Rīta Panorāma

Intervija ar LĀI Tuvo Austrumu pētniecības programmas vadītāju Sintiju Broku

Rīta Panorāma

Zīmju valodā. Rīta Panorāma

LMA Keramikas katedrai – 100!

Gadsimta nospiedumi. Latvijas Mākslas akadēmijas Keramikas katedra svin simtgadi

Atzīmējot Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Keramikas katedras simtgadi, akadēmijā apskatāma izstāde "Gadsimta nospiedumi". Tā veidota kā viena gada šķērsgriezums, un katrs eksponētais darbs, kuru veidojuši gan akadēmijas studenti, gan pasniedzēji, ir kā stāsts par laikmetu, kurā tas radīts. Akadēmijā stāsta, ka vēsturiskais nospiedums studijās joprojām ir jūtams, taču, kas mainījies? 

Latvijas Mākslas akadēmijas Keramikas katedra šo mācību gadu uzsāk, atzīmējot savu simtgadi. Tam par godu izveidota arī izstāde – "Gadsimta nospiedumi", kurā apskatāmi dažādu tehniku, formu un stilistiku darbi.

Katedru dibināja un par pirmo tās vadītāju kļuva pirmais profesionāli sagatavotais latviešu keramiķis Rūdolfs Pelše.

"Kāpēc? Kāpēc ne tekstilmāksla, arī māksla, kura ir materiāls? Vai vēl kāda joma? Izrādās, ka mūsu amatnieki Eiropā – Parīzes, Milānas izstādēs – bija guvuši godalgas un akadēmijas mācībspēki uzskatīja, ka tas ir par pamatu, lai šo jomu, šo materiālu ievestu profesionālā gultnē," atklāj LMA asociētā profesore Līga Skariņa.

Keramiķi stāsta, ka simts gadu laikā keramikas veidošanas pamati ir saglabājušies, taču mainījušās iespējas, kā darbus veidot.

"Ir mainījusies pieejamība, informācija un kā jau es teicu – visas tehnoloģijas un procesi, attīstība," norāda LMA Keramikas katedras docents Ainārs Rimicāns, piebilstot, "studenti apgūst visas iespējamās keramikas tehnikas – tehnoloģiskās apdedzināšanas iespējas, gan elektriskais apdedzinājums, gan gāzes apdedzinājums, gan malkas apdedzinājums."

Un tas viss – gan mākslas akadēmijas studentu, gan pasniedzēju darbos izstādē apskatāms. Apskatāms arī Diānas darbs, kurš veidots no matiem.

LMA Keramikas katedras otrā maģistra kursa studente Diāna Drozdecka stāsta: "Es izvēlējos akmensmasā strādāt un rakū tehnikā, kur, manu matu struktūrai sadegot, radās tas unikālais dizains šiem objektiem. + Doma par matiem un kāpēc tieši mani mati... Jo tās sajūtas man, nogriežot matus, rada vieglumu, un, izmēģinot to tehniku ar saviem matiem, kas tad paliek nospiedumā uz tās akmensmasas, nu, bija ļoti prieks redzēt rezultātu."

Katrs eksponētais darbs kalpo kā stāsts par laikmetu, kurā tas radīts. Izstādi akadēmijā varēs aplūkot vēl līdz 18. oktobrim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti