Tā būs jau trešā intelektuālā meditācija “Da.zA” sērijā un aicinās domāt par sabiedrības nākotni. Intelektuālā meditācija ir jauns filozofiski-māksliniecisks žanrs, kas vieno vārdu, skaņu un attēlu, informēja projekta pārstāve Kristīne Našeniece.
“Da.zA-3” pamatvēstījums ir, ka sabiedrības nākotni nosaka mūsu skatījums uz cilvēku.
Ja mēs uztveram sevi un citus kā “homo sapiens”, “homo faber”, “homo economicus”, ko vada tikai un vienīgi personīgās intereses, hierarhisks, menedžerisks skatījums uz savstarpējām attiecībām un antropocentrisms attieksmē pret dabu, mēs turpinām pašreizējo sistēmu un kā sabiedrība ejam bojā.
Taču, ja mēs visi – ikviens sabiedrības loceklis, tai skaitā politiķi – nodotu simbolisku “Hipokrata zvērestu” rūpēties par Otru, aizstāvēt citādo un gluži kā ārstiem kalpot pārējiem sabiedrības locekļiem, – mēs varētu kļūt par “Homo-Natura alteritas” sabiedrību. Šādā sabiedrībā cilvēks dzīvo Otram un atrodas saiknē ar dabu, jo dabai piemīt alteritas (nevis savstarpējas iznīcināšanas) loģika.
“Da.zA-3”(“Homo-Natura alteritas”) intelektuālajā meditācijā domātājs un mākslinieks Bernārs Sordē (Bernard Sordet) lasīs fragmentus no priekšlasījuma “Homo-Natura alteritas. Izvēle starp Cilvēku (saiknē-ar-Dabu) vai Sistēmu” (tulkojums subtitros latviešu valodā – Kristīne Našeniece); autoru lasījumā skanēs vēl nepublicēta Liānas Langas dzeja un Ilmāra Latkovska poetēzes (atdzeja/tulkojums subtitros franču valodā – Astra Skrābane sadarbībā ar Emanuēlu Sandronu (Emmanuèle Sandron); filozofisko domu, dzeju un poetēzes ieskaus fotogrāfa Jura Kalniņa (“Fotocentrs”) video; īpaši šim notikumam radītas muzikālas improvizācijas izpildīs mūziķi Kristaps Krievs, Liene Dobičina, Rihards Plešanovs un Arnis Kalniņš. Telpas koncepciju radīt palīdzējis Rūdolfs Bekičs; skaņotājs – Kristaps Derums (k/n “Wiktorija”, Liepāja).
Intelektuālā meditācija “Da.zA-3” (“Homo-Natura alteritas”) notiks Rīgā, Rīgas Anglikāņu Svētā Pestītāja baznīcā š. g. 31. maijā pulksten 22-00. Ieeja – par brīvu.
Projektu atbalsta Francijas Institūts Latvijā, Latvijas Sabiedrisko mediju portāls LSM, fonds “DOTS” un domnīca “Providus”.
Kā radās “Homo-Natura alteritas”?
Pirmo reizi “Homo alteritas” minēts Bernāra Sordē manuskriptā “Aizas malā – inovāciju spirāles strukturē pasauli” 2013. gada decembrī – tas tapis pēc manuskripta “Iespējamā Eiropa”, kas izdots grāmatā 2014.gadā, izdevniecībā “Mansards”.
“Homo economicus” “iekšējās revolūcijas” procesā pārtop par “Homo alteritas” jeb cilvēku Citam (cilvēkam)/Citiem (cilvēkiem), lai neaizietu bojā “sabiedrībā, kas darbojas kā uzņēmums”.
“Homo alteritas” koncepts attīstīts Bernāra Sordē priekšlasījumā “Izvēle starp Cilvēku (saiknē-ar-Dabu) vai Sistēmu”, kas izskanēja Latvijas Republikas Saeimā 2015.gada 24. novembrī.
