvenokārt pasūta DVD diskos, izmantojot tīmekļa veikalus, taču arī platformā “Mubi” ir atrodami gana daudz Francijas izcilo režisoru darbi.
Karapetjanu īpaši uzrunājis aktiera Patrika Devēra darbs un personība. Attiecīgi pirmais ieteikums no viņa puses – asas satīras pieblīvētā komēdija “Coupe de tete” jeb “Sitiens ar galvu”, angliskajā tulkojumā “Hothead”. 1979. gadā uzņemtās filmas režisors ir Žans Žaks Anno.
Vēl Aiks Karapetjans izceļ franču režisoru Pjēru Granjēru-Defēru, īpaši uzsverot viņa 1971. gadā radīto kamerdrāmu “Le Chat” jeb “Kaķis” ar Žanu Gabēnu un Simonu Sinjorē galvenajās lomās.
No šī paša režisora filmogrāfijas Karapetjans iesaka arī politisko detektīvtrilleri “Adieu poulet”, kas angļu valodā tulkots kā “The French Detective” (“Franču detektīvs”). Arī šajā filmā vienā no galvenajām lomām Patriks Devērs.
Runājot par neseniem kinopasaules jaunumiem, Aiks Karapetjans piemin režisores Hlojas Žao ainavisko drāmu “Nomadland”, kas ir režisores trešā spēlfilma un jau saņēmusi Venēcijas kinofestivāla "Zelta lauvu", kā arī nupat titulēta ar diviem “Zelta globusiem”. Tā stāsta par kādu sievieti, kura ASV finanšu kraha radīto satricinājumu iespaidā zaudē pilnīgi visu, kas viņai pieder, un dodas ceļojumā pa Amerikas rietumu līdzenumiem. Karapetjans gan sevi nepieskaita “Nomadu zemes” fanu pulkam.
Iesaka Elita Kļaviņa
Jaunā Rīgas teātra aktrise un dokumentālo filmu režisore Elita Kļaviņa pamazām noslēdz darbu pie jaunākā dokumentālā kino vēstījuma, kura pagaidu nosaukums ir “Māsas no ilgošanās ciema”. Pie skatītājiem filma varētu nonākt septembrī.
Pie šī projekta režisore strādā divus gadus. Pirmais bija izpētes gads, kad viņa Iļģuciema cietuma sievietēm pasniedza teātra nodarbības. Kļaviņa iestudējusi Antona Čehova lugu “Trīs māsas”, un mēģinājumu procesa laikā atklājās sieviešu dzīvesstāsti un iemesli, kas katru no viņām noveduši līdz ieslodzījuma vietai.
Arī Elitu Kļaviņu pēdējā laikā visvairāk uzrunājis franču kino, kas atrodams platformas "Mubi" piedāvājumā. Režisora Ērika Romēra retrospekcijā Kļaviņa atrada filmu, ko līdz šim nebija redzējusi – “Le Rayon vert” jeb “Zaļais stars”.
Režisore iecienījusi arī politiskos trillerus, un absolūts favorīts šai kategorijā ir seriāls “Homeland”, latviešu valodā dēvēts kā “Svešais starp savējiem”. Kļaviņa izbaudījusi visas astoņas seriāla sezonas – dažas varbūt vairāk, dažas mazāk. Viņa piebilst: “Es tiešām apskaužu tos, kuri to vēl nav redzējuši.” Seriāls skatāms platformā “Netflix”.
Atvirzoties no ASV lielajām televīzijas filmu studijām tuvāk mūsu reģionam, seko režisores trešais ieteikums – kriminālseriāls “Волк” jeb “Vilks”. Tā režisors ir Genādijs Ostrovskis. Kļaviņa spēlējusi viņa pirms pāris gadiem režisētajā izrādē “Persiešu valodas stundas”. Kļaviņa stāsta, ka Ostrovska seriālā “Vilks” vilktas paralēles starp mūsdienām un vēsturi: “Būtībā filma ir par slepkavībām, ko dara valsts, – toreiz un tagad.” To iespējams skatīties Krievijas tīmekļa platformā "Premier.one".