"Programmā mēs nekoncentrējamies uz kādu konkrētu radošo industriju sfēru, jo tās ir ļoti daudz – arhitektūra, dizains, mūzika, māksla, kino, skatuves mākslas, videospēles un tā tālāk, programma faktiski sagatavo vispārīgus speciālistus ar izpratni par uzņēmējdarbību mākslas un kultūras sektorā," LR1 raidījumā "Kultūras rondo" skaidro Latvijas Kultūras akadēmijas studiju programmas "Radošās industrijas" vadītāja Agnese Hermane.
"Radošās industrijas" ir Latvijas Kultūras akadēmijas un Rīgas Tehniskās universitātes sadarbības projekts, izveidojot starpdisciplināru starpaugstskolu bakalaura programmu. Studenti tajā tiek uzņemti jau vairākus gadus, ir arī pirmie absolventi, tā ka iespējams izdarīt pirmos secinājumus par programmas potenciālu un attīstības iespējām nākotnē. Kā skaidro Agnese Hermane, radošās industrijas ir kultūrā, mākslā un radošumā balstīta uzņēmējdarbība, un kā vienu no programmas uzstādījumiem viņa izceļ spēju saskatīt uzņēmējdarbības potenciālu kultūras un mākslas jomā.
"Ieskats katrā no nozarēm ir diezgan pamatīgs, bet jāņem vērā, ka katram ir kaut kādas individuālās intereses un pieredze līdz šim. Es pirms tam jau zināju virzienu, kurā vēlos doties, tāpēc man bija vieglāk orientēties kursu klāstā," atklāj programmas "Radošās industrijas" 2. kursa students Toms Samsons. Agnese Hermane kā būtisku studenta mācību procesā uzsver ieskatu katrā no kultūras un mākslas jomām, jo tikai tā studenti var atklāt kaut ko, ko iepriekš nav zinājuši.
"Programmas ietvaros ir jāatrod tāds saprātīgs balanss starp vēsturisko, kas tomēr nodrošina padziļinātāku izpratni par lietām un procesiem, un starp skatīšanos nākotnē, protams, par to ir jādomā, un mēs nedrīkstam atslābt ne mirkli," uzsver Hermane.
Programmas "Radošās industrijas" absolvents, projektu vadītājs Rūdolfs Kivlenieks stāsta, ka šobrīd strādā pasākumu industrijā un šī joma viņu saistījusi jau no vidusskolas laika, kad piedalījies dažādos projektos un veidojis pasākumus. Kā īpaši noderīgus studiju procesā Kivlenieks izceļ brīvās izvēles kursus, ar kuriem katrs students var papildināt savu mācību procesu.
"Diezgan daudzi no jauniešiem aiziet mārketinga virzienā, ļoti daudzi strādā kultūras organizācijās kā pasākumu producenti, projektu vadītāji, ir diezgan daudzi arī pašnodarbināti," studentu profesionālos ceļus pēc studiju beigšanas komentē Agnese Hermane, minot, ka daļa absolventu veido arī savus uzņēmumus. "Mūsu programmai cauri izgājuši arī daudzi mūziķi, kas pēc tam paši menedžē savu karjeru, organizē savu attīstību mūzikas nozarē, ir vairāki, kas strādā Kultūras ministrijā, pašvaldībās, veidojot šo industriju politiku," min Hermane.
Programma "Radošās industrijas" sola nodrošināt studējošos ar tādu zināšanu un kompetenču kopumu, kas attīsta izaugsmes domāšanu personīgajā, organizāciju un globālajā līmenī, sekmē izpratni par radošo industriju potenciālu un kultūras vērtību nozīmi globālās ekonomikas mainīgajā vidē.
"Šie ir studenti, kas nebaidās no cipariem un māk aprēķināt nodokļos, [..], Rīgas Tehniskā universitāte pienes tehnisko pusi, un Kultūras akadēmija, protams, kultūras un mākslas pusi,"
skaidro programmas vadītāja Agnese Hermane. Studiju programmas veidošanas procesu Hermane raksturo kā interesantu, "saturiski bija ļoti interesanti domāt, ko mēs šādā jaunā programmā varam piedāvāt un domāt par to, ka tie būs arī cita veida studenti, kas nāks uz šo programmu, nevis tipiskais Kultūras akadēmijas students, kas ir ļoti tieši ieinteresēts mākslā un kultūrā,[..]." Programmas veidotāji katru gadu izvērtē to, kas studiju programmā ir labi, kas ne tik labi un ko būtu nepieciešams mainīt.