Kultūras rondo

"Uzlūdz dzeja". Poētiskā dejā tiekas Ivars Šteinbergs un Roberts Vilsons

Kultūras rondo

Komentāri par redzēto un pieredzēto Venēcijas filmu festivālā

Elza Sīle iepazīstina ar savu izstādi “Zaķīšu pirtiņa / bailes un trīsas”

«Zaķīšu pirtiņa/bailes un trīsas»: draudzīga izstāde par pasauli pēc milzīgas katastrofas

Rīgas Mākslas telpā šobrīd aplūkojama Elzas Sīles izstāde "Zaķīšu pirtiņa / bailes un trīsas". Mākslas telpas mākslinieciskais vadītājs Arturus Virtmanis kā fascinējošu atzīmē Sīles darbos izteikti pelēko zonu starp glezniecību, tēlniecību un arhitektūras maketiem, kamēr pati māksliniece sarunā "Kultūras Rondo" norāda, ka pēdējo gadu dramatisko pasaules notikumu sakarā šādas mākslas nodalījumu problemātiskas šķiet zaudējušas savu nozīmi. 

Izstādes apraksts vedina skatītāju iedomāties pasauli pēc kādas milzīgas katastrofas, pēc kuras izdzīvojuši tikai daži, bet lielākā tiesa tehnoloģiju, kuras lietojam šobrīd, vairs nav pieejamas. Izstādes autore Elza Sīle, kura lielāko savas dzīves daļu aizvada Šveicē, gan precizē, ka, gatavojoties izstādei, bijušas vairākas iespējamās virzības trajektorijas. Viena no tām – risināt reģionāli etniskas vizualitātes laikmetīgā formā, kas atspoguļojas arī izstādes nosaukumā. 

Elza Sīle, darbu fragmenti no sērijas "Zaķīšu pirtiņa / bailes un trīsas"
Elza Sīle, darbu fragmenti no sērijas "Zaķīšu pirtiņa / bailes un trīsas"

"Es domāju, ka šī izstāde ir skatītājiem ļoti draudzīga," stāsta māksliniece, "it sevišķi bērniem – jau atklāšanā reportēja, ka bērni pavisam mierīgi, bez nekādām problēmām ir spējīgi interpretēt redzamo, izveidot stāstījumu un iesaistīties." Lai arī izstādei būtisks pamattonis ir ekoloģiskas katastrofas klātbūtne/tuvošanās, izstādei kopumā nav nekādu konceptuālu triku vai sarežģītības, nav vajadzīgas arī nekādas priekšzināšanas – "ir vienkārši jānāk un jāskatās". 

Vaicāta par to, kas tiek sagaidīts no izstādes apmeklētāja, Sīle skaidro, ka vizuālā valoda, ko viņa veido, ir bāzēta uz asociācijām: "Izstādē ir blīvs asociāciju spektrs, tajā ir dažādi nenosakāmi reģioni – laika, reliģiskais, reģionu, militārais, etniskais. Skatītājs ienāk šajā vidē un reaģē uz zemapziņas asociatīvajām izraisītajām sajūtām."

Lai arī izstādes pamattonis ir gaišs, mākslinieces ceļojumos pa pasauli gūtais iespaids par cilvēku un vides stāvokli šobrīd ir pesimistisks:

"Gribētos, lai mēs šajā gadsimtā, attīstījuši medicīnu, veidotu utopisku vidi, nodarbotos ar intelektuālām darbībām. Mums beidzot ir laiks, bet mēs to pavadām truli, piesārņojoši un patērnieciski."

Tomēr viņa norāda, ka izvēlējusies gaišos toņus, lai pavērstu uz otru pusi mākslā ierasto uzstādījumu, ka jēgpilna ir tikai māksla, kas attēlo ciešanas un šausmas, turklāt negatīvā un dramatiskā formā. 

Elza Sīle, darbu fragmenti no sēijas "Zaķīšu pirtiņa / bailes un trīsas"
Elza Sīle, darbu fragmenti no sēijas "Zaķīšu pirtiņa / bailes un trīsas"

"Elzas gadījumā ir brīnišķīgi redzēt, cik brīvi mākslinieks var strādāt ar formu un ideju, nepiesienoties pie viena kvadrātiņa ierobežojumiem. Tas ir ļoti tīrs un ekspresīvs mākslas radīšanas veids," uzteic mākslinieks Artūrs Virtmanis.

Elzas Sīles izstāde Rīgas Mākslas telpā būs aplūkojama līdz 28. oktobrim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti