Atklāšanas izstādē "Vēsturisko smaržu kolekcija" apmeklētājiem būs iespēja iepazīties ar 12 vēsturiskām smaržām, kas radītas Eiropas Savienības projektā "Odeuropa". Šīs smaržas papildinās mākslinieces Santas Kristiānas Krūzes gleznas, kas radītas, iedvesmojoties no aromātiem.
Galerijas dibinātājs Sandris Mūriņš atklāj, ka ideja par šādu projektu dzima jau 2007. gadā, viņam studējot socioloģiju maģistrantūrā, kur filozofijas socioloģijas kursā savā esejā par Patrika Zīskinda grāmatu "Parfīms" viņš uzrakstīja divas, viņaprāt, būtiskas lietas:
"Pirmā: mēs dzīvojam audiovizuālā pasaulē, kurā pastāv maņu hierarhija. Otrā: agri vai vēlu arī citām maņām būs savas tehnoloģijas, kas tās atdzīvinās."
Pēcāk, strādājot pie smaržu kameras projekta (tā ir kamera, kas spējīga kapsulās iemūžināt konkrētas smaržas), radusies iespēja iepazīties ar ārzemju zinātniekiem un māksliniekiem. Tas devis praktisku augsni idejas attīstīšanai.
Eiropas Savienība vēlāk arī sniedza atbalstu starptautiskam projektam "Odeuropa", kā pamatbūtība – saprast, kā smaržu izmantot stāstījuma veidošanā, muzejos, citās kultūras iestādēs. Projektā tika identificētas 12 dažādas vēsturiskas gleznas un tajos sastopamie objekti, šī vizuālā informācija nodota dizainerim, kuri izveidojuši 12 smaržas.
Izstādē būs pasmaržojamas šīs 12 smaržas, un līdzās tām – mākslinieces Santas Kristiānas Krūzes interpretācijas – smaržojot dotos aromātus, viņa glezno neliela izmēra gleznas. Kā atzīst māksliniece: "Parasti mans iedvesmas avots ir vizuālas lietas vai personīgās pieredzes, novērojumi, bet šeit es tīri interpretēšu tikai un vienīgi smaržu. Tas ir kaut kas jauns – jauns uzdevums, kas jāatrisina."
Veidotāji sola – tie, kas ieradīsies, varēs sasmaržot ļoti dīvainus un spēcīgus aromātus, jo vēsturiskās smaržas ir ļoti intensīvas.
Būs pieejama arī kafijas smarža, lai cilvēki, kuriem deguns ar smaržām ticis pārsātināts, varētu to atbrīvot no liekajām smaržām, lai smaržotu vēl.
Mūriņš sola: "Šis apmeklējums atšķirsies no pastaigas smalkā parfimērijas veikalā vai muzejā, jo smarža būs vienlaikus neparasta un ilustratīva. Ja runā par parfimērijas pasauli, tur ir savi kanoni – saldas, svaigas un citādas kategorijas. Šajā gadījumā smaržas nav tajā kategorijā."
Šis projekts pārstāv laikmetīgās mākslas tendences, kurās mākslinieki bieži pārkāpj tradicionālo mākslas mediju robežas. Smaržu kā mākslas veidu var uzskatīt par jaunu izpausmes formu, kas rosina ne tikai estētisku, bet arī emocionālu un intelektuālu pieredzi.
"Laikmetīgās mākslas uzdevums ir radīt jaunas realitātes un mudināt skatītāju, vai šajā gadījumā ostītāju, sastapties ar ko neparastu, kas ikdienā nav pieejams," piebilst Sandris Mūriņš, uzsverot, ka smarža kā mākslas medijs spēj atdzīvināt aizmirstas sajūtas un veidot saikni starp vēsturi un mūsdienām.