“Analizējot datus par to, kā pašnodarbinātās radošās personas kvalificējas universālajiem atbalsta mehānismiem, ir skaidrs, ka tie kultūras nozarē nesasniedz savus mērķus. Uz to norāda gan VID sniegtā informācija, gan pašnodarbināto radošo personu organizāciju sniegtie dati. Ja pieprasījumu skaits pārsniegs iezīmēto finansējuma apjomu, vērsīsimies ar atkārtotu finanšu pieprasījumu,” norādīja kultūras ministrs Nauris Puntulis (Nacionālā apvienība).
Kā norādīja KM, pēc Pašnodarbināto mūziķu biedrības sniegtajiem datiem tikai 2% ir saņēmuši atbalstu pašnodarbinātajiem paredzētajās Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrētajās otrās kārtas programmās. 35% respondentu no pašnodarbinātajiem, pašnodarbinātajiem uz autoratlīdzību līguma pamata, saimnieciskā darba veicējiem, patentmaksas maksātājiem, individuālajiem komersantiem, SIA vai mikrouzņēmuma īpašniekiem nemaz nav pieteikušies un nepretendē uz kādu no atbalsta instrumentiem, kā biežāko iemeslu minot nespēju izpildīt noteiktos kvalifikācijas kritērijus – neatbilstība Ministru kabineta noteikumu prasībām, zems dīkstāves apmērs, jo 2020. gada 3 ceturkšņa ienākumi, no kuriem aprēķina atbalstu, ir minimāli (vasaras periodā sektora darbībai tika saglabāti ierobežojumi), dīkstāve tiek aprēķināta tikai no viena personas ienākuma veida (saimnieciskā darbība vai mikrouzņēmums).
Pēc KM veiktajiem aprēķiniem VKKF atbalsta programmai “Radošo personu nodarbinātības programma” šī gada 1. pusgadā varētu pretendēt 1622 radošās personas, kuru darbība ir kultūras jomā noteikto Covid-19 ierobežošanas pasākumu dēļ ir apturēta.
KONTEKSTS:
Latvijas uzņēmējiem pašreizējās ārkārtējās situācijas laikā ir trīs finansiālā atbalsta veidi – dīkstāves pabalsti, subsidētas darbavietas un vienreizējā subsīdija apgrozāmajiem līdzekļiem. Nolemts apgrozāmo līdzekļu subsīdijas programmā atteikties no nozaru ierobežojuma un samazināt atbalsta saņemšanas kvalifikācijas kritērijus.
Joprojām ir spēkā virkne atbalsta pasākumu nodokļu jomā, kas stājās spēkā šā gada martā, pirmās ārkārtējās situācijas laikā, piemēram, nodokļu samaksas termiņa pagarināšana līdz trim gadiem, ātrāka PVN pārmaksas atmaksa, iespēja nemaksāt iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus u.c.