Katram laikam piemīt nemainīgas aktualitātes un vērtības, jautājums tikai, ko mēs pamanām un kā to uztveram? Mākslinieks Ivars Poikāns trāpīgi veido laika rata politiskās dzīves hroniku.
Mākslas zinātniece un tekstu autore Diāna Barčevska skaidro: “Tas ir tāds dokumentāls albumiņš, tāds joku albums, te ir tāda karikatūras noskaņa un intonācija, bet būtībā, ja ieskatās šajos dokumentālajos kadros, tas vēstījums jau ir ļoti nopietns, forma tiek piedāvāta tāda viegla un humorpilna.
Poikānu mākslas kritika ir vienmēr dēvējusi par izaicinātāju, par huligānu. Tādi mākslinieki pasaulē ir un būs, tāda viena niša.
Tas interesantākais ir tajā, ka padomju laikā huligānisms bija viens, bet laiks paiet, tagad it kā visu drīkst, bet viņš šo savu vektoru nav mainījis. Tas nozīmē, ka tas viss ir pa īstam. Ka tā ir tā niša, kurā viņš sevi apliecina, pozicionē, jūtas pārliecināts.”
Grāmatā aplūkojami ap 80 zīmējumu, tās vāku rotā Ivara Poikāna karikatūra “Interešu konflikts”, par kuru Ivars Poikāns stāsta: “Emocionāli man tas piedzima no stāstiem par strīdiem Haidparkā, kur kāvās ar lietussargiem par saviem uzskatiem. Un vardes man ir ļoti mīļš tēls, ļoti izteiksmīgs. Daudz trokšņa un maz jēgas.”
Par karikatūru kā žanru tiek runāts jau kopš 16. gadsimta, taču politiskās karikatūras pirmsākumi meklējami 19. gadsimta sākumā pēc Lielās franču revolūcijas. Toreiz Eiropas žurnālos parādījās attēli par sabiedrībā notiekošo, un tolaik viens no ievērojamākajiem sava laika karikatūristiem bija francūzis Onorē Domjē, ar kura zīmējumiem velk paralēles viens no Ivara Poikāna grāmatas tekstu autoriem – žurnālists Māris Zanders.
“Ivara darbos ir drusku šaušalīguma klātbūtne, kas politikā ir, jo tā nav vienkārši tāda lieta, par ko lamāties vai apņirgt. Tur ir zināma dīvainība visā iekšā. Atšķirībā no ļoti daudziem cilvēkiem, māksliniekiem, tas šajā grāmatā labi redzams – īpatnējā gaisotne, kas veido varas un cilvēku attiecības.
Tas nav pārmetums tiem, kas zīmē karikatūras – tās ir karikatūras, bet šie ir mākslas darbi, tās ir divas dažādas lietas.
Un mums ļoti reti gadās, ka cilvēks mākslinieks ataino politiku vai patiesībā pat varu. Vara ir plašāks jēdziens kā politika, un no šī viedokļa tas ir unikāls apkopojums, unikāls darbs,” teic Zanders.
Daudzas personas, kuras redzamas Poikāna zīmējumos, joprojām aktīvi piedalās politiskajā dzīvē. Tuvojas jaunas vēlēšanas, tāpēc Poikāna zīmētā politiskās dzīves vēsture varētu kalpot par izzinošu atskatu pagātnē un uzjautrinošu jaunāko laiku vēstures grāmatu.