Ar skatītāju krēslu rindu noņemšanu Jaunā Rīgas teātra Lielajā zālē aizsākas ilgi gaidītā pārcelšanās. Un tas nozīmē, ka tagad teātris ir vēl vienu soli tuvāk vairāk nekā gadsimtu senās Lāčplēša ielas ēkas rekonstrukcijai. Krēslus restaurēs, un tie dosies līdzi teātrim uz pagaidu mājām - Tabakas fabriku.
"Tie bija Nacionālā teātra krēsli, kur, veicot rekonstrukciju, tie tālāk tika nodoti mums," stāsta JRT valdes locekle Gundega Palma. "Pensijā vēl joprojām tie nevar iet. Mēs visu laiku esam procesā – viss jūlijs, viss augusts – mēs palēnām vedam prom visas savas mantas uz turieni. Tas nav nedēļas darbs, tas ir 2-3 mēneši kopskaitā."
Jau šobrīd teātra foajē pārvešanu gaida kastes, uz kurām lasāmi teātra izrāžu nosaukumi. Un, lai arī pēdējo mantu nogādāšana Tabakas fabrikā varētu notikt arī gada beigās, teātrī sola – skatītāji to neizjutīšot.
"Ir ļoti daudzas izrādes, kuras ir ar minimāliem pielāgošanas līdzekļiem pārceļamas faktiski uz Tabakas fabrikas skatuvēm, ar tām, acīmredzot, mēs arī sāksim," skaidro JRT tehniskais direktors Guntis Konstants. "Kaut kāds laiks paies, kamēr tiks saprastas un salāgotas izrādes, kam ir vajadzīga īpaša pielāgošana, kas šeit ir bijušas saaugušas ar šo arhitektūru."
Dienu pirms Līgosvētkiem uz Lielās zāles skatuves nospēlēta arī pēdējā izrāde, ardievas ēkai pašreizējā izskatā mājot ar politisko satīru “Kārkli”.
"Mēs šeit esam nodzīvojuši lielākā daļa 20 gadus – cita lieta, ka mēs tik ilgi jau vācamies un taisāmies, ka tās garās atvadas, kuras jau brīžiem kļūst komiskas, nevis sērīgas, bet šovakar, protams, ka ir tā jocīgi ap sirdi," atzīst JRT aktrise Guna Zariņa.
"Mēs esam tik pieraduši jebkur atrast to savu vietu – nav jau sienās tā lieta," saka aktrise Baiba Broka.
"Ļoti labi, pārmaiņas vienmēr ir labi, un šeit jau tomēr beigu galā bija neērti," norāda Andris Keišs.
Tikmēr Kaspars Znotiņš "ar vēsu prātu pieiet šai lietai".
"Vienkārši ir jādara tas, kas ir jādara – ir jātaisa remonts tāpat kā dzīvoklī vai mājā," saka Znotiņš. "Būs grūti – to apzināmies, bet ir zināms pat prieks par to – beidzot tas notiek."
Par to, ka “Kārkli” ir pēdējā izrāde ēkā pirms rekonstrukcijas, domīgi arī skatītāji.
"Es jau aizdomājos ienākot, atcerējos vēl pirmo “Pēru Gintu”, ko spēlēja Pāvuls, “Vikas pirmo balli”, kad vēl bija Dina Kuple, un kaut kā tā palika skumīgi, ka šī māja ir šobrīd nolietojusies," atzīst Arnolds Ķirsis.
"Šis teātris sen ir pelnījis jaunas mājas, un tas ir ļoti patīkami, ka tas notiks, un cerēsim, ka mēs to piedzīvosim," piebilst Larisa Ķirse.
Tikmēr Tabakas fabrikā šobrīd četros mēnešos paveikti aptuveni 98% darbu, un pasūtītājs “Valsts nekustamie īpašumi” pārliecināts, ka būvnieks pagūs tos pabeigt termiņā.
"Mēs esam grafikā, un tanī pašā laikā mēs esam iekļāvušies budžetā," norāda VAS “Valsts nekustamie īpašumi” valdes locekle Līga Ermane. "Ar 30. jūniju mēs uzsākam Tabakas fabrikas ēkas nodošanu teātrim lietošanā."
Taču mainījies termiņš, kad JRT varētu atgriezties Lāčplēša ielā, tagad tiek prognozēts, ka tas varētu notikt 2020. gada beigās – 2021. gada sākumā.
Drošības apsvērumu dēļ šobrīd žurnālisti bijušajā Rīgas Tabakas fabrikas ēkā netiek ielaisti, jo šeit vēl notiek aktīva būvniecība, bet jau rudenī Jaunais Rīgas teātris cer, ka izrādes varēs spēlēt šeit, savās pagaidu mājās.