Intelektuālā meditācija “Da.zA-3” – “Homo-Natura alteritas”
2015. gadā Saeimā izskanējušais Bernāra Sordē priekšlasījums veido pamatu intelektuālajai meditācijai "Da.zA-3". Meditācijas ievadā koncentrētā veidā atspoguļota “Homo-Natura alteritas” filozofija, proti, pāreja no Sistēmas, kas darbojas pretēji sabiedrības interesēm, uz pasaules mēroga Sabiedrību-Universitāti-pilsoņu Kopienu, uzsverot kalpošanu otram kā atslēgu.
“Homo-Natura alteritas” atspoguļo dabas un cilvēka mijiedarbi, to, ka cilvēks ir viens no dabas elementiem; nepieciešamību saprast citas dzīvās radības, mācīties no dabā pastāvošās sadarbošanās un kalpošanas loģikas (t.i., bites kalpo ziediem un otrādi).
Bernāra Sordē “alteritas” filozofijā nav atšķirības starp svešo un vietējo, sabiedrības pamatā ir vērtības: vienlīdzība, autonomija, solidaritāte. “Homo-Natura alteritas” redzējums iemieso miera kultūru, kur vienīgais “ierocis” ir vārds. Tas aicina neļauties bezcerībai un pārveidot pasauli pēc Mīlestības likuma.
Pasaule ir jāizveido no jauna; "Da.zA-3" ir jauns skatījums uz cilvēku un dabu, jauna Radīšana.
Intelektuālā meditācijas "Da.zA-3" tekstuālo daļu veido ievads-tēmas pieteikums, piecas daļas un noslēgums. Katru no Bernāra Sordē teksta daļām ievada Ilmāra Latkovska poetēze un noslēdz Liānas Langas dzejolis.
Intelektuālā meditācija ir aicinājums domāt un kritiski vērtēt, izmantojot arī mākslas prizmu
Bernārs Sordē uzskata, ka bez mākslas jaunu pasauli izdomāt nav iespējams. Māksla piešķir dzīvei formu, radot jaunu valodu, jaunu mūziku un attīrot no visa liekā.
“Da.zA” intelektuālo meditāciju sērija uzskatāma par revolucionāru – nevis ļeņiniskā garā (revolūcija kā vardarbība), bet gan vācu filozofa Sloterdijka garā – revolūcija ir tā, kas maina elementu izkārtojumu telpā. Proti, B. Sordē vēlas pateikt, ka Zeme negriežas ap Finanšu Sauli; centrā ir Cilvēks-saiknē-ar-Dabu.
Nosaukums „Da.zA” radās spontāni, darba procesā, autore ir dzejniece Liāna Langa. Vēlāk atklājās vairākas šī vārda nozīmes (Āfrikas tauta, ceļotājcilts; spāņu franciskāņu mūks, kurš ieviesa 13. un 14. pieturvietu Krusta ceļā – noņemšanu no krusta un guldīšanu kapā). Liāna Langa par "Da.zA" 2015. gadā sacīja, ka "Da.zA" ir “nākotnes balsis”, un Bernārs Sordē piebilda, ka intelektuālajai meditācijai piemīt “kaut kas no trubadūriem”, jo "mēs esam kā no cita laikmeta, un mūsu gara radinieks varētu būt Jordi Savāls”.
Intelektuālā meditācija ir aicinājums domāt un kritiski vērtēt. No skatītājiem tā paģēr spēju koncentrēties un domāt līdzi.
“Da.zA” intelektuālās meditācijas ir vērstas uz “patiesas demokrātijas” meklējumiem. Tās aicina domāt pašiem, nevis ļaut, lai citi domā mūsu vietā, jo ikviens jautājums, lai arī cik sarežģīts tas nebūtu, mums ir pa spēkam”.
Bernārs Sordē uzskata: „Meditācija ir kaut kas vairāk par vārdiem, tā drīzāk būtu pielīdzināma psalmiem, kas pārņem... Meditācija nenozīmē tūlītēju sapratni, sapratne var nākt arī pēc tam. Meditācija palīdz atbrīvoties no liekā, tā nozīmē koncentrēšanos. Attēls palīdz cilvēkam atbrīvoties, pamazām viņš atbrīvojas arī no attēla... un nonāk pie kaut kā iepriekš neparedzēta”